onsdag 4 juli 2018

1,5 vecka till ITU långdistans VM på Fyn

I dag är det exakt 7 dagar tills vi ska åka till Fyn. Vi åker ner på onsdagen men loppet är lördagen den 14 juli!! Himmel...... jag är nu inne på min andra semester vecka....... jag resonerade att jag nu skulle ha tid att helt koppla bort jobbet, äta bra mat-vila och formtoppa mig...... o jo så långt har nog allt gått enligt plan...... men alltså, min hjärna jobbar loppet 24/7 hahhahahhah, har jag allt? vad står i guiden (har läst den ca 100ggr nu.....)? är jag färdigtränad? funkar min utrustning? hur går det med mina luftrör osv??  I går plågade jag en teamkompis som jag lärde känna inför VM i Motala 2015 med 1000 frågor...... men stackars Johanna svarade glatt på alla mina funderingar.... - tack för det!!

I torsdags körde jag "makens heta tips"..... dvs Boss och jag sprang en timme i värmen (28 grader i skuggan) och sen när jag kom hem och hade sett till att både hunden och jag fyllt upp med vätska tog jag fram min cykel och bytte däcken till tävlingsdäcken och arbetet gjordes med gaspumpen jag kommer att ha med på tävling. Jag måste erkänna att jag liksom är hmmmm super dålig på just det tekniska...... eller bortskämd är väl mer rätt ord. Maken och sonen bistår mig ju oftast med allt det där...... på gott och ont.... men mest ont om det nu skulle hända något sånt under loppet. Jag har tittat på flera gånger när de bytt däck och så.... men att göra det själv har jag nog bara gjort en gång o då under "handledning"....... Ok så principen var att jag skulle vara trött, varm och lite stressad för att simulera tävlingsläge och sedan fixa "punka" eller i detta fallet däckbyte SJÄLV...... och helst liksom på snabbast möjliga tid!! Bra övning..... hahahhah jag satte timern och påbörjade framdäcket..... det tog 13 minuter och 44 sekunder.....!! Alltså på tävling är det ju galet mycket tid.... men ändå kändes det som att jag nu fattade principen och kan säkert korta tiden med några minuter..... och om det tar ca 10 minuter har jag kanske FORTFARANDE en chans att klara loppet..... vilket jag nog inte hade haft om det hade typ tagit 45-60 minuter vilket var min egen gissning för tidsåtgången!! Bakdäcket.... jag ber till högre makter att INGET händer med bakdäcket hahhaha...!! jo jag fixade det.... på ca 14 minuter..... men ja sen när maken kontrollgranskade det hela hade jag gjort lite fel och det var ju tur att jag inte kört i väg och sen kanske förstört hela jäkla växelpaketet eller nått sånt....!! hmmmm snyft!! Maken deklarerade att vi till helgen skulle köra nytt "teknikpass" med handledning och massor av träning med däcket av och på..... så jag kanske åtminstone skulle ha förutsättningar att få det rätt.......






Jag har också simmat en hel del för att vänja axlarna att simma med dräkten, så att jag inte ska få ont som på Karl-Oskarsimtävlingen. Inte så långa pass, men minst 1000meter varje dag. En dag cyklade jag med Emil och hans kompis till en sjö ca 6 km bort. Det blev en bra aktivitet, - "cykeläventyr", massa bad och gofika. Sen när vi körde hem så lämnade jag av dem ca 1km från hemmet och cyklade till vår LÅÅÅÅÅNGA backe och körde lite löpintervaller- blev nästan som ett Triathlon den dagen. Sonen som tidigare var rädd för vatten har nu blivit ett badmonster och är väldigt glad åt mina dagliga simturer. Oftast tar han med sig en kompis så han har någon att leka med när jag ju bara är tråkig!! :) men alla blir nöjda!! I förrgår blåste det galet mycket...... ja hmmm det var rätt så vågigt  i alla fall..... jag ville nästan inte gå i men DET är ju bra träning..... Om inget annat mentalt.... !! Det var super jobbigt innan jag fick ordning på tankarna och MANTRAT - långa starka armtag-inget annat!! en våg drog nästan runt mig när jag vred upp kroppen för att andas!! En morgon gick vi upp lite tidigare, fixade frukost -to go och åkte till stranden. Vi var först på plats och efter att jag simmat var ju frukosten och kaffet så gott!!















Jag har lyckats få till några pass som känts riktigt bra efter min infektion i luftrören och det hjälper mig ju mentalt. För att bli sjuk så här nära loppet är ju liksom värsta mardrömmen!! Visserligen inte de långpass jag missat men formen har ändå känts bra och jag har känt att jag har mer att ge. Samtidigt har jag också försökt fokusera på vila, "återhämtning", bra mat och att njuta av "lata" dagar! I år blir ju semestern lite av en "EGOTRIP"....... vi har tex. inga andra resor inbokade än Fyn. Inte bara mitt fel, maken fick semester när jag kommer att jobba...... men ja ingen tripp till fjällen som vi brukar!! Fast jag försöker kompensera Emil, med att göra vardagslyx/aktiviteter. Inte bara bad, en dag åkte vi och åt MEGA glassar på en "glassbufferestaurang", vi har haft "gamenight" och ätit mat på hotellet i vårt samhälle. Jag planerar även att göra utflykter som äventyrsgolf, fiske och eventuellt en liten hemlig längre utflykt som han inte vet om än..... ( den kan jag ju inte berätta om för det händer ju att han läser bloggen). Kanske kan vardagslyx ibland vara tillräckligt (ja jag känner mig lite skyldig för denna egotrip)?? Sen under min nästa semesterperiod, tänker jag att vi kanske åker till Malmö några dagar, ev besöka Tivoli i Köpenhamn, åker ut med stor fiskebåt (som han gillar men som jag mest mår illa av hahha) och kanske lite shopping inför att han nu är STOR och ska börja högstadiet (aaahhhhrrrra hjälp vad tiden går fort)!! hmmmm Den resan kommer även innehålla Malmö triathlon - där jag vill göra bättre resultat än förra året!! :)







Idag fick jag ett efterlängtat SMS. Dina kläder från Svenska Triathlonförbundet finns nu att hämta hos Swidish Agro Shop!! Toppen - Emil och jag hade bestämt att vi skulle äta middag på hotellet i dag, så då passade det ju fint att även hämta paketet som också var i Lenhovda (6km bort). När jag kom till Swedish Agro (Lantmännen), blev jag dock lite konfunderad.... mitt paket var inte en liten påse som jag räknat med utan en jätte låda..... hmmmm hur skulle jag få hem DEN på cykel?? SUCK.... MEN personalen var ju toppen...... tjejen såg att jag blev irriterad och frågade vad problemet var..... men DET var ju inget problem -  Nä jag fick ju GÄRNA packa upp sakerna och lämna lådan hos dem....... ja för de hade ju ändå en kontainer utanför!! Sånt är ju vad man kan säga TOPPEN SERVICE!!! Så Emil fick äran att inviga min nya fina Triathlonrygga......!! o Jag fick nya MER VÄLSITTANDE kläder....... ja jag har ju kvar kläderna från VM i Motala 2015, men 1.de har blivit lite för stora och 2. De är välanvända och lite slitna..... ;)

O mina skor..... hmmmm lite dålig planering där....... jag köpte i höstas blå/gula fina Asics Kayano 24. De användes inte så mycket under hösten/vintern men nu i vår desto mer. Tanken var att jag skulle ha dem på loppet..... o de matchar ju Sverige dräkten SÅ bra..... !! Skorna som jag sprungit MÅNGA mil med..... hmmmm ja jo det var bara det att jag gör något jäkla konstigt med mina fötter när jag springer och de flesta av mina skor blir jätte slitna och fula. dock trodde jag att de skulle hålla liksom till efter loppet..... men nu några veckor innan märker jag att de är jätte slitna och fula..... alltså de håller väl ihop..... men knappt!! De ser ut som om jag har sprungit 1000 mil med dem...... ja inte för jag vet hur skor ser ut då.,... men ja ni förstår.....!! Ok så jag beställer ett par nya likadana, samma årsmodell, samma storlek och samma fina blå färg..... (för ja DET är ju viktigt att matcha hahahha!). Problemet är att sändningen är lite sen...... o de kom hem först i går...... aaaaahhhhh jag hinner inte köra något "långpass" med dem...... de borde ju funka.... men ändå!! hmmm så ja jo jag tar på dem och springer....... Det känns rätt ok. De har ju inte hunnit forma sig på foten som de andra har gjort men ja de gör ju inte ont.....!! Hmmmm men som ett tecken från ovan lyckas jag i går morse springa i nylagd asfalt....... med de GAMLA......... alltså GRRRR hela sulan blir förstörd.... Så ja nu kan man säga att Ödet har VALT åt mig.......!! ;)
Ja alltså de gamla får nog åka med till Fyn i ren ångest, ..... men just nu pågår en intensiv "gå in mina nya skor" insats...... a la Sally (hahhahah minns någon mer än jag ens den serien...... hahhaha!!)



När jag inte gör saker med Emil, eller äter...... ägnar jag mig åt en annan fantastisk sak..... Ljudböcker...... o vad jag älskar Ljudböcker!! Med dem kan man "läsa" när man gör hushållssaker, tvätt-lagar mat-osv, eller när man tränar eller när man bara inte orkar fokusera ögonen på något.....!! jag har avverkat en hel del bara denna 1.5 veckan jag har haft semester.......Först hittade jag böcker om Ultralöpning..... spännande område som jag är lite sugen på att testa...... sen helt plötsligt hittade jag en ljudbok om/av Chris McCormack o han är ju en känd triatlet, så då körde jag den......!! Man blir ju rätt taggad av sådan "läsning"...... hahhahah
HAHAHHAH kanske inte så konstigt att min hjärna inte kan stänga av triathlon - tävlingstankarna hahhah!!!!  Men nu ska jag bryta av med annan aktivitet..... nämligen LÄSA Runnersworld tidningen som dök upp i brevlådan tidigare i dag....... !!



  







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar