söndag 2 juli 2017

Cykelsemester och fartökning

Ja jag har haft semester sen den 19 juni......... och då blev det lite si sådär med med min blogg........
Min första vecka...... veckan efter Karl- Oskarsimmet var egentligen en total återhämtningsvecka. Dels fysiskt för jag hade rätt ont i axeln men framförallt psykiskt....... jag har haft en väldigt tuff vår på jobbet......... väldigt rolig eftersom jag har "funnit mitt kall" som handledare åt nyanställda men..... väldigt tuff i stressaspekt!! Det enda jag gjorde under den första semestervecka var slappa, tränade enkla löp och cykelpass och åt god mat!!! Jag simmade inget..... ok jag hade en liten inflammation i axeln men framförallt hade jag ingen LUST...... !!! Först fick jag ångest över missade pass...... men sen tänkte jag att det nog inte var hela världen.......jag hinner simma mer!!

Midsommar....... svensk högtid!! I år blev det så att vi delade på oss. Tias och Boss stannade hemma och åt lite festmiddag med svärmor och svärfar och Emil och jag inledde vår Skåneresa. Vi åkte tåg till Eslöv och min systersfamilj. Vi firade med sill, nypotatis, jordgubbar, spel både inne och ute.


Trots att det var semester fortsatte jag träna...... jag sprang på löpband och en runda ute med min syster som "cyklande hare"!! Denna rundan var fantastisk!! Först var det super jobbigt...... men när jag kom hem och insåg att det var jätte mycket rekord blev jag Helt exalterad. Min tidigare bästa tempo tid var 7.32 min/km och nu hade jag sprungit på 7.02!!!  Det var ju inte samma runda men ändå och höjd skillnaden var ungefär samma!!! Lyckan går knappt att beskriva..... äntligen börjar jag se resultat!!! Jag har kämpat så länge UTAN att kunna se några direkta effekter!!! Ungarna motionerades i ett trampolin"lekhus" - Jump tramplolinepark i Malmö.



Sen var det äntligen dags för de riktiga cykelmomenten!! Emil och jag skulle cykla mellan Eslöv och Sjöbo och min kompis Tess!! Emil trodde inte att han skulle fixa att cykla så långt  (5mil) så min syster körde oss till Harlösa...... och därifrån hade vi ca 2,5 mil till Sjöbo!! en tuff resa för vi hade packat alldeles för TUNGT!! Uoops!!! Vi hade ryggsäckar...... nästa gång ska vi packa på cyklarna!!
När vi kom till Tess i Sjöbo fick vi "packa om" och skickade hem 4 kg packning med posten hahhahahah!! Efter lite god salladslunch bestämde vi oss för att cykla till en äventyrscamp i Sövde och spela minigolf!! 7km...... enkel väg....... men det kändes ju väldigt skönt utan packningen.....hahha!! o så laddade vi med våfflor innan hemfärden!! På kvällen gick vi igenom googelmaps cykelkarta till Malmö, med Tess make Christoffer!! Vi upptäckte då att stora delar av vägen skulle vara på väg 11, en hårt trafikerad "2+1 väg" (tvåfiligt och enfiliga om vartannat), INTE lämplig cykelväg!! Suck......!! Ok, ny strategi..... Christoffer hjälpte mig att lägga upp en ny route som sen skulle ansluta till googlemaps valda väg men efter väg 11!! Vägen skulle då bli ca 5-8km längre, men det bedömde jag att vi fixade!! Efter en stadig frukost sa vi adjö till vår fantastiska värdinna Tess och cyklade i väg!!


Alltså.... Detta var nog en av de bästa saker vi någonsin gjort..... Emil var helt exalterad av hela den skånska landsbygden och jag citerar: -" mamma detta är livet, -Gud så fint man blir ju nästan tårögd, - mamma jag ska bli cyklist tänk att upptäcka världen på cykel jag ska nog cykla Tour de France med,
Vi gjorde första stoppet i Veberöd där vi åt mjukglass enligt Tess rekommendationer. Sen såg vi Dösar/skeppssättningar, Ugglarpsslott, tranor, jätte många jordbruksredskap (Emil är väldigt förtjust i just sådan), rabarber som växte i vägrenen, Sånahusen, Ugglarp, Klågerup, Bara  och sen Malmö. Hmmmm ja mina orienteringskunskaper är inte helt hundra bra......... så hmmmm ja det blev nästan 6,5 mil innan vi verkligen kom till min pappa och Mias kolleni i Malmö!! Hastigheten var lite lägre än väntat..... men alltså MTB o packning...... o ja vi hade ju inte bråttom!!!


Efter denna turen skulle vi bara göra små turer i Malmö.... som bland annat omfattade cykling på Holma kullarna, Shoping på Emporia (stor galleria), pokemonjakt och en tur till Emils fadder Julia och hennes fina familj som snart förväntas öka med ytterligare en lite pojke!! Vi cyklade till en lekplats och sedan till en stor glassfabrik........ hmmmm ja denna veckan var det svårt att vara sockerfri!! Jag skulle deltagit i triathlon träning i halvfet inför Malmö triathlon den 6 augusti, men jag var trötts efter cyklingen och hade lite ont i halsen, (kan ha varit mentalhalsont hahhahahha). Så i stället åkte vi ut på en havsfisketur..... för att fiska torsk, makrill och plattfisk...... dock var det STORM!!! Så fiskelyckan var väldigt minimal....... men Emil fick en liten torskstackare!! Vi bestämde att den skulle få gå tillbaka oc växa till sig i havet...... MEN hahhahah när vi kastade i den kom det en mås o åt upp den....... hahhahahha Emil blev inte glad..... även om det såg roligt ut!!!




Vi åkte hem i fredags. Tias skulle åka på en kanottur med sina kompisar så någon behövde ju passa vår vilda Baby Boss. På lördagen skulle vi på kalas hos grannen, men jag lyckades klämma in ett löppas och även detta med bra tempo för att vara min väldigt kuperade runda. O i dag..... brickpass cykel/löpning!! Jag hade jätte bra snitt från början..... men så plötsligt slog vädret om och det började blåsa något fruktansvärt........ men när jag kom hem var det ändå 25km/h vilket är min bästa snitttid så här långt....... o med den stormvinden var det ju JÄTTE BRA!! Löpningen var ok även om Boss som gjorde mig sällskap blev lite galen av doften av en grannes flickhund...... och drog på lite fel håll..... hahhahah!!! Nu har jag träningsvärk...... vilket typ nästan aldrig händer!!! Ok 2 veckor av min semester har gått...... men jag är så glad för tiden med min underbara son, min härliga famil och inte för att tala om mina fina vänner!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar