måndag 2 april 2018

Veckan efter UIC och en träff med Jonas Colting

Jag klarade Ultra Interval Challege (UIC) förra helgen....... Det gick inte som jag tänkt, men att bara lyckas med 8 timmars träning på ett dygn känns stort och det ger mig en påminnelse om hur det känns fysiskt att göra en långdistanstriathlon.......!! Minnena av Ironman i Kalmar och VM i Motala... ja inte prestationerna i sig utan smärtan och kampen för varje sekund..... har börjat att blekna och nu fick jag en påminnelse om vad jag måste kämpa för...... mitt nya MÅL....... en långdistans utan kampen mot klockan......!!!

I den aspekten kändes det super bra att jag lyckades fullfölja ett av mina mål med UIC, ja att träna i en timme 8 ggr under 24 timmar. Under de 3 sista intervallerna mådde jag verkligen inte bra.... men jag kämpade på och försökte ta i så mycket jag kunde och på löpningen gick det ju trots allt helt ok.

Så frågan som många har ställt mig..... HUR MÅDDE JAG EFTER UIC???
Ja o här blev jag själv väldigt förvånad..... !! När jag vaknade förra söndagen var jag helt galet trött.... men alltså det var väl liksom som en del av planen.... jag åt frukost och lyckade sedan gå en promenad med Boss på ca 4km. Det gick inte fort men det gjorde inte heller ont, bara kort o gott långsamt. Sen gick jag kortare "kisserundor" med under eftermiddagen. Men smärtan jag förväntat mig uteblev. Jag tänkte dag 2 brukar ju vara illa..... men nä när jag vaknade på måndagen hade jag ingen smärta då heller. Måndagen var en stor dag...... då skulle jag gå på en föreläsning med Colting.... en annan av mina stora Idoler.....!! Jag hade fått denna föreläsningen i födelsedagspresent av mina föräldrar och min systers familj. Efter föreläsningen skulle jag sova över hos min bästis Ann.  Eftersom jag inte hade ont någonstans packade jag ner mina sim grejor och tänkte att jag lika väl kunde köra på mitt träningsprogram som vanligt...... något jag egentligen hade förväntat mig skulle vara omöjligt!!
Colting och jag

Niklas och jag (Niklas gör Coltingpodden med Jonas)



Under måndagen avslutade jag arbetsdagen med en kort "föreläsning" om hur vi arbetar med arbetsmiljöfrågor på vår arbetsplats (arbetsmiljöombud som jag är)....... trots att jag inte alls brukar ha problem med att tala inför grupp och framförallt inte i ett ämne som jag behärskar väl..... så var det slitsamt. Mest mentalt, så mitt simpass kändes nästan livsnödvändigt för att orka Coltings föreläsning på kvällen. Jag behövde LUFT och valde att promenera till simhallen...... ja för jag hade ju väldigt gott om tid tills föreläsningen skulle börja. När jag gick förbi Växjö sjön kunde jag inte undvika att reflektera över att sjöeländet fortfarande var isbeklätt..... suck...... NÄR KOMMER JAG KUNNA SIMMA UTE...... typ en vecka innan VM??

Coltings föreläsning var ju väldigt givande som vanligt och jag fick dessutom svar på en fråga jag funderat väldigt länge och mycket över. Många kolhydratsladdar, men om man äter en kost med låg andel kolhydrater, laddar man med FETT då inför lopp av lite längre karaktär som tex en Ironman? 
Coltings svar var att nej inte direkt "fettladda", men äta ordentligt med mat innan och om man följer principen att "formtoppa", dvs träna men i lägre mängd under sista dagarna innan ett stort lopp blir det automatisk som en uppladdning om man äter samma som innan under högträningsperioden men tränar i mycket lägre mängd. Hmmmmmmmm ja det låter ju logiskt...... OCH sedan var han tydlig med principen "train low race High", dvs att man absolut kan ta hjälp av olika energier under ett lopp men att kroppen då redan är van att använda energierna från fettreserven vilket kommer hjälpa en längre på vägen och att man då vet att man kan ta sig långt själv utan socker!! 

Efter föreläsningen var jag speedad....... och HUNGRIG!! Tack o lov hade min fina vän varit förutseende och sparat lite lax och bönor till mig. Hon var även super snäll och agerade chaufför så jag skulle slippa åka bussen till Sandsbro där hon bor. Min fina vän kan man ju lite på i vått o torrt!! 

Dessutom fick jag en försenad födelsedagspresent i form av boken "Maten bakom resultaten", av Linda Bakkman. Jag följer Bakkmans instagram (med samma namn: matenbakomresultaten) och Ann hade sett det....... nu visade det sig att Ann och Linda tydligen var barndomsvänner....... !! Ann tyckte då att jag behövde få ytterligare en fantastisk present och skaffade mig en bok som Linda dessutom skrivit en väldigt fin hälsning i!! Liksom WOOOOW.......!!! För er som inte har hört talas om Linda så är hon näringsfysiolog och doktor i medicinsk vetenskap samt har hon arbetat som kostrådgivare på Sveriges Olympiska kommitté och varit en del i att förbättra kosten för många av våra mest framgångsrika svenska idrottare. Även om jag har en bra bild av hur min kost bör vara känner jag att jag nog är rätt intresserad av vad som skulle kunna tänkas göra mig ännu bättre...... utöver att träna då hahahhahahhahahhah!! 

Men alltså min vecka..... så jag simmade alltså 1500m innan Colting. På tisdagen var jag rätt jätte trött..... Så mycket fantastiska intryck... en tuff dag på jobbet..... och ja jag är ju en gammal tant och om jag inte somnar vid kl 21 så blir jag helt off nästa dag....... o nä Ann och jag satt upp så mycket längre än till klockan 21....... hahhahahha!! Så när jag kom hem på tisdagen kändes det lite tungt.... så då tog jag en lätt promenad med Boss a 7km. Eftersom jag har haft en väldigt tuff period på jobbet hade jag bett om lite extra lång ledig nu vid påsk för återhämtning. Detta beviljades och känslan på tisdagen men nästan en veckas ledighet framför mig var underbar!! På onsdagen hade jag lovat Emil att vi skulle bowla.... jag trodde min energi skulle räcka till det..... men suck det fanns 0 lediga tider i Växjö under hela onsdagen. Ok så då åkte vi och shoppade vår kläder till grabben som växer som ogräs och även månadsinhandlingen av maten. Det var en jätte mysig dag och vi åt på Pizza Hut..... Emil tog Pizza/glass buffe och jag tog sallads buffe....... (så blev vi båda nöjda hahhahah)! Underbart men en gigantisk energiuttömning!! 

Resten av veckan hade jag följande planering för: ÄTA-TRÄNA-SOVA!!! bara att inte behöva ställa klockan är ju himmelskt..... Min tanken var att jag skulle sprungit på torsdagen 1 timme. Men efter att jag lagt all min energi på stan under onsdagen fanns det inte energi kvar till ett löppass och jag valde att promenera ännu en lång runda och sedan ta ett långt härligt bad med massor av bubblor. På fredag hade jag fått energi igen så då cyklade jag 60 minuter i tempo A1 som fanns i mitt program.  När jag kom hem hade maken börjat laga påskmaten och det blev en gigantisk påfyllning hahhahahha


På lördagen skulle vi till svärmor på påskfirande.... men först klockan 14 så då hann jag få till ett löppass a 60 min,7,6km!! Det gick inte fort..... men kändes fantastiskt!! Mer mat..... !! Svärmor hade bakat dadelbollar till mig som efterrätt för de andras innehöll massor av socker och gluten...... och de var fullt tillräckliga som efterrätt....... och väldigt goda!! 


I går körde vi påsk hemma i all stillhet..... ja allt efter att jag cyklat mina 90 min i A1 tempo som också fanns i veckans program. När jag började trampa försökte jag hitta ett tempo som jag "skulle kunna cykla hela dagen"....... Det kändes jätte bra och när jag sedan tittade på klockan blev jag väldigt glad.....


Efter träningen kunde jag unna mig lite ostbricka och ett glas gott vin till efterrätt..... och Emil och jag körde en hård kamp med Ticket to Ride Norden..... - JAG VANN....... 2ggr hahahhaha!!! 

Idag var det vilodag..... och i ärlighetens namn var jag lite trött i benen..... inte träningsvärk.... men trött....... så i dag har jag bara njutit av 2 lite längre promenader. En i morse med maken och en nu i eftermiddag med vovven som behövde rastas.......!! 

Äntligen lite vårvärme........ mu är jag helt färdig med vintern...... jag vill ut o cykla UTE!! I går var vi på en liten utflykt till Kosta, då säger maken att nu är vägarna fina så nu kan du snart cykla ute...... mär vi kom hem lev det typ 4 minusgrader och SNÖ..... snyfft..... inget mer snö nu!!!! Det är jäkligt kallt att cykla i temperaturer runt 0an...... det vet jag eftersom jag har cyklat till jobb bussen med MTB flera gånger nu i vinter.....!! 

Denna veckan.... två andra roliga grejer med....... jo först fick jag sålt min gamla klocka Garmin Fenix3 och kunde köpa en ny cykeldator....och det räckte till och med till värsting modellen Garmin Edge 820!! Det andra var att jag o alla andra som kört UIC fick reda på vilka som vunnit i tävlingsmomentet under UIC......... hahhahahha japp jag vann i intervall 4- min fantastiska video hahahhahah!! 

Sist men inte minst....... hjälp......... på Facebook såg jag följande inlägg.........
100 dagar aaaaaaaaaahhhhhhhrrrgg
HJÄLP!!!!! Det låter så lite...... även om jag fixade 8 timmars träning på ett dygn........ !!! 
Fram tills nu har jag fokuserat mest på intervaller..... men nu ska jag gå in i en ny fas i mitt program..... nu kommer passen att öka i längd..... även om jag känner att jag måste försöka få in intervallpass...... främst för min löpning..... farten måste UPP UPP, UPP!!! 

Som ett testmoment av formen har jag nu även anmält mig till Växjöloppet 21km, 1 maj 2018...... Himmel det är bara en månad dit......!!! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar