söndag 28 januari 2018

Racerapport - Egmond halve maraton (i text)

Så klart blev jag sjuk igen när jag kom hem från Holland......... Minaluftrör var jätte inflammerade det kändes som konstant astma bortsett från att mina mediciner inte hjälpte....... men med cocillana fick jag upp gult tjockt slem. Jag tror det främst beror på den kalaluften som jag inte var van att ”flåsa” men klart att åka bacillflygplan direkt efter långlopp är ju egentligen som att tigga om en förkylning..... jag borde stannat kvar några dagar därefter i stället för innan hahhahha, men som vanligt är det lätt att vara efterklok. ...... En o en halv vecka senare börjar jag bli bättre och nu tänker jag börja träna lätt i morgon......!!! Men ja nu kanske jag ska ta rapporten från början...... hahhahha

Jag fick ju denna resan i oktober .... Det var en födelsedagspresent från min fina vän Linda.   Japp jag fyller nytt decennium ........ 40!!! Vi har pratat omloppet och laddat på alla möjliga sätt sen dess.... bara vägen dit var rolig och spännande. Vi båda längtade med ångestladdad glädje. Jag visste att jag fixade distansen och att jag borde fixa tiden..... men en månads sjukdom och ömfot var ju inte uppladdningen jag planerat för!!! O så kom äntligen dagen när det var dags att packa o sen åka..... jag skulle åka torsdagen den 11 januari 2018. Hmmmmm jag var glad att jag köpt extra bagage...... min packning blev gigantisk!!! Plötsligt kom jag på att jag ju inte kunde packa allt i resväskan..... tänk om den försvann........ Så jag packade om....tävlingsskorna, tävlingsoutfiten och x antal geler fick åka i handbagaget.

Jag är lite flygrädd...... men jag fixade det bra.... börjar känna mig vann att flyga... och att djupandas hahhahahha.......!!! När jag kom till Amsterdam möte Linda och Tim upp mig på flygplatsen. Det gick fort att få min väska... och strax var vi på väg till Utrecht där de bor. Linda hade laddat med massa god och nyttig mat.... !! Vi pratade om loppet typ hela kvällen........ kom fram till att Linda nog blandat ihop våra ”självseedningar”....... Linda stod i tredje ledet från start o jag i sista ledet...... lite tråkigt att vi inte var tillsammans o kunde puscha varandra.....!!

På fredagen tog jag sovmorgon......sen serverade Linda gigant frukost utan gluten och socker. Vi tog det bara lugnt, men bestämde oss för att cykla ut och tittada på Utrecht centrum. Det var en härlig stadsrundtur och vi tittade bland annat på domkyrkan som bestod av två delar efter att mitten delen rasat ihop efter en stor orkan. Linda bjöd även på holländsk specialitet i form av en rökt korv. Oväntat gott. På eftermiddagen cyklade vi till en sjö och sprang lite i sanden mest för att mjuka upp oss lite och framförallt testa vilka skor som skulle väljas i för sandlöpningen.

På lördagen skulle Tim, Lindas och Stijns son träna friidrott. Han ville att vi skulle följa med och titta på. Så det gjorde vi. Men han skulle träna i 1,5 timme så vi passade på att tog en kort promenad med. På vägen hem stannade vi till på affären och handlade massa god mat  och Holländska specialiteter. Vi pratade nog mest lopp..... hahhahha o laddade.... VILA o MAT..... hahhahha!! Sen tog vi tidig kväll för vi var nog båda väldigt väldigt nervösa.......!!

Och så DAGEN D!!! Vi hade ställt klockan på 7.45. Vi åt frukost och åkte sen i väg...... vi hade packat och plockat fram det mesta kvällen innan. Vi skulle åka typ genom halva Holland till kusten men det tog ändå bara ca 1 timme med bil!! När vi kom till Heiloo (grannbyn), skulle vi hitta en
parkering...... och inser då att vi nog inte var ute i så god tid som v trott.......!! Men på en liten bakgata hittade vi en kyrka och där fanns det parkeringsplats...... främst för alla verkade ha cyklat till kyrkan. När vi parkerat insåg vi att vi båda var väldigt mycket i behov av en toalett. Vi smet in i kyrkan, men mötes av en kyrkovärd som dock gav oss tillåtelse att använda gudshus för våra behov, (trots att de hade en välbesökt gudtjänst)!

Det visade sig att vi hittat en parkering rätt nära bussen som skulle ta oss till Egmond an de see!! Oss och X antal tusen andra människor!! Helt galet så många människor det var. Men allt rullande på oväntat bra. På bussen åt vi Colting bananpannkakor. Väl där hämtade vi ut min nummerlapp och lämnade in våra väskor. Gud så taggade vi var båda två....... men lite tråkigt att vi fick dela på oss!! Innan start drack jag 3dl U intend och precis innan start tog jag en gel. Linda fick typ starta 20 minuter före mig...... en bra tid för strandlöpningen för när jag kom i sista startled kom också tidvattnet...... De första 5 km gick mycket bättre än väntat. Jag hade tänkt ligga mellan 7.15-7.30min/km men både enligt tidtagningen och min klocka snittade jag 07.09. Inte så farligt tänkte jag. Under denna tiden gick det jätte bra att springa i den blöta och lite hårdare packade grusen. Vid 5 km hade de första kontrollen. Jag körde på Umara sportdryck och min camelback för min mage är ju jätte känslig för olika produkter och detta visste jag att jag fixade. Så nä jag stannade inte...... insåg att jag behövde all tid jag kunde och detta skulle ju ge några minuter. Från 5 km..... började den svårighet alla pratat om...... ja tidvattnet kom in och det gick inte längre att springa i den hårt packade delen. Nä nu var det lösgruset som gällde........ hmmmm ja OM man inte ville springa i vatten brynet och känna vattnet slå över fötterna...... Vattnet som var VÄLDIGT KALLT........ ja jag sprang där........ första vågen var hemsk..... o men se sket jag i det o bara sprang på..... men ja de sista 3km på stranden var VÄLDIGT JOBBIGA!! Men ja DET var inget mot vad det skulle bli sen....... hahhahha

Det var en del backar efter stranden.... men sen såg man inte dem utan de liksom bara smyg lutade hela vägen i målet..... det var inte så att man liksom såg höjningen utan det kändes som ”raksträcka”. Jag visste hela tiden att tiden skulle vara en kritisk faktor för mig...... det skulle handla om minuter om jag skulle ta mig i mål........ mitt eget mål med en tid på 2 Tim och 30-45 min skulle inte vara rimlig det förstod jag efter de stora backarna efter stranden. Jag hade tappat så mycket under december när jag varit sjuk. Dock lyckades jag hålla ett snitt på ca 7.39min/km fram till 12km och jag var lycklig att jag hunnit innan de drog det hemska repet vid 10,5km...... där efter gick det utför...... jag kände mig jätte trött.... och tog gel, men ja det var nog för sent......!!
Enligt Umaras kalkylator skulle jag ta typ ha tagit 6 geler på loppet + sportdryck......hmm jag drack nog jämt lite ca varje km, men jag hade bara fått i mig en gel vid satars och en vid 8km efter stranden. Vid 12 började jag må illa och de höll i sig resten av dagen....... ja även hemma på kvällen efter stort matintag. Men då tog jag en gel till. Men jag tror absolut att det redan var för sent!! Jag borde tagit en på stranden med ... vid 16 km ville jag lägga mig ner spy och ge upp..... men alltså DET kan man ju inte......!! Så jag försökte hiva in en gel till och peppa mig att jag ju hade gått om tid även om farten nu blev lite lägre.......7.39 blev 7.59, som blev 8.10 och sen 8.30..... men då försökte jag att åtminstone inte sakta ner mer. Jag försökte hiva in en gel till men fick bara ner hälften om jag
inte skulle spy......!! Å så skylten 19...... herregud vilken lycka..... jag pratade med mig själv och sa att det ju var som att springa hem från ”Anskarsstugan” o det brukar ju gå snabbt...... så den sista växeln lades i..... men ja hahhahhah för publiken såg det nog ut som jag kröpfram....... o nä vi var INTE många löpare kvar ute på banan........ 20km....... gud vilken lycka...... !! Här hade de som en ”målgångsbåge” o jag blev lite förvirrad och tänkte att jag ju nyss sett 20km skylten.... så ja det var ju bara att fortsätta springa.....o så skylten 500m....... herregud jag kan inte beskriva lyckan....... i typ 2 sekunder...... sen såg jag skylten under som sa /6.8 % VAAAAAAA är målrakan i en jävla backe ..... med lutning 6.8 procent herregud!!!!! Ja ALDRIG hade 500meter varit SÅJÄKLA LÅNGT!!! Det gick typ inte ens att se målet från skylten 200m kom...!! Helt helt GALET!! MEN all heder åt holländarna....... för trots att klockan närmade sig 16+ o loppet hade pågått i mer än 3 timmar....... stod det publik längs hela målrakan (se sista 500m) och skrek och hejade för fulla muggar....... DT är ju ovanligt....... här i Sverige får man väl oftast vara glad om ens egen familj o funktionärerna väntar på ”sistingarna”!!! (Trust me, Iknow)!! Jag springer in på vad jag trodde var 2.59...... men inser i den officiella tidtagningen o ja min egen klocka att jag spran in 3 timmar och 1 jävla minut...... suck.... men ja jag verkar ju ha fått en officiell tid och de hade kanske anpassat tiden efter startskottet eller något..... men ja...... det var ju rätt långt från mitt planerade mål.

Jag gick i mål fick min medalj, var lycklig o så himla besviken i en salig röra!! Satte mig ner och ville bara gråta och skratta.....då kom en medicinsk funktionär och drog upp mig...... han sa att det var långt till sportcenter där alla väskor var så jag var tvungen att hålla i gång benen...... o ja DET var ju kanske smart...... !! Jag traskade o traskade o traskade..... det kändes som jag aldrig någonsin skulle komma fram........ Där möttes jag av Linda som var i typ samma lyckorus hon...... hon hade tagit sig i mål 2 timmar och 50 minuter och var nöjd med det eftersom hennes mål bara var att ta sig i mål!! Gud så bra hon kämpat!!

Min väska o champagne frånLinda.... o så till Bussen.... !! När vi kom till kyrkan o bilen behövde vi igen besöka toan och smög in i guds hus igen.... helt otroligt det var fullsatt igen!! Vi bytte om inne på toan o lämnade en fin liten sandhög som tack ...... hmmmm!!

Alltså jag var så glad men fortfarande besviken.... det är svårt att beskriva de dubbla känslorna.... !! O jag fick absolut ÅNGEST för om jag är redo för sommarens planerade triathlon lopp..... somtroligtvsi blir i mitten av juli!!! Middag på kvällen blev rester från lördagen!! Super gott trots att jag mådde illa..... även det konstigt.... Illamående men äter för fult!! JAg är så himla tacksam för denna fantastiska present!! LINDA o Stijn TACK så jätte mycket det var så himla kul att köra ett lopp utomlands!! O jag tänker att jag nog återkommer för jag måste ju få revansch på det jäkla loppet!!

REsan hem.... gick jätte bra.... men ja jag önskar att jag hade sånt asiat munskydd..... !! Min kropp välkomnade ju alla bakterier med öppna armar helt i emot min vilja....... hahhahahahh!!!

Men nu är jag snart på G igen!!! O inväntar nu den där 40 års krisen som alla pratar  om.....!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar