tisdag 8 november 2016

7e veckan som funktionshindrad

7e veckan...... Vem hade kunnat ana att ett fall, en felaktig böjning av foten kunde få så omfattande konsekvenser??!! Foten var kraftigt svullen i 4 veckor....sjukgymnasten sa att den långa läkningstiden påverkades av att jag var tvungen att gå hem direkt efter skadan och sen en hel vecka med belastning.  Först i vecka 5 hade svullnaden nästan lagt sig helt. Men att stödja på foten o gå utan kryckor var det inte tal om. Sjukgymnasten sa att jag fick börja cykla - VÄLDIGT LÄTT, bara för att få cirkulation, typ Max 5 minuter 4ggr per dag utan att "sitta fast" och utan belastning. Jag skulle böja på tårna och vika på foten med gummiband.


Sen förra gången jag besökte sjukgymnasten fick jag i uppgift att göra tåhävningar, ca 5-10ggr per gång och detta skulle sedan ökas efter hand. Jag skulle även börja göra "knäböj light"! Att gå några längre sträckor var big NO NO. O kryckorna skulle jag fortfarande använda men de kunde jag börja trappa ner om jag inte hade ont på kvällarna. Så förra veckan började gå mer utan kryckorna men vissa kvällar är foten rätt öm. Denna veckan bestämde jag mig för att lämna kryckorna hemma och det gick hyfsat bra, så nu i eftermiddag gick jag en liten promenad med Boss, a 1km.

I år kom vintern tidigt...... Vi har fått ca 1dm snö och då helt plötsligt fick jag lust att åka skidor...... trots att jag egentligen inte gillar det så mycket..... Vet inte om det är liksom som "förbjuden frukt"!!! 

Jag har blivit helt passiv.... När jag inte att något träningsschema gör jag inget, ligger bara i soffan o äter onyttigheter, SNYYYFT!!!. Men på fredag ska jag till sjukgymnasten och då tänker jag att jag ska diskutera hur jag kan lägga upp min träning och vad som själv kan vara realistiskt mål.


Jag hade tänkt springa Sylvesterloppet i Hovmantorp, 1mil på nyårsafton, men nu kanske jag måste acceptera 5kms rundan om jag kan springa alls!!!

Ha ha ha ha jag måste berätta om min cykel...... Suck!!! När jag äntligen fick börja cykla på en motionscykel skulle jag montera cykeln i trainern!!! Jo jag bad ju min make först...... Men efter en vecka blev jag förbannade o tänkte att det var läge att träna på däckbyte!! (Tias sa att han inte hunnit)!! Ok av med däcket, ut i garaget för att hämta trainerdäcket, på med däckets o så pumpa, pumpa, pumpa!!! Det gick oväntat bra...... Bättre än väntat!!!
 Sen skulle jag sätta tillbaka hjulet på cykeln........och det var här det blev kaos...... För jag lyckades på något sätt få kedjan att fastna i växelfästet...... Det var HELT OMÖJLIGT att få loss........ Efter 1timme gav jag upp o då hade Emil också försökt dra loss reglaget!!!!! Jaha så då fick jag vänta på att maken kom hem..... Typ 3timmar!!! Ja så kommer han hem o drar i typ 30sekunder o poff...... Så är kedjan lös igen....... O inte blev han helt oljig heller!!!! Men ja jag hann ju tvätta min kompis med!!!
 Grrrrrrrr

Slutligen innan jag ska sova bort valvakan från det amerikanska presidentvalet......
Måste jag säga att jag är MYCKET TACKSAM och glad för mina fantastiska läsare......
Men statistiken för denna veckan var VÄLDIGT OVÄNTAD!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar