söndag 15 april 2018

Rekord förbättring.......!!

Denna våren, efter min bedrövliga tid på halvmaran i Holland, har jag försökt att lägga upp min träning på ett annat sätt...... framförallt har jag kört styrketräning och intervaller mer regelbundet. Minst ett pass styrka varje vecka, men de första 6 veckorna efter min födelsedag körde jag 2 pass i veckan.

Jag har ju sett små stadiga förbättringar så jag tänker att mitt upplägg varit bra. Den 21 februari körde jag ett distanspass  a ca 8 km, men en för mig väldigt mycket bättre tid än någonsin........och framförallt gigantiskt mycket bättre än tiden i Holland.  Det var visserligen med dubbskor, - jag älskar mina dubbskor......!!! Då var totaltiden 1 timme och 4 sekunder, (7.20 /km)!!

I dag hade jag samma distanspass i mitt program........... samma förutsättningar men ja nu har jag äntligen kunnat byta ut dubbskorna mot mina Asics Kayano...... Hela morgonen hade jag legat i soffan och tittat på Ironman South Africa!!! Jag klädde på mig för löpningen när proffsen precis hade gått ut på löpningen. Vädret var grått och ruggigt, men i min hjärna var jag i Afrika och sprang........ Boss "var följecykeln för nr 1" och jag låg 2a och skulle "kämpa" för att komma ifatt Lucy Charles...... som i verkligheten vann dagens tävling med en total tid på 8 timmar 56 minuter och 6 sekunder. Jag vann inte heller i min fantasi....... jag tyckte att Lucy förtjänade att vinna även där...... men himmel vad jag sprang....... !! Jag hade bestämt att inte titta på klockan utan bara springa på känsla......... men när Boss behövde stanna för att göra några naturbehov kunde jag inte låta bli att titta........ klockan visade 6,33/km......... Boss gjorde sina behov jätte snabbt och började springa igen nästan direkt, så det var bara att haka på....... Jag tänkte att jag måste ha sett fel, för att det skulle ju varit en galen förbättring och jag hade ju sprungit i rätt mycket backar......!!

Men jag behövde inte några egna stopp utöver Boss 3 väldigt snabba naturbehovs stopp. I sista backen utanför vår uppfart körde vi max rusch inför Målgång under "Ironmanportalen" hahahhahah
Jag stoppade klockan och behövde pusta i några sekunder innan jag kunde se siffrorna klart......... jag skrek bokstavligt talat rakt ut när jag verkligen såg resultatet......... Himmel vilken prestation.....

Totaltid 54.10 - 6.39/km. Ja det kändes helt otroligt........ Detta är rekord alla kategorier!! Alltså glädjen går inte att beskriva...... möjligtvis lite så här......


Ok..... glädjen vara kanske inte som när jag gick i mål på Ironman........ jag överdriver....... liiiite.....Men när jag kom in och hade klätt av mig de blöta kläderna kunde jag inte sluta glo på mina staplar från Garmin klockan...... hahahha






Jag kom hem i lagom tid för att se målgångarna..... både proffsen och AG..... Heja alla duktiga triathleter...... vilken inspiration..... O vad jag längtar till VM på Fyn!!!

När jag fyllde år fick jag pengar av svärmor och svärfar.... jag ville köpa en cykeldator men valde att spara pengarna lite om jag skulle göra en bikefit. Bikefiten blev inte av och nu har jag fått sålt min gamla Garmin Fenix3....... så jag kände att det var dags för att köpa cykeldatorn. Det blev efter ett tags velande en Garmin Edge 820. Leveransen tog en evighet men i fredags var den äntligen här. I helgen hade jag årets första brickpass, cykling 120 min A1 samt 30 min löpning A1. Jag ville testa cykeldatorns olika funktioner så nu var det dags för att klä min cykel får utomhuskörning. Hmmmm ja jag fuskade........ min älskade maken bytte mitt trainerdäck till utomhusdäcket...... en vacker eller regnig dag ska jag jobba på just den uppgiften....... :)





Brickpasset kändes bra, löpningen gick helt ok även om jag sprang i blöt skogsmark...... men cyklingen hmmmmmmm ja där har jag lite att jobba på...... men jag kände mig nöjd med att jag fixade att "ligga i tempoläge" större delen av passet. Men hahhaha höjdprofilen förklarar ju tydligt skillnaden med utomhuskörning och källaren :)





När jag kom hem blev jag förvånad....... både cykeln och jag var sjuk smutsiga..... hmmmm visst det regnade........ (REGN ÄR BRA FÖR ALLERGIGER!!), men alltså jag cyklade landsväg....... inte i skogen!! vart fanns alla geggamoja....???? 

Jag har ju läst rätt mycket i min bok, "Maten bakom resultaten"....... och jag har tagit till mig att jag måste bli bättre på att tillföra återhämtnings näring efter träning....... så när jag hade kört brickpasset lagade jag en återhemtningsshake..... den blev oväntat god. 
3dl mjölk, 2 ägg, 1 avokado, 1 morot, 1 halvgrön banan, 0,5 dl frysta blåbär och hallon, 0,5 dl fryst hackad spenat och en näve hemodlad krasse........ !! Jag hade nog kunnat halvera allt för det blev väldigt mycket shake.... jag lyckades inte ens dricka upp den, trots att det var gott!! Men väldigt mäktig! 

I fredags...... fick jag upp ett minne på Facebook...... som gjorde mig både glad men också lite irriterad....... det var ett blogginlägg med rubriken "18 dagar UTAN snus"!! Det vill säga, det har nu gått 1 år och 18 dagar - sen jag slutade snusa!!!........ GALET!!! Hur kunde jag missa DEN ÅRSDAGEN???? och varför känner jag fortfarande sug.....?? Inte varje dag...... men absolut flera gånger per vecka........ oftast efter maten på jobb....... :(   
Jag borde räkna på hur mycket jag hade sparat in under detta året....... men då hade jag väl bara blivit förbannad för att jag spenderat SÅ mycket pengar utan att "veta om det"........ lika bra att skita i det!! hahahhaahha

Min sjuka tävlingslust........ hahhahah jo plötsligt började min klocka visa "belöningar" eller uppdrag.... och då kände jag ett galet tvång att "anta utmaningarna"...... ja inte för att jag tävlar mot någon...... mer än mig själv då...... men hallo jag kunde ju inte ignorera "tävlingsmomentet"!!! Ok så mitt stegmål har varit 12 000 sen ett tag tillbaka. I bland har jag fixat det och ibland inte...... om jag tex har haft cykling eller simning på schemat har jag inte alltid försökt nå målet....... !! Nu kom det upp att man fick "belöning" om man fixade det 7 dagar i rad..... så ja jag hade ett tvång att kämpa..... även om jag hade cykling/simning. I fredags dog klockan...... jag trodde att jag hade gått de 12000. Klockan 23.20 var klockan färdigladdad och då hade jag "bara" gått 10480...... MEN FAN!!!! Det var dag 6 och jag hade 12000 alla andra dagar..... SUCK så jo jag klädde på träningsbyxor utanpå pyjamasen.... och drog ut stackars hunden...... Boss brukar "kvällskissa" vid busken närmast huset ca kl 22, sen tar han natt...... han var liksom bara måttligt road av att gå ut och knalla...... han blängde ilsket på mig och försökte dra mig hem....... stackars lilla vovve.....!! Men Emil och jag hade räknat att i "nomala steg" gick jag 330meter med 500 steg...... så då borde väl Boss och jag bara behöva gå ca 1500 steg - 990m....... Det var länge än både jag och Boss räknat med...... !! 

På lördagen ville jag vara mer förutseende..... så efter mitt brickpass såg jag att det fattades ca 6000 steg..... :(  men en promenad a ca 3km på maten är väl bra......hehehehhe!! Boss var i alla fall mer villig att följa med....... men innan vi kom i väg blev vi stoppade av en VÄLDIGT lycklig unge....... grannen hade nämligen köpt en moped......... do I need to say more......!!!

                    Första gången han kör moped...... o då klädd i shorts...... aaaaarrrhhhhhggg!!

Jaja han körde bara i grannarnas trädgård och då mest på gräsmattan...... (försöker jag intala mig i alla fall)!! Behöver jag säga att någon i vår familj nu tycker att vi behöver en moped VÄLDIGT mycket.... suck jag kan nog se ett behov av väldigt många andra saker som borde prioriteras först..... speciellt eftersom han ju liksom är 12 år....... men hmmmm vi kommer nog inte komma till samstämmighet på det området....... MEN jag fick ihop mina 12000 steg och har nu gått i 9 dagar på rad. Tydligen var mitt rekord 11 dagar sen innan. Fast jag fick ju "belöning" för 7 dagar i rad.... samtidigt som det kom upp en utmaning om att nu köra 12000 steg i 30 dagar och man får då 4 poäng.....hahhahah jag tänker att jag nu har blivit "lurad" till en "promenadstreak"!! Många löpare har fastnat i utmaningen Runstreak som innebär att man springer VARJE DAG, med ett minimum på typ 1.6 miles eller 20 min. Mitt minimum är då 12000 steg....... så då får jag välja löpning eller promenad själv..... för cykling ger ju oftast inte steg......!! Jo jag vet..... det är helt crazy att klä på sig och gå ut mitt i natten för att tävla mot "sig själv"/sin klocka.......!!!! hahhahahha Men ja det är väl min "röda sida" som liksom råkade ge överslag........ hahahhahahahah!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar