söndag 8 april 2018

Nu är det vår och jag är............Omgiven av idioter.......!!

På jobb diskuterades boken: Omgiven av idioter av Thomas Erikson. I boken beskrivs att alla personligheter kan delas in i 4 kategorier RÖD, GUL, GRÖN och BLÅ.  Men alla kan vara en kombination av olika färger. Färgerna grundar sig i ett analysverktyg - DISA profiler som beskriver personligheter och hur förståelsen av dessa kan hjälper oss att förstå det egna och andras beteende

Jag har för mig att jag har gjort tester  om detta innan och kommit fram till att jag är mest RÖD men med lite gult..... Men jag blev väldigt nyfiken och i morse började jag lyssna på boken.......... hmmmmm rätt snabbt kunde jag konstatera att jo jag är nog.......

                          hahhahahh som den skånska flaggan....... rätt mycket röd o lite gul.....!!

Röd personlighet beskrivs enligt följande: Prestationsinriktad, självmotiverande och oberoende.
ALLMÄNT: Rättfram (hmmm ja på gott och ont), ambitiös, krävande och tävlingsinriktad oavsett pris (hahhahah ja det kan man nog säga att jag är....... ).
MÅL: Resultat
SÖKER: Kontroll
UNDVIKER: Beroendeställning
UNDER PRESS: Beordrar 
FRAMTONING: Effektiv
STRATEGI: Makt

Röd-gul personlighet beskrivs enligt följande: Prestationsinriktad, entusiastisk, självmotiverande och självsäker
ALLMÄNT: Utåtriktad, rättfram, social och ambitiöst 
MÅL: Resultat och uppmärksamhet
SÖKER: Kontroll och uppskattning
UNDVIKER: Beroendeställning och ensamhet
UNDER PRESS: Diktatorisk och verbalt attackerande....
FRAMTONING: Effektiv men vänlig
STRATEGI: Människor och makt......


En väldigt intressant bok...... som alla borde läsa......... inte bara för att det är skojigt att höra hur väl vissa saker stämmer in på den egna personligheten utan även för att man ska kunna öppna sitt sinne för hur andra tar emot information/kommunicerar!! Och så klart kunde jag inte låta bli att kategorisera alla i min närhet...... hahhahahha jag tror tex att min kära syster är en typisk GRÖN person......... Vår älskade mormor sa alltid....... -"Martina, kunde man sätta i sandlådan på morgonen och hon satt kvar i samma hörna på eftermiddagen...... men Malin var borta innan man en hunnit blinka" hahahhahhahha........ o ja det beskriver ju väldigt bra våra olika personligheter.......!!! 

Nej jag är inte köpt för reklam...... men denna boken påverkade mig mycket och jag tror att det nog är en bra kunskap som underlättar mycket samspel både i arbetslivet och i privatlivet...... 

NU ÄR DET VÅR........... 
Jag har köpt en startplats i Växjöloppets 21km som en uppladdning inför VM i långdistanstriathlon på FYN. Loppet kommer gå den 1 maj. Nu kände jag att det skulle vara bra att köra ett långlöppass innan loppet. I går hade jag 75 minuters löpning, men jag valde att istället köra ett långpass.... ca 15 km!! Det kändes jätte bra och himmel vilken tids förbättring..... I höstas började jag få en uppåtgående formkurva men sen har vintern varit trög och jag har harvat runt i mina dubb Asics skor. Men jag har även kört rätt mycket styrka, med min TRX  och cyklat med min MTB upp ner och ner för vårt "jäkla berg" med dubbdäcken. Mot slutet var Boss trött och försökte snusa på massa spår..... men ändå var tiden oväntat bra när vi väl kom hem........ jag blev super glad...... och det är verkligen en speciell känsla att se en så tydlig förbättring....... 

Märkligt...... efter Ultra Intervall Challenge hade jag knappt någon träningsvärk alls..... men i dag...... usch...... jag var öm i nedre magen, öm på framsidan av låren och en tydlig smärta i höger vad....... hmmmmmm trots att jag intog både kolhydrater, fett, protein och vitaminer i går efter träningen......!! 
Så ja jag ställde in dagens cykelpass a 120 min......!! Men träningsvärk botas ju bäst med rörelse..... så Boss och jag tog en långpromenad..... !!! Eftersom det var VÅR tog jag mina nya Kahru skor. Dessa skorna fick jag från trispot.se efter att jag bidragit till insamling till Cancerfonden..... Jag tänkte att det skulle vara en bra ide att "gå in dem"........ o de var jätte sköna...... så det var ett bra beslut!! 

                         Under promenaden reflekterade jag över olikheter...... i naturen.......

När jag kom hem var familjen inställda på "vår aktiviteter"........Mattias tvättade bilen och bytte vinterdäcken till sommardäck....... och Emil monterade studsmattan..... så fast att jag vet att det nog kommer explodera av pollen nu med 16 graders värme...... så kunde jag inte låta bli att hänga ut tvätten.....!! 



Jo i veckan har jag lyssnat på ännu en fantastisk bok.....Den rädda löparen, av Kristina Paltén. 
Den handlar om en Kristina som bestämmer sig för att springa tvärs igenom Iran..... man får följa hennes resa, hennes rädslor och de fantastiska upplevelser och möten som hon får uppleva....... o jag kände WOOOOOW...... jag önskar att jag var lika modig...... vågade säga upp mig.... vågade följa mina drömmar, vågade ge mig ut på helt galna äventyr....... o nä att köra en långdistans triathlon är inte ett galet äventyr hahahhahahha!!!! Även om vägen dit kan vara helt galen....... hahahhah!! 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar