onsdag 27 september 2017

Mer löpfokus......

Jag hade bestämt att jag denna säsongen skulle satsa på att förbättra min löpning...... Det är min svagaste gren och vad som mental begränsar mig mest..... sen var det ju fotskadan...... det förstörde ju en hel del planering.......Jag fick ju liksom börja om från 0 när ledbanden äntligen börjat läka ihop.....!!

Men jag har försökt att lägga fokus på simningen inför Vidösternsimmet och löpning...... Så mitt i sommaren fick jag ett sms från PT Linda.......Hennes massör Jessica Gylfe skulle ha en löparkurs/grupp med fokus på att öka sin fart. Jessica Gylfe har varit landslagslöpare och jobbar nu som friskvårdsterapeuth och löptränare.

Gruppen skulle vara 6 ggr och man skulle utöver träffarna få med träningsprogram hem både för löpning men även löpstyrka/löpskolning. Efter lite övervägande anmälde jag mig...... Jag blev (lite ) skräckslagen när jag hörde om de andras ursprungsfart..... men Jessica tyckte inte det var ett problem att jag inte låg på samma nivå som de övriga i gruppen utan hon tyckte det gick bra att anpassa så övningarna passade oss alla!!


Gruppen inledes med Coopers test (löpning 3km i så snabb fart som möjligt) och styrke övningar för att Jessica skulle se vad vi individuellt behövde jobba med. Jag var så klart SJUK första tillfället..... suck, men fick ett privat pass med Jessica när jag var frisk. Hon cyklade med mig när jag gjorde löptestet och då fick jag "rekord snitt tempos" per km......totaltiden var 19minuter och 50 sekunder (6.34 minuter per km)!! Hahhahah rekord!! Det kändes ju lite otroligt att jag skulle lyckas göra ännu bättre tid när jag började med rekord fart!!


Jag behövde förbättra min magstyrka, lite i höften och jobba lite med "rundtrapet"...... Sen åkte jag till Bulgarien. Då fick jag både "läxa" och övningarna för kommande tisdag som jag skulle missa, med mig som jag lyckades genomföra i värmen. Sen har jag tråkigt nog lyckats vara sjuk 2 ggr till...... alltså det kändes VÄLDIGT VÄLDIGT SEGT!! Typiskt är jag hade bestämt mig för att göra en sådan investering!! Mitt halvmaraton i Malmö 30 eptember började ju också kännas rätt avlägset..... :(

Men Jessica gav mig hemuppgifter och instruktioner så jag skulle kunna genomföra passen hemma. Jag har ju så klart inte lyckats få in alla momenten, för flera dagar var ju orken väldigt begränsad och räckte bara knappt till korta hundpromenader......!! Men jag försökte göra "huvudpassen" som jag missat och styrkeövningarna.

I går var det avslutning..... och vi skulle göra testerna på samma sätt som första gången!! O jo jag kände b´mig tillräckligt bra för att testa, men bestämde mig för att ta det för vad det är.... o jag var helt inställd på att jag troligtvis inte skulle göra rekordfart igen, ;)

Jag var i god tid och körde lång uppvärmning........ jag behöver ju det!! O så var det dag...... himmel så nervös jag var........ !! Klara -färdiga GÅ!!!! O så sprang vi alla i väg...... jag visste ju att jag inte kunde ta rygg på de andra........ hahhahah men min hjärna började kämpa för att inte ligga för långt efter...... men ja det var ju bara typ de första 2-400 meterna ...... sen tittade jag snabbt på klockan o såg typ 4.50 o förstod att jag ju inte ens skulle komma runt om jag inte anpassade min fart, så jag tvingade mig att sakta ner...... o ja jag var VÄLDIGT tröt mellan 1,5-2 km....... O så kom en backe o då var det kört...... jag fick GÅ vilket jag INTE gjorde vid första tillfället!!! Men efter backen kände jag att jag hade en hel del energi kvar och jag bestämde mig för att ge Max........ hmmm även om det var lite för tidigt.......... men då möttes jag av de andra som hade vänt tillbaka för att springa och peppa mig den sista biten!! JAG körde MAX o då menar jag MAX så jag nästan ville SPY!! Hahahhah!! De peppade och hejade och hjälpte mig att inte släppa när det var 100-150 meter kvar...!! Jessica möte mig med ett jätte leende...... tiden var ...... 18min och 46 sekunder.... nästan exakt en minut fortare!! Herregud... trots mina sjukveckor....... men ja jag blev så himla GLAD.... snacka om energiboost!! Ok jo jo jag vet att jag fortfarande är lite långsam....  MEN  jag har ju fått lite mer fart i benen och många övningar som jag ju måste fortsätta kämpa mer!! Resten av timmen testade vi hur vår styrka hade förbättrats....... !!


O min steg frekvens...... jag brukade ligga på ca 150 och har förkämpar hårt för att nå minst 170 som Björling rekommenderade..... !!!

Det var väldigt roligt att träna i grupp för en gång skull.... och vi bestämde att vi liksom skulle ha ett "examensprov" så vi har alla anmält oss till Jönköpings varvet 15 oktober , ett seedingslopp till Göteborgsvarvet.

Men halvmaraton..... jo det är ganska lång totaltid ch om man kör snabbare än 10min/km så hinner man i mål..... MEN ja suck..... jag har ju inte riktigt hunnit få till så många distanspass nu när jag varit sjuk och istället fått fokusera på mina övningar/hemläxa...... jag kände att jag helt enkelt inte är där än....... o det skulle ju inte vara helt peppade att typ krypa in över mållinjen i sist sekunden...... - som vanligt!! Nä så nu avrundar jag säsongen med att satsa hårt på mina två millopp!! Den första är nu i Malmö den 30 september (tillsammans med halvmilarna) och sedan 15 oktober..... och jag hoppas att jag ska kunna jobba vidare med mina övningar så att jag kan göra lite bättre i Jönköping om några veckor!!!!

I dag körde jag en lugn jogg i skogen med Boss som var glad at få springa igen...... o sen bjöd Emil på mumsig middag!!! Min fina underbara familj är en stor stöttar mig..... i alla mina galna upptåg!!! Det är kärlek DET!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar