tisdag 6 mars 2018

Ultra interval challenge

Under hösten och vintern har jag blivit allt mer nyfiken på ultralopp...... eller njäää förresten det har jag ju gillat länge...... för triathlon långdistans är väl en variant av ultradistanser  heheheh och förra året körde jag lite längre simlopp, Karl-Oskarsimloppet och Vidösternsimmet.

Men vad jag menar är mer konkret ultralöpning.....!! Sträckor längre än Maraton....... hmmm jag vet ju att jag fixar maraton efter 18 mil cykel...... så ja då borde jag väl lätt fixa tex 6 mil löpning..... hehehehh frågan är om min fot fixar det......??

Jag brukar lyssna på poddar och har då hittat Pace on Earth. Här pratade man om "Ultra Interval Challenge"! Då mindes jag att Sara Molin en triathlet/löpare som jag följer på Instagram genomfört  detta under hösten........ och jag blev jätte sugen på att testa jag med..... !! Originalkonceptet är att man ska springa 8 intervaller a 1 mil. Men det förespråkas att man anpassar intervallerna efter sin egen kapacitet, Kan man inte springa kan man göra yoga, simma, cykla eller vad man vill under valfri tid. Det viktiga är att man utmanar sig själv och kör så många intervaller man själv klarar av och att man uppmuntras att följa utmaningen på sociala medier.


Det är ett arrangemang som är världsomspännande och alla startar samtidigt.....; ja det blir ju alltså olika tider beroende vart man befinner sig..... men utifrån samma "startskott", så att säga.....!! Nästa gång för utmaningen är 24 mars 2018 klockan 00.00.




Jag pratade med min PT Linda...... hon liksom jag själv tror att det skulle vara lite riskabelt påfrestande för min fot att SPRINGA 8 mil.......... men ja det var ju fritt fram att anpassa efter sina egna förutsättningar.

Ok så här tänker jag att jag ska köra:
Intervall 1: Cykel 1 timme eller 2,4mil - start 00.00
Intervall2: Cykel 1 timme eller 2,4mil - start 03.00
Intervall3: Löpning 1 timme (eller möjligtvis 1 mil) start 06.00
Intervall4: Cykel 1 timme eller 2,4mil - start 09.00
Intervall5: Löpning 1 timme eller 1mil - start 12.00
Intervall6: Cykel 1 timme eller 2.4 mil - start 15.00
Intervall7: Löpning 1 timme eller 1 mil -start 18.00
Intervall8: Cykel 1 timme eller 2.4 mil - start 21.00

Jag tänkte först att jag skulle köra motsvarande VM distanserna, 12 mil cykel och 3 mil löpning. PT Linda var mer inne på att jag skulle köra 1 timmes intervaller för att undvika för högt slitage...... men ja jag har inte bestämt mig än....
CYKLINGEN: ja alltså jag vet att jag kan cykla 24km under en timme..... så det känns som mitt primära mål..... (jag vet ju inte om jag klarar att hålla det tempot i så många intervaller.... men man kan ju försöka......och annars gäller ju 1 timmes målet)!!!

LÖPNINGEN: ja min fot verkar ju hålla för rundor längre än en mil...... men frågan är hur den känner sig efter cykling och löpning...... jag vill ju inte riskera att bli skadad resten av säsongen..... Så då kanske det egentligen är bättre att lyssna på PT Linda och köra 1 timmes intervaller...... men ja det får jag fundera vidare på...... och om inget annat är det ju känslan den 24 mars som styr...... Målet är ju framförallt att jag inte ska bli skadad.......!!





Jag kommer även att testa lite olika energiupplägg....... jag har ju testat Umara, men vill gärna testa Maurten sportdryck med......!! Egentligen borde jag testa det som ska serveras på VM, men jag har inte lyckats hitta det på hemsidan än!!

Tråkigt är att jag denna helgen skulle ha åkt på träningsläger med VM gruppen. Men det blev visst bara 4 som anmälde sig så då bestämde jag mig för att hoppa över det eftersom jag skulle ha väldigt svårt att transportera mig dit..... vi har ju bara EN bil och Emil har skidtävling även denna helgen.....!!! 


Tråkigt..... men jag är nu super taggad för Ultra Interval Challenge!! Jag kommer skriva mer om detta på Facebook/lägga upp relaterade bilder på Instagram. 

OK så nu är den stora frågan- VEM ÄR MED MIG!!!! 8 INTEVALLER UTIFRÅN DEN EGNA KAPACITETEN OCH AKTIVITETS/TIDSVAL????????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar