måndag 30 juli 2018

Längtan efter något nytt och spännande!!

Efter VM, kände jag att jag behöver något nytt.......!! Min analys av VM blev kort..... MIN LÖPNING BEHÖVER FÖRBÄTTRAS!!!! Kort och Gott.... jag hade inte kunnat simma eller cykla fortare just då..... MEN jag borde ha kunnat springa lite snabbare!!

Jag ÄLSKAR triathlon...... Men jag har under våren känt mig allt mer sugen på att lägga mer fokus på min löpning för att även bli bättre triatalet på sikt!! Jag har även varit sugen på längre distanslopp...... men har inte vågat anmäla mig för att jag är så himla långsam....... Växjö Maraton har jag tex velat göra i minst 4 år nu.... men har inte vågat anmäla för jag misstänkte att jag inte skulle klara tidsgränsen på 6 timmar.

I höstas ”trillade” jag över podden Pace on earth, där Ellen Westfelt och Johnny Hällneby pratar om Ultralöpning...... och efter att ha lyssnat i kapp med gamla poddar och fått följa Ellen och Johnnys olika långa utmaningar har jag känt mig väldigt sugen på att bredda mig med Ultralöpning istället för ”bara” triathlon. Fast det långsiktiga målet är ju att det så klart att jag på sikt ska kunna bli bättre på triathlon med!!

HAHAHAH ja nu är ju Växjö Maraton inte Ultra..... men jag tänker att jag  kanske kan öka distanserna efter hand.......... Jag vet ju att jag är väldigt bra på uthållighet......

  • Föda barn typ 82 timmar med regelbundna värkar ca 3-1 min....(ofantligt otränad)
  • Cykla Vätternrundan, hyfsat otränad a 19 timmar, 43 min
  • Lidingöloppet...... typ 5 timmar.....!!
  • Ironman, 15 timmar, 58 min och 44 sekunder
  • VM i triathlon Motala, mer än 12 timmar..... oklart hur mycket mer....
  • VM på Fyn 10 timmar och 48 min....
I ca 4 år nu har jag följt ett gratis program från Claes Björling..... Det har ju inte varit fel....men det är ju egentligen först i år som jag sett ordentliga förbättringar, o då efter att jag också börjat lägga till rörelse och stryrketräning osv. Ok 8 månader av de 4 åren ”försvann” med min fot skada..... men ja ändå!!! 

Men när jag i början av sommaren läste om Ellen och Johnnys online  träningsprogram: 10 mil på 10 månader, kände jag att det var kanske just den bootsen jag behöver!! Löpar fokus.... med ett förhoppningsvis bra program som hjälper mig att komma vidare på ett sunt sätt!!. 


Så efter VM bestämde jag mig..... jag anmälde mig..... o NU är det äntligen dags..... På onsdag börjar programmet..... och just nu längtar jag efter första mailet som en barnunge på julafton! Jag har även börjat fundera på ”examens uppgift” efter de 10 månaderna...... Det är lite svårare......!! DE har gett några förslag.... men när man började googla runt hittade jag många spännande saker...... 

GAX 100 miles....... hahhaha jo jag VET skillnaden på mil och miles..... o ja jag vet att 100 miles är MER än 10 mil.....!! Men när jag läste om detta skåneloppet och dess stora utmaningar kände jag mig jätte sugen...... o 16 mil -32 timmar kändes ju som rätt gott om tid..... hahhahha fast ja jo jag förstår att det är skillnad på Ultra löpning och Långdistanstriathlon!!   Jag frågade PT Linda om vad hon trodde om GAX 100 miles om nästan exakt ett år, (loppet gick  i helgen som var), hon kontrade med att fråga om jag har fått SOLSTING!!! Hahhhah ok så då tolkade jag det som att 16 är mer än 10 mil....... och att jag kanske borde testa 10 mil FÖRST!!!  

Det går tydligen ett lopp samtidigt som GAX 100 miles - Fullmoonrace, som då är halva Gaxbanen....!! DEn är 8 mil...... kanske rimligare att testa det först..... o så Ultravasan..... DET låter spännande och väldigt lockande..... även om det ju är mer än 10 månader dit, för den går ju i mitten av augusti. 

Besluts ångest..... fast ja jag behöver ju inte riktigt bestämma det än...... men  långa lopp behöver ju planseras.... oavsett om det är löpning eller triathlon!!! Min kära syster röstade för Skånelopp.... för då skulle jag nog hälsa på dem ofta när jag kan åka när och träna mina långpass på den exakta tävlingsbanan, o det låter ju toppen!! 

Jo sen hittade jag en annan sak i mina googlingar...... Utmaningarnas utmaning hahhaha..... 4 100 miles lopp på ett år, ett lopp för varje årstid. Och då är två av dessa Skåne lopp..... Både GAX 100 miles och Kullamannen. GAX går på östra sidan och Kullamannen går på västra sidan!!! När man har klarat alla 4 under 1 år...... får man en röd väst...... Galet spännande utmaning...... hur gör man för att klara en SÅDAN GREJ??!!?!?  
Jag började läsa på om Kullamannen....... hmmmm förra året bröt typ 76 procent loppet och bara 4 kvinnor klarade av det.........hmmmm PLÖTSLIGT kände jag att jag absolut skulle vilja testa mig själv till max..... o att jag absolut MÅSTE testa både GAX o Kullamannen. MEN hmmmmm kanske inte nästa år........!!!! 

Spänning och längtan....... !!! O nu känner jag mig jätte sugen på att bara gå ut och springa, springa springa....... OCH som grädde på moset har jag ju Malmö triathlon till helgen......!! Loppet jag fick i födelsedagspresent från min familj!!   

Sen VM har jag ägnat mig åt återhämtning, lättare brickpass, att umgås med familj och vänner, simma...... njutit av livet ..........!!! 
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar