söndag 19 februari 2017

Årets första cykeltur ute......

Efter 2 veckor med luftvägsinflammation, hosta, halsont, snor kändes det i dag som om det var dags för lite rörelse..........

Källaren kändes inte så lockande.... snön är borta så skidor var ju inte aktuellt..... men en tur med MTB kändes väldigt lockande. Jag fick tillfälle att testa mina nya skoskydd........ (jag fick dem i julklapp).





Jag bestämde mig för en mils runda som har rätt mycket backar, - nat
urliga intervaller. Det gick toppen  ........ ut från trädgården..... sen mindes jag att jag bara hade broms bak OCH mina växlar hade antingen "rostat igen" eller bara gett upp!! Sist jag använde cykeln var i Kalmar innan Ironman. Jag kunde använda växel 6,7 och 8 där bak och mellan klinkan fram. Hmmmmm ja det var TUNGT -jätte TUNGT i backarna......men sen verkade den ha "värmt upp sig" så då fungerade även växel 5 och 4 med.
Snittfarten..... hm ja definitivt inte min bästa.... men jag kände mig ändå nöjd!! Efter så lång sjukdomsperiod kände jag mig inte sämre, jag orkade trampa på trots att det var jobbigt och jag kände inte av min astma. Enligt min fina Garmin hade jag kört 12,22km, med en stigning på 121m.



Min vardags motion......jag brukade innan jag skadade foten gå och rasta vår vovve, mellan 5-10km varje dag, varje dag utom de dagar då jag hade långpass. Nu sedan några veckor har jag kunna göra det igen efter fotskadan. Jag har ju även fått den där linan så jag skulle kunna springa med Boss.
Eftersom jag inte varit helt redo för löpning/åka skidor med Boss än, så skulle Mattias i tisdags ut och träna med honom. I "skidspåret"!! Det gick super. Men sen när de var klara och Mattias kopplade loss honom, råkade han komma på ett rådjur och drog i väg efter det. Tack i lov hade vi pejlen på, (Mattias ville mäta exakt hur långt de åkt skidor. Så när Mattias lyckades hämta upp Boss hivade han bara in honom i bilen och åkte hem. Men när de kom hem och Boss hoppade ut i snön kom det jätte mycket blod. Jaha.... det är ju inte ovanligt..... hunden springer som en galning i jakt o märker inte om han tex spräcker en klo eller får rivsår. Så vi tvättade det minimala såret och gjorde förband som vanligt. MEN det var inte som VANLIGT...... för efter ca 15 minuter hade vi en stor blodpöl i soffan..... då insåg vi att det var allvarligt med hänsyn till att det blött igenom tryckförbandet!! Nytt förband och ringa veterinären i Växjö. Sen i ilfart åka i väg..... var har ju ändå 4 mil dit. Emil fick stanna hemma och ringde efter farmor, som snällt kom trots att det var hennes födelsedag..... alla hjärtansdag!!

Boss blödde något hemskt när vi äntligen kom till veterinären. De undersökte honom och konstaterade att han behövde opereras och blev sövd direkt. Det var en hemsk väntan....... men efter ca 1 timme kom veterinären ut och berättade att hans aorta (kroppspulsådern), hade skurits sönder och det var därför vi inte fick stopp på blödningen med tryckförband. Herregud!! Men de trodde det skulle bli bra om han nu bara kunde hållas stilla och bara gå minimalt på foten i minst 14 dagar. INGA långa sträckor, bara ut o göra sina behov utanför huset. Ok det är ju klart vi måste försöka!! Även om vår vovve normalt är vild..... !! Jag har ju ett kontorsjobb och kan ju som tur är jobba hemma.... även om det inte är optimalt att göra det så länge....!!  Men alternativet hade ju varit att jag tog 14 dagars semester.....!!  Ok nu var jag ju själv sjuk..... men vi har ju inte kunnat göra vår normala motion. Boss verkar dock ha ont för han har inte varit ens hälften så vild som vanligt. Men ja det är ju fortfarande ett stort orosmoment, även om det börjar kännas bättre nu när det snart har gått en vecka.
Min lilla baby, det går inte att förklara hur hemskt det var!!



Japp han sover i vår säng!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar