fredag 30 september 2016

Citodon-sjukgymnastik-tristess



                                Ja vad säger man......... DETTA är SKITDRYGT!!!
Alla frågar mig varje dag hur foten mår...... O foten MÅR BLÄÄÄÄ .......... Som synes på bilden är foten liksom fortfarande lika stor.....snyyyyyyyyyyyyyyyft o ja det gör VÄLDIGT VÄLDIGT ONT!!
Sen i fredags har jag "haltat runt" för att inte belasta foten mer än smärtläget..... Dr sa ju att kryckorna var BIG NO NO!!! Men alltså detta har ju gjort att jag belastat höger höft/ryggsida o jag känner att det börjar göra ont i ryggen.....!!!

Jag har ju ont HELA tiden.... Men nätterna är värre än dagarna oavsett om jag sitter still eller haltar runt..... Nätterna mellan söndag-tisdag var FRUKTANSVÄRDA!!! Ja värre än innan.... Mycket värre jag kunde inte sova och grät av smärtan... OCH "överdoserade" Naproxen/alvedon/voltarensalva, ja inte mer än man kan ta enligt FASS, men mer än vad Dr föreskrivit.... Trots detta sov jag Max 2 timmar per natt!!!

På tisdag ringde jag vårdcentralen i panik o sa att medicineringen inte hjälpte........ Det tog 2 timmar sen ringde sköterskan o säger att Dr nu har skrivit ut lite starkare medicin åt mig - Citodon!!!
Ja nu vet jag ju vad det är för medicinering.......o det är ju liksom lite skämmande- morfinpreparat.... MEN just då struntade jag i det!!! Jag ville bara sova!!!! Så kl 22.10hivade jag in 2 st....... Det stod 2x4 på kartongen..........MEN grrrrrr kl 3 är jag fortfarande klarvaken o foten värker HEMSKT!!! Hallo vad hände med biverkningen dåsig????

Klockan 5.30 ringde min väckarklocka...... O då var jag INTE glad.....!! Jag tvingade mig upp för jag skulle ha "föreläsning" för våra nyanställda ...... Och sen hade jag min första tid hos sjukgymnasten....

Sjukgymnasten konstaterade liksom läkaren att mina ledband var av och att det var en instabilitet i leden....... MEN hon kunde inte fatta varför jag haltade runt utan kryckor.... Tydligen var det rent korkat.... Med SÅ STOR INFLAMMATION!!!!!! GGRrrrrrrrrrrrr
Hon sa att jag omedelbart skulle plocka fram dem igen.... Men INTE hoppa på ett ben utan bara att ha dem så som stöd så jag kunde börja gå "rakt/rätt" igen!!! Sen visade hon mig övningar..... O ja nu är jag ju van o träna..... Så nivån hon pratade om...... Skulle väl knappast räknas som träning...... Hon sa flera gånger att jag tog HELT FÖR MYCKET!!! Tydligen skulle jag bara göra minimala rörelser för att få blodet att röra sig....... Inte så stor belastning för den inflammerade foten i nuläget..... Hon sa att jag kanske kunde cykla sen ..... Men absolut INTE från den värsta inflammationen lagt sig.... Så det skulle jag inte göra från hon fått titta på foten igen om en vecka... Att springa skulle jag nog inte räkna med på ett bra tag..... (Ingen definition på det), men kanske med Wetwest..... (I pool).
Hon rekommenderade HÖGLÄGE, dvs foten i typ 90 grader ovanför hjärthöjd........SÅ högt har jag nog inte haft den..... Typ bara två kuddar högt!!!

Efter sjukgymnasten var jag super trött o våldsamt tacksam för att min underbara svärmor kom o
hämtade mig i stan....... Jag hade lite bråttom för vi skulle ha utvecklingssamtal med Emils fröken.....!!

Sen var det soffläge med foten upp på ryggstödet i soffan (typ 90 grader över hjärthöjd), o strax sov jag som en gris strax efter 19.30..... (För jag började titta på "Halv 8 hos mig")!! Tias väckte mig 21.30 o frågade om jag inte skulle lägga mig i sängen. Jag gav Citdonet en ny chans o somnade strax om....!! Ok jo jag vaknade till flera gånger.... Men lyckades somna om direkt o gick inte ens upp på toa...... Himmel så skönt!! Trots bra sömn bestämde jag mig är att jobba hemma i dag..... När jag nu har fördelen att kunna göra det... !! Men ja jag har spenderat 95 procent av dagen i soffan.... Jag älskar min Soffa......

Men ja..... När jag jobbat klart.... O bara låg där med foten högt på ryggstödet kändes det rätt drygt... Japp jag trodde aldrig jag skulle säga det jag ÄR UTTRÅKAD, SUPER UTTRÅKAD....... Jag ville gå ut o promenera Boss men ja det kunde jag ju inte.... Men vi gick ut i trädgården o kastade med hans favoritleksak....... Tills han själv for in som en blixt när det började regn hahahahhahah min vovve gillar inte regn......!! Men ja då är vi ju två....!!


Familjen var typ hemma i 30 minuter efter jobbet.... Sen åkte de till Kosta där de hade jaktkväll..... Jag hade velat följa med, men foten orkade inte ranta runt hela kvällen..... Suck sen såg jag på Facebook att de dessutom hade rea även i sportaffären..... Typiskt...... Jag hade nog kunnat hitta något sdär som jag absolut behövde..... SNYYYYYYYYYFT!!!!

Nu ska jag lägga mig o längta till helgens skojigheter...... Vi ska åka till min älskade syster i Eslöv och på lördag ska jag ta hennes stora dotter Olivia på bio som en försenad födelsedagspresent.....!!

Jo en sak till....... På Facebookbook har de skrivit om en fantastisk tysk...... Alltså..... Han trillade med sin cykel under Ironman Lanzarote..... Han bröt sin framgaffel och skadade sin axel illa...ALLTSÅ han ville inte bryta o började springa med sina CYKELSKOR!!! SPRINGA!!! 27 km.... !!!!! Herregud.... Att bara komma på tanken... !!! The real Ironman....... Fotona är från Facebook Ironman Europé:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar