söndag 23 juli 2017

Formtoppning och träningsglädje

Denna säsongen har jag 3st  A-tävlingar.......... 1. Karl-Oskarsimmet 5000m, den 17 juni, 2. Malmö triathlon Olympisk distans 6 augusti och 3. Malmö halvmaraton 30 september.

Fram till Karl-Oskarsimmet körde jag ett hårt program, mest med fokus på långsimming. Karl-Oskarsimmet inledde min semester. Där efter skulle jag påbörja ett träningsprogram med fokus på triathlon och längre löpningsdistanser/fart. Men ja det gick liksom lite trögt. Första semesterveckan var vi bara hemma. Jag gick långa promenader med vår hund varje dag, 5-10km. Sen körde jag lite löpning, men det kändes halvhjärtat, liksom ingen direkt kvalitet.


Den andra veckan var "cykelsemester" i Skåne inplanerat. Emil och jag cyklade ca 15 mil i olika etapper. Det var ju inte som mina vanliga träningspass............ utan långsamt cykling med tung packning, utan direkt högt tempo. Min fot gillade inte det..... jag hade en molande värk som inte ville släppa. Så då blev det ingen löpträning. Och ingen simning heller, för jag tyckte jag började få ont i halsen, (ja jag hör hur dåliga ursäkterna var)!! Men ja jag hade konkat med den "jäkla" våtdräkten.

Tredje veckan simmade jag i alla fall. Ett simpass var fruktansvärt. Det blåste och var tufft att simma, men så kan det ju vara på tävling så jag tvingade mig att simma 1300m (skulle ha simmat 1500m).
Även denna veckan promenerade jag med hunden. För att komma i gång igen försökte jag uppdatera mitt träningsprogram, och började springa lite intervallträning. Foten var lite öm men verkade klara belastningen. Så sista veckan åkte vi till Emils favorit ställe........ Säfsen.
Säfsen är en stugby, där man har naturen som fokus tillsammans med MTB, (på vintern är det skidåkning i olika former som gäller). Ja jag hade med mig träningsprogrammet..... men kom inte riktigt i fas......!! Men ja jag rörde ju massor på mig....!! Vi cyklade, vandrade och bara njöt av miljön. En dag hade de en familjeutmanning. Jag tyckte vi skulle delta, trots att familjen inte var helt intresserade..... !! Men jag lyckades övertala dem!! Utmaningen var att man skulle transportera sig runt, leta reda på olika fakta och göra saker som tex ta kort högst upp på skidbacken, göra en hinderbana, leta upp en elpadkoja o göra eld, spela en minigolfrunda osv. Allt skulle dokumenteras med foto!  Utmaningen tog oss typ 5-6 timmar, men var jätte kul!!! Det var bara en familj till som anmälde sig......... VI VANN!!!

Vi kom hem på torsdagen innan Alsterbro triathlon. Fast när vi kom hem åkte jag direkt och simmade.... så det kändes ju rätt bra!!! Alsterbro triathlon...... ja jag har ju skrivit om dagen!! Det var roligt men rätt jobbigt, i alla fall löpningen. Så här i efterhand tänker jag att jag nog drack lite för lite och att jag nog hade behövt någon form av energi påfyllning i slutet av cyklingen för att hantera löpningen lite bättre!!

Så var det dags att börja jobba.....jag bestämde mig för att CYKLA till bussen.... 4 km nedförsbacke.... tar ca  9 minuter...... men HEM......... uppförsbacke...... 15-20 min!! Detta har jag gjort hela veckan!! I tisdags skulle jag ha simmat i Växjösjön..... men jag hade ont i magen..... jag skulle sova hos min kompis Ann.... så vi promenerade bara lite med hennes hundar. När vi satt där på varandan......... kunde jag inte sluta stirra på ön som låg en bit bort..... ja min kompis bor underbart vid en sjö...... Så på onsdagsmorgonen ställde jag klockan 6.20 (en timme sovmorgon), gick upp och simmade....... Det var himmelskt..... även om det blev lite kortare än planerat...... ca 1400m!! Ön var inte alls så långt ut som Google sa...... enligt Google skulle det vara 1km, men det var ju bara ca 490m.!!

När jag kom hem...... hade jag ork och energi för ett löppass och det kändes jätte bra i foten!! På torsdagen cyklade jag till och från bussen. Familjen skulle ut o fiska med Emil stora syster Amanda, så jag hade ingen brådska med träningspasset. Jag hade cykelintervaller på schemat...... jag tycker det är jätte svårt  att köra cykelintervaller....... det är ju så kuperat överallt..... Så jag bestämde mig för att köra ett pass med mycket backar...... o det blev det...... jag fick ihop över 200 höjdmeter på min 3 milsrunda. När jag kom hem var jagrätt trött i benen..... men eftersom Boss behövde motioneras kopplade jag på löpselen och körde ett brickpass.....!! O det kändes oväntat bra trots att jag innan känt mig trött i benen...... nästan rekord tid.... 7.06 per km!! Jag kände mig så himla stark!! Och inte hade jag ont i foten heller!! I fredags bestämde jag mig för att ta det lite lugnt med foten...... så jag cyklade bara till och från bussen (8km totalt :) och gick en lång runda med Boss!! Vi firade in helgen med taimat....... nr 10 med extra chaschewnötter och utan ris!!

Lördag....... jag skulle egentligen simmat.... men alltså jag hade ingen lust och ville cykla...... Så jag tänkte att jag skulle testa 4 mil i tävlingsfart....... Solen sken.... men så fort jag kom ut på vägen kände jag att det blåste rätt mycket....... min första tanke var  -"skit..".... sen tänkte jag -"ja det kan ju blåsa på tävlingsdagen med"...... så jag gjorde det bästa av situationen!! Inte rekord men jag lyckades hålla 25km/h trots den kraftiga blåsten, o det har ju varit nästan mitt Max innan...... så då drog jag slutsatsen att jag är STARK nu.....!!!! Jag körde löpning även efter detta passet. Alltså starten var lite tuff... men snart kom jag in i ett bra tempo.... Boss kände nog mitt flyt för han sprang, sprang sprang o stannade bara för att göra nr2 ett snabbt ögonblick...... inget kissande överallt!! Alltså...... när jag var nästan hemma tittade jag på min klocka och fick nästan en chock...... kunde inte tro mina ögon.. så jag körde på allt vad jag kunde!! Klockan stoppade på 3.84 km - 25.31min vilket ger 6.39!!!
ALLTSÅ herregud...... 6.39...... jag har sprängt 7 minutersgränsen, mitt tidigare PB har varit 7.02....... Så trots ett kort stopp...... för att min vovve skulle uträtta sina naturbehov......... har jag lyckats göra mega REKORD....... inte några få sekunder utan....... 23sekunder.... i min värld en VÄLDIGT stor ökning!!! Alltså lyckan när jag stoppat klockan..... jag skrek rakt ut.... BOKSATVLIGT TALAT!!! Runners high delux!! Jo jag vet..... min hund har ju hjälpt mig!!! MEN alltså jag springer ofta med Boss utan att ha lyckats så bra.... så det måste ju betyda att jag haft effekt av min träning och att jag blir bättre..... både med och UTAN hund!!! Så jag känner att jag lyckats toppa formen...... inför Malmö....... trots att träningen hade lite hmmmmmm avvikande upplägg under min semester!!! Vilan verkar ha haft bra effekt!!!


Så nu tänker jag att jag ska köra på ganska hårt.... fram till 31 juli och sedan lite lugnare under veckan innan tävling.... men fortfarande träna de olika grenarna.......kanske med lite extra fokus på simning för den 12 augusti tänkte jag testa att köra ett 6km simlopp i Värnamo........ jag menar...... 6 km är ju inte så mycket längre än 5 km hahahhahahha!!!!!

Jo jag höll på att glömma ....... jag har varit med i Umarasportklubb ganska länge..... men jag har egentligen aldrig testat produkterna. Jag har tränat på de produkter som kommer serveras under mina lopp...... tex Enervite under klassiker loppen och Powerbar inför Kalmar Ironman........och en del från Herbalife, (fast de serveras ju inte under något lopp). MEN nu..... kommer de servera Umaras produkter i Malmö....... så jag har beställt ett litet testpaket..... ja man måste ju testa produkterna så man vet att magen fixar dem!! O ja sportdrickan kändes helt ok.... och gelsen....... de gillade jag verkligen........ De var väldigt lättflytande, smakade hallonsaft och Cola, gav mig INGEN magsyra och ja jag var ju super snabb, hehehehhehehehe!!! Jag måste ju testa dem lite mer..... men jag tror absolut att de kommer fungera för min väldigt känsliga mage!! Så nu ska jag göra det jag borde gjort för länge sedan...... lämna och lyssna på lite mer info om hur man bäst använder produktrna!!!


                  Så om jag ska sammanfatta veckan känner jag mig stark och lycklig!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar