måndag 22 augusti 2016

Ironman- en racerapport

                                            -" HAGLYCKE YOU ARE AN IRONMAN"!!!!!


JA VAD SKA JAG SÄGA.......det är helt overkligt...... Ett års hårt slit, är till enda och mitt mål är nått..... JAG ÄR EN IRONMAN!!!

Med VM "fiaskot" (ja ja jag vet... "Jag gjorde bättre än alla som inte startade/ jag var grym/någon måste komma sist/ jag gjorde vad jag kunde osv), ständigt i minnet......Skulle detta vara min stora "REVANCH" för mig själv..... O jag har verkligen tränat allt vad jag kan...... !! O himmel jag gjorde det!!! DET är SÅÅÅÅ STOOORT!!!  Men ja jag måste ändå säga det..... JAG HATAR ATT VARA SIST!!!! 

Jo "Fast Freddie" var efter mig..... MEN han klarade ju inte tiden...... HAGLYCKE var den sista som gick i mål på rätt tid........ 15.58.44 hahhahah alltså jag är så grymt stolt..... Herregud.... Det var ju så nära att det inte gick.... JAG är glad o nöjd o ALLT........ Men i hjärtat skaver..... Konceptet som blivit mig personifierat.... SISTINGEN!!!

Men jag får ju ändå ge mig själv cred..... Jag har galet STARKT Pannben....!! Nu är självömkan färdig och nu ska jag försöka berätta om dena galna upplevelse....

På torsdags kvällen kom min fantastiska make.... Emil och jag hade varit på  racebrifingen.....ja det
 momentet var ju MÄKTIGT!!! Vi åt inget...... Men vi hade eget pasta party hemma i tältet istället. Jag vågade ju inte riskera magsjuka a la 2015!! 
Bilder möte/pasta

På fredagen slappade vi mest .....packade mina racepåsar och sen var det dags för Emils Ironkidz. Han var så jätte nöjd. Efter det var det oundvikligt att besöka expoområet...... Jag köpte Ironmantröja med allas namn tryckt.... Så coolt!! 


LÖRDAG:
Klockan 4.00 ringde klockan. Jag hade plockat fram allt men var ändå super nervös!! Grötfrukost i skedet av fullmåne. Tias körde in mig ca 5.10! Jag satte mina geler o dricka på cykeln, mina pannkakor med nutella i ryggfacket på min tröja, gick till hamnen för en sista koll av simbanan innan det var dag att hoppa i våtdräkten. Alltså jag var sjukt nervös.... Men jag upprepade mantrat "En boj i
 taget, kör dit eget race-kör allt vad du kan". Det kändes lite jobbigt att man inte kunnat simma som 
uppvärmning.... Men jag intalade mig själv att jag kunde ta det lungt i början o bara fokusera på
 andningen.  Första bojen kom så snabb att jag blev förvånad sen flöt det på galet lätt...... Jag kände mig aldrig trött..... O kallt tyckte jag inte det var..... Trots att de sa att det bara var 16.5 grader!! 
Plötsligt var jag vid kajen o då tänkte jag att jag måste ha gjort rekord o försökte då öka en nivå de sista 500m. Jag fastnade lite på trappan men när jag såg min klocka stoppa på 1timme 29 min o 33 sekunder ville jag bara skrika av glädje!! Jag hade simmat på 2.20min/100m, 10 min o 30 sekunder snabbare än planerat!! 

Jag försökte byta snabbt men var lite stel i fingrarna o det gick inte så jätte snabbt. Ut på cyklingen o upp på Ölandsbron...... O vilken känsla!! Inte så mycket vind, en del dis..... Men himmel så fräkt att bara cykla där....!! Cyklingen på Öland gick också bättre än väntat!! PT Linda var överallt o hejade...... Mörbylånga, Degerhamnoch så REsmo!! Hon sa mina tider, peppade, hejade och påminde om vikten av att äta!! Mina färdigköpta pannkakor var dock vedervärdiga...... Nästa gång kan jag inte göra sådan miss...... O glömma mjölet! Homemade är ju SÅÅÅÅ yrket godare!! 

Cykelbanan på fastlandet...... USCH DET var jobbigt!! Varje gång det kom en backe avslutades den med en jäkla sväng!!det tog mycket kraft.... Även om jag lyckades ligga på nästan 25km/h, dvs lte fortare än de 24km/h som planen låg på.  MEN jag kände mig i god form o var stärkt av min fina simning och bättre cykling än planerat.  Så in i Växlingen..... O ta den röda påsen!! 

Det kändes toppen...... Men ja redan när jag sprang ut kände jag kramp i benen och en väldig
 trötthet..... De första 500m på löpningen fattade jag INTE hur många människor som "känner" mig...... VEM var ALLA dessa människor?? SUCK... Ja DET var ju "JÄTTE" konstigt..... När det stod MALIN över hela nummerlappen på magen HAHAHAHHAAHHA 

Min plan var att springa 8min o gå 1min typ!! MEN DET var inte möjligt..... Nä mina ben var galet stumma, trots att jag övat på övergångar jätte mycket....typ ALLA mina cykelpass!! Jag fick springa 3min och gå 2min!! Suck..... Det blev VÄLDIGT mycket gående....... 

Men efter ca 7km började det släppa och jag kände hur jag kunde öka löpsekvenserna allt mer! Tillslut sprang (typ jogga) jag mellan varje Aidstation o gick sedan när jag försåg mig med dricka, gles, banan och äcklig salt gurka!! Varv 2 kändes helt otroligt bra och jag försökte öka farten lite..... Jag visste ju att min tid var hängandes på en lös tråd...... Min fantastiska PT Linda hade räknat att jag måste springa fortare än 9.20 min/km för att klara tidsgränsen, men med min fantastiska simning och cykling (ja ur mitt perspektiv då) kunde jag springa 9.40 min/km!!

Enligt min egen klocka var mitt snitt tempo ca 9.50min/km första varvet efter ett toa besök.... Grrrr, 
Andra varvet var snittet dock 9.28 o jag kände mig jätte stark som kunnat öka!! Ja jag vet..... DET är galet långsamt!!! Sista varvet låg jag på snitt 9.35 per km o jag visste att det var gränsfall att jag skulle fixa det..... Så jag försökte minimera a gåendet o hivade i mig Dubbelt så många gles..... Jag kunde ju inte mer än missa sluttiden!! 

ALLTSÅ min PT!!! Hon var överallt..... ÖMsom peppade, ömsom krävde att jag skulle öka o springa om en jäkla tysktant 3 min bort HERREGUD JAG KUNDE JU KNAPPT LYFTA BENEN!! MEN framförallt var hon så totalt stöd att jag inte la mig ner o började gråta..... HON VAR FANTASTIKS_ värd sin egen vikt i guld skulle jag säga----- o ja hennes make med som glatt hängde på!!

När jag varvade 3 gången o fick den gröna snudden hade jag ca 3km kvar o 29 min till tidslut... Då väcktes mitt  hopp.... Lite men jag vågade inte  chansa... Så jag knatade på för kung o fosterland!! När jag bara hade upploppet kvar skrek folk till MIG att ET va 600m o att jag hade 9 min på mig o 
DÅ kunde jag känna att JO DETTA SKULLE GÅ!!!!!

15.58.44.... Jag blir omsprungen av en man som ser mer död än levande ut.... Men fan JAG skiter i det... Jag ska bara över MÅLLiNJEN!!!! 

HAGLYCKE you are an IRONMAN!!!!  AAAHHHGGGGG JAG KLARADE DET!!!!!!!!! 
Jag kan inte beskriva känslan..... MEN DET VAR STORT!!!!! Jag har ännu inte fattat att jag simmat 3800m, cyklat 18 mil o sprungit ett jäkla maraton!!! 

I mål fick jag aluminium folie på mig, blev ledd in i "vipområdet", fick min tröja, min medalj o mat!! Jag fick även bada fötterna i kallt vatten, duscha om jag ville o mat!! Tyvärr hade massörerna redan get upp o börjat packa ner... Lite tråkigt.... Jag tänker att vi som höll på i typ 15-16 timmar hade kanske behövt just det mer än de som höll på i 8-9 timmar!! Men ja jag är ju van av att komma sist.... O var ju glad att jag ändå fick lite mat!! O publikstödet... Som var maxat!! På VM hade ju alla utom min familj o en canadenskisk familj gått hem!! 

När jag väl lyckades ta mig hem med hjälp av min familj-... Var jag så trött.. Men ville ju ändå duscha... FRUKTANSVÄRT!!! Jag vrålade rakt ut o var tacksam att så många andra inte duschade klockan halv ett på natten!! Fy fasiken jag hade typ sår över hela kroppen o det sved somELD av vattnet!! Hmmm ja låt mig säga att det blev en snabb dusch... Kan närmast benämnas som "kattatvätt"!! Usch!! 

Natten blev hemsk..... Smärta- gelhalusinationer-adrenalin-extremt jobbigt att försöka kravla sig ut ur tältet o "springa" på toa.... Ja kort sagt en fruktansvärd natt!!! Men stunderna jag inte var på toa kramade jag medaljen hårt o upprepade Haglycke you are an IRONMAN!!!! 

Så ja Det är HELT galet!!! O jo naturligtvis är jag glad över min prestation.... Och NYA mål börjar forma sig!! Även om jag just nu är fullt nöjd med att jag kan rörande lite.... O att jag i dag kunde jobba utan större probem!!! Bulgarien känns ju SÅ himla underbart nu o precis vad min trötta kropp behöver!!! 

TACK till ALLA fantastiska supporters som följer mig och som står ut med mig o mitt sportnörderi!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar