torsdag 28 juni 2018

Formtoppning innan Fyn

Nu är det mindre än 3 veckor till långdistans triathlon VM på Fyn......... Jag tänker ofta att jag borde ha panik...... men det känns inte som om jag behöver det ändå....... !! Denna veckan har visserligen varit lite ångest laddad.....

Förra tisdagen hade jag ett fartpass...... jag skulle springa 8km och maxa i alla backar...... (det finns det en del på den planerade rundan...... både korta och långa). Jag tyckte liksom att jag höll ett jämt högt tempo och trots att jag maxade i backarna orkade jag behålla farten även efter backarna. Jag var ju super trött förstås, när jag kom hem, men alltså........ SÅ BRA TID!!! Jag kände mig ändå inte helt död, utan hade efter lite energiintag kunnat fortsätta springa ett tag till!!
Jag kände mig så MENTALT stark och nöjd med passet!!


På onsdagen.... vaknade jag och kunde INTE andas.... jag var helt täppt i hals och näsa, som Astma i storformat...... och så började jag hostade upp mängder av gult tjockt slem!! Jag började inta stora mängder astma medicin och så även slemlösande hostmedicin. Jag har haft luftvägsinflammation flera gånger innan..... men SUCK nu gav det ju ångest ........ min hemska influensa 6 veckor innan VM i Motala 2015 gjorde som väldigt påmind!!! Skillnaden nu var att jag mest var besvärad av slem i luftrören, tack och lov ingen feber eller andra besvär. Till och med min vilopuls var fortsatt låg.
Jag valde dock att VILA........ aktiv vila kan man säga....... för ja jag fortsatte att gå mina 12000 steg per dag!! Men jag fick kämpa för att inte låta ångesten äta upp mig!! Bland annat försökte jag intala mig att jag är i SÅ mycket BÄTTRE skick nu, jag har gjort resultat som aldrig förr och jag var inte SÅ sjuk nu som då!! Bara resultatet på tisdagen visade super resultat. OCh min fina klocka hjälpte mig att behålla lugnet...... hahhahah


I dag en vecka senare..... kände jag mig tillräckligt bra för att testträna igen..... men lugnt och fint...... det var ju en test...... så jag tog en lång power walk men sprang NEDför backarna. Jag har ju blivit helt beroende av Pace on earths poddar om ultralöppning. I ett av avsnitten jag lyssnade på pratade de om backträning....... att det inte bara behöver innebära MAXA UPP!! Att det också är stor vinning med att vara bra utför....... ok jo jag brukar tycka att jag kan få effekt av utförslöpningen men det är ju inte fel att bli bättre...... framförallt är det lite mer skonsamt för luftrören än uppför.  Det var super varmt när jag var ute mitt på dagen...... så om inget annat var det ju ett bra pass ur värmetillvänjnings effekt hahhahhah!!! Eftersom jag mådde bra och inte blev värre i luftrören av passet körde jag på med mitt planerade styrketräningspass...... o himmel så skönt det var i kroppen att äntligen köra på fysiskt!!






Innan jag blev sjuk..... hade jag mitt första lopp för säsongen..... Karl-Oskarsimmet....... Förra året kom jag trea i det loppet..... men ja det var ju inte supermånga deltagare..... i år var vi 9 st....... Jag har inte fått ihop så många simpass varken inne eller ute...... men kände mig ändå redo för de 5000m som skulle simmas. Mina gamla glasögon hade blivit dåliga.... men Arena var på plats vid simmet och jag lyckades hitta samma sort som innan. Jag kände mig laddad och redo..... men ändå, suck...... vid 3000m kände jag en kraftig smärta i vänster axel, varje armtag gjorde jätte ont...... jag övervägde att bryta... men bryta är ju så svårt.... o jag hade ju så lite kvar...... DUMT jätte DUMT!! Men ja jag tog mig i mål. När jag tittade på min klocka sa den 1 timme och 40 min.... VAAAAA nästan 10 min bättre än förra året trots den kraftiga smärta........ helt otroligt ju..... suck..... jag kunde knappt ta upp mig ur vattnet så ont jag hade.... drog ner våtdräkten och började gå mot omklädningsrummen..... då ser jag att klockan liksom registrerat jätte konstigt.... enligt den hade jag simmat typ 1100m på 2 Tim och 5 min ca.....!! Så NÄ INTE rekord........ hahhahah nä tvärt om....... jag hade simmat på 9 min sämre än förra året..... o ja jag var ju orolig för min träning...... men tack o lov gick det över snabbt...... men det betyder ju att jag skulle behöva simma lite mer nu..... så jag hinner vänja axlarna vid att simma med dräkten!! En inspirationskälla på Instagram/Facebook har kört simstreak, 1000m/varje dag...... hmmmmm jag funderar på om det är det jag med behöver nu..... dvs simma med dräkten men inte så långt vid varje tillfälle.






Denna veckan var det också midsommar. Jag kände mig rätt sjuk när vi åkte i väg, men det gick ändå bättre än väntat. Men när vi kom hem fattades jag typ 3500 steg.... o då var klockan ca 23.20.... ut o promenera..... o så klart var det rackans kallt...... jag fick tom ta på mig vinterjackan. jag är så lycklig för min fina vovve som så klart gärna går ut mitt i natten.... trots att han redan tagit natt.....!!


Nu har jag semester... det är så välbehövligt efter denna vintern och våren som har varit galen....!! Jag har ju mitt formtoppnings program och jag tror fortfarande att det kan hålla, eller i alla fall i stora delar.... Men jag kommer göra lite extra tilläggs träningar, som tex simningen...... lite mer nutrionsträning på löpningen (även om jag har en plan klar) och i morgon..... Det svåraste av allt.... först ska jag springa med Boss, när jag kommer hem ska jag försöka byta mitt ena däck..... ja jag har köpt nya och måste köra in dem lite innan tävlingen.... o vad kan då vara bättre än att också passa på att träna på det svåraste av alt..... BYTA däck med gaspump!!! Man måste ju vara redo på alla plan  hahhahahahha!!

Jag har missat mitt längsta löppass och ett 5 timmars cykelpass..... men ändå känns det ok.... jag har kört många andra bra pass...... o att klämma in dem nu känns inte helt optimalt, specielltinte med hänsyn till mina luftrör. Jag får väl skriva lite om hur byta däckspasset går hahahhahahah
Nu är det så nära.... att det känns galet!!


Jo en sak till....... ALLTSÅ jag får ofta otroliga naturupplevelser ..... men förra veckan var det nog extra galet..... bilderna får tala för sig själv!! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar