söndag 16 juli 2017

Triathlon premiär

Sista helgen på min semester, lite sorgligt....... men jag har haft 4 bra veckor. Dessutom var det dags för årets triathlon premiär. Jag har ju bara korta triathlon tävlingar inplanerade, sprinter och olympisk, men med hänsyn till min skadade fot var det nog bra val. Innan kändes foten rätt bra men nu när jag har cyklat mycket MTB har värken ökat eller kommit tillbaka är väl rätt ord. Jag måste bli bättre på att göra rehab träning.

                                     Men nu...... racerapport Alsterbro triathlon.
Min PT Linda föreslog detta triathlonet. Om man börjar leta finns det faktisk väldigt många lokala små men fina triathlon. Alsterbro ligger ca 5 mil från oss och det kostade 100kr att delta. Det var en sprint ca 400m sim, 20km cykel och sen 5km löpning.

Min familj hade inte lust att göra mig sällskap, så trots att jag tycker det är lite jobbigt att köra bil själv så långt så bestämde jag mig för att åka i väg, ett beslut jag inte ångrar!!
Jag har aldrig varit i Alsterbro...... så när jag kom till samhället var det en stor parkering..... jag körde in och försökte hitta en bra parkeringsplats...... det fanns en del kvar at välja på...... hahhahah då kom en kille springandes...... (funktionär stod det på hans tröja)!! Han frågade om jag skulle tävla för i så fall var jag på helt fel parkering.........aaahhggg ok jag var ju lite sen............ så klart :(
Backade ute och körde till rätt ställe. Då var klockan 12.55 och racemöte skulle vara 13.00. Jag kör fram o då kommer en annan funktionär oc säger att detta bara är för handikappade men att jag får lasta av mina grejer här....... fan jag börjar nästan lipa..... jag hinner liksom INTE köra tillbaka och jag har INGET lås med mig till cykeln......!! Han ser nog min panik och hittar en lucka där han säger att jag kan få stå  i alla fall. Av med cykeln och ser att det är fler en jag som är sena....... blir anvisad en plats till min cykel av en annan funktionär och hinner precis till mötet i tid. De säger att det är 19 grader i vattnet..... jag överväger att skita i våtdräkten men de flesta andra drar på sina så då gör jag det med.... men ja den hade jag inte behövt!!

Jag plockar upp mina grejer och känner mig lugnare än vanligt!! Flera stycken ser min fina ironmanryggsäck och ser skräckslaget på mig!! Hahhahah..... jag plockar upp och kunde faktiskt bidra med några tips till några som gjorde sitt första och var väldigt mycket mer stirriga än jag..... hahhahah Det var ju en ovanlig känsla!!! Jag lånade ut vaselin och visade hur de skulle hänga cyklarna..... :)

Sen fanns det lite tid att simma lite..... jag kände att jag ångrade valet av våtdräkt..... men då fanns det ju inte tid för att byta!!! Starten gick bra trots att flera simmade runt mig och det var sparkar och slag. Vi skulle runda en brygga och sen tillbaka till startbryggan. När jag kom upp hängde det en hel del cyklar kvar. Simningen kändes bra. Bytet kändes lite långsamt men ändå ok!! Cyklingen kändes bra.... men ja en hel del backar alltså!! Vi cyklade till ett samhälle som hette Kråksmåla. Det var samma väg ut och in. Min klocka stod på 7.58km när jag mötte den första cyklisten!! Inte dåligt bara ca 2 km efter den bästa cyklisten.......(med tempocykel)! Jag räknade dock att det var 8 damer framför mig..... :(   Men jag kämpade på och det kändes bra!! Vad som var mest irriterande var att det blivit något galet med min klocka. Efter T1 gick den in på löpning. SCUK jag har ju ingen separat cykelmätare så jag visste ju aldrig min fart........... för nä jag hade ju INTE tid att stå o mecka med det!! När jag tryckte för T2 suck sa min klocka GRATTIS DU ÄR I MÅL!!! Grrr irriterande.

En annan pinsam sak..... när jag började springa hade jag glömt klockeländet som redan sagt grattis..... så jag fick springa tillbaka ca 30 meter o hämta den!! Som tur var gick det att fortsätta sin aktivitet......... gissa om min klocka sa att jag hade super löptid!! Hahhahah

När jag gick ut på löpningen kände jag mig lite trött och tog därför nödfalls geln i ryggfickan. Helt onödigt..... för jag tror inte att jag hann få någon effekt av den. Nästa gång ska jag komma i håg att ta den i slutet av cyklingen. Jag hade även två små vattenflaskor för de hade inget vatten längs banan....... och det råkade vara typ Sveriges varmaste sommar dag!! Jag försökte springa hela rundan........ men det var en del backar och där fick jag känna mig besegrad och gå. När jag började springa hörde jag hur de första gick i mål....... o ja det är ju där min svårighet ligger...... löpningen..... jag är så himla lååååångsam!!! Jag såg min totaltid och tänkte att nu kunde jag göra personligt rekord,  o det gjorde jag....... total tid 1.42.46!! Min senaste o enda sprint tog mer än 2 timmar!! Så ja det får man väl se som förbättring.....!! Hahhahah o ja jag räknade att jag hade 4 efter mig...... så sist skulle jag ju inte bli......!! Men fasiken.... 200m från mål kom 2 st och spurtade om mig!! Snyyyyyyyft. Störigt!! Men ja jag tröstade mig att det var 2 kvar men sen visade det sig bara vara EN :( den sista blev DNF....!! Men ja jag var ju INTE sist!!! Om det nu är en tröst....... heheheheh



Nu direkt när jag har skrivit detta ska jag titta i instruktionsboken vad som har hänt med min tri funktion..... väldigt irriterande att klockan gjorde så......... om man nu är en siffernörd som jag!!! Och nästa investering blir en separat cykelmätare......!!!!!
Men det gick ju att se vart bytet mellan cykel och löpning skede hahhahahahh!!

När jag tog i det sista in i mål kände jag mig rätt trött och fick lätt ångest över Malmö triathlon den 6 augusti som jag är anmäld till...... olympisk distans!! Hoppas min fot överlever!! I går hade jag inte ont men i dag har den ömmat rätt mycket så jag tog vila för foten och städade vårt nyrenoverade badrum i stället........!!!


Sammanfattningsvis måste jag säga att Alsterbro triathlon var ett super arrangemang och att många funktionärer gjorde allt vad de kunde för oss triathleter. Det enda som egentligen var lite negativ var att det inte fanns lite vatten på löpningen när det var så varmt. Ok de flesta kanske inte behöver det på 5 km....... men ja jag hade gärna tagit emot en mugg eller två!!!

Nu måste jag lägga mig..... det är åter till jobbet i morgon som gäller!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar