söndag 5 februari 2017

Intervaller, tidtest och influensa

Förra fredagen åkte vi och storhandlade och då köpte jag väldigt många saker som aldrig någonsin ens funnits i vårt hus, tex nötter, linser och ingefära. Det känns som jag kommit in i min nya kosthållning på ett bra sett. Jag har redan märkt ett klart minskat godissug. Jag tänker att det inte ska vara en diet...... utan mer en konstant livsstil. Så förhoppningsvis kommer effekten också att märkas snart........

Redan när vi åkte hem från stan var Emil hängig..... och när vi kom hem hade han 39.9 graders feber. Han fick hosta och hade ont i halsen. Febern och hostan satt i hela veckan, först i fredags var han feberfri. I början av veckan kände jag mig konstig och öm i halsen. Så jag hoppade över träningspassen utöver mina långa hundpromenader. Jag kan nu promenera i samma omfattning som innan min fot blev skadad. Jag brukade alltid gå en lång promenad med Boss mitt på dagen och en vanlig dag har jag som mål att gå minst 10 000steg och det brukar bli totalt 7,5-10km. 

Influensan ville inte bryta ut, så i fredags körde jag veckans intervallpass på cykel - 4x4min. Det vill säga 4 minuter hårt med kadens minst 80. 2 minuter vila och sen om igen 3ggr till. Uppvärmning 10 min och ner värmning 5 min. Det gick bra men jag tog i så det kändes som jag skulle spy, men ändå var det skönt att kunna ta i för fullt.  Jag tänkte att nu borde väl influensan bryta ut...... men nä jag blev varken bättre eller sämre. 

I går hade jag simning på schemat.... 1000m simning tidtest. 200m uppvärmning och sen 1000m på tid. Jag försökte hålla ett jämt tempo och fokusera på tekniken. Det gick bättre än väntat...... 24.50minuter dvs 2.29min/100meter. Ok Det finns förbättringspotential, men inte så illa som jag trott. 

I lördags skulle vi ha födelsedagskalas för mig, (ja bara med närmaste släkten). Tias deklarerade att vi behövde städa och plocka ner julen innan kalaset, men de lät mig ändå smita i väg och simma......!! 
Jag tyckte detta var väldigt snällt...... det var ju ändå mitt "kalas"........!! När jag kom hem var det 
städat och fint. Eftersom jag var nyduschad var det bara matlagningen kvar........ jag hade bestämt att det skulle vara mat med så lite kolhydrater som möjligt..... så jag lagade fisksoppa.... dock var det 3 små potatisar i. Jag kom inte på vad jag skulle ersätta dem med. Ok jag hade vitlöksbröd till..... men det hade jag ju inte behövt äta själv...... fast jag kunde inte låta bli att ta en liten brödbit, så klar!! Till efterrätt gjorde jag en form av "rulltårta", själva kakan gjorde jag på vispat ägg, vitvinsvinäger, vaniljpulver och lite stevia. Fyllningen var grädde, mascarpone, frystabär, vaniljpulver och lite stevia även där. Alla verkade gilla den, men klart Emil tyckte inte att det var riktigt som en "riktig rulltårta".  Fast ja jag rev lite vitchoklad på dem som dekoration...... mest är att de blev så fula hahhahahahh!!


Även nu fick jag jätte fina presenter!! Av Amanda och Oskar fick jag en orange orkidée, av svärmor och svärfar fick jag löpsele med lina för löpning med hund!! O DET har jag önskar mig länge..... jag har sprungit med Boss i vanligt koppel som jag satt fast i hans sele, men ja alltså...... han är FÖR stark nu. Nu blev löplängtan ännu STÖRRE än innan..... men ja jag måste nog träna min fot lite mer innn dess. Sen fick jag ett fint glas av Emil som var noga med att påtala att han köpt det för egna pengar! Min fina underbara son!! 



I dag hade Emil skidtävling i Jönköping. Vi skulle åka hela familjen. Men så i natt började Boss härja runt, ja han gick runt gnällde lite och for runt i sängen som en katapult, kom inte till ro fast att vi gått ut flera extra gånger. Under natten när han härjade började jag känna att min hals ömmade. När det var dags att kliva upp vid halv 6 var jag helt sjukt trött o vovven med.....!!! Vi fick stanna hemma......Efter några timmars sömn till när vi skickat i väg familjen, verkade Boss helt ok, åt - drack- normala toabestyr och lekte som vanligt. Men jag usch ..... ja jag har känt mig kass hela dagen........ ont i halsen, lite hostig och snorig....... men ingen feber än.....!! Familjen var borta hela dagen, Emil blev 9a i den individuella tävlingen (1-10 fick pris) och hans åldersgrupp kom 2a i lagtävlingen så det var ju kul. 

Men eftersom familjen var borta, fick jag promenera Boss. #rörelsevarjedag17#. Vi tog bara en kort runda men den tog mig ändå 45 min för jag var så trött. Plötslig mitt i skogen rågade Boss komma på en jäkla hare...... suck..... gissa om JAKTHUNDEN gick i gång 1000 procent........ han tyckte ju han var duktigt och ville ju driva den..... nu när den var mitt framför nosen....... skit jag trodde jag skulle flyga iväg med efter haren...... !!! Att få honom att gå hem krävde extrem mycket  energi.... så jag var HELT HELT Game over!!! Men när vi kom förbi grannens tomt såg jag och Boss den gigantiska gruppen av duvor som satt i grannens trädgård. Jag kunde inte låta bli att släpp Boss på dem....... ja inte för att han kunde ta dem...... men han skrämde ju allt bort dem i alla fall. När han hoppade över 
den 3e grannens höga staket och var på väg bort mot vägen ropade jag in honom. Gissa om jag blev förvånad när han tvärvände, hoppade tillbaka över staketet och satte mig precis jämte mig på höger sida. Vår vilda baby har blivit så duktig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar