söndag 22 april 2018

Hårdvecka

Jag tränar som jag berättat om tidigare utifrån Clas Björlings gratis program för Ironman, som jag anpassat lite efter mitt eget liv. Det innebär fokus olika moment även om grundstrukturen är den samma hela tiden. Innan har det varit en hel del intervaller, men nu ligger det stort fokus på att öka distanserna/uthålligheterna. Principen är dock att man kör pass 5 dagar i veckan, 2 vilodagar och vart 4e vecka är lågintensiv. Man kör lika många pass men längden är mycket kortare. Därefter ökar passens läng eller intensitet veckovis och 3 veckan är vad jag kallar hårdvecka......! O en sådan är det nu......

Förra veckan hade jag A1 löpning men råkade springa......... typ allt vad jag kunde.......  så ja i ärlighetens namn började jag "Hårdveckan" med lite träningsvärk. Men efter lite mentalt överläggning med mig själv försökte jag köra enligt planen...... Veckans kvalitativa löparpass var 90 min löpning A1....... jag höll verkligen A1 men var också rätt mycket påverkad av pollenhalten i luften........ När jag kom hem och började titta i min klocka sa den att jag tränade överdrivet mycket som dessutom kunde vara skadligt. Den beskrivningen av min träningsbelastning satt i flera dagar. Oj hjälp det vill man väl inte.......


Men efter dagens toppen brickpass kändes det bättre hahahhahah mitt liv styrs av en  klocka....
I går hade jag simning, 4x500meter med fartstegring för varje intervall..... Men jag var jätte påverkad av den höga pollenhalten...... att köra snabba intervaller var inte möjligt.... så jag bestämde mig för att köra teknik....... De första 500 fokuserade jag främst på "höga armbågar och isättningarna", sen fokuserade jag på att avsluta draget starkt, på tredje 500ingen fokuserade jag på att träna på andningen. Egentligen har jag inga problem med det, men min andning är så mycket bättre på vänster sida än höger, så jag försökte köra mycket på högersidan. Sen körde jag 4e intervallen med allt sammansatt av det jag tränat på. Det kändes jätte bra. Jag avrundade dagen med bubbelbad och bastu. När jag körde hem blev jag jätte sugen på köttfärsås eller Chili con carne..... det blev Chili... mums!!! 

Söndagar är nästan alltid brickpass..... i dag skulle jag cykla 180 min och sen springa 45 min (15min x3 med 4 minuters vila emellan). Cyklingen gick bättre än förra helgen.... o det kändes bra, även om jag har lite att jobba med för att få upp farten...... 

I veckan fick vi lite info om Fyn, det ena var ett mail från Svenska Triathlon förbundet - Där det står Grattis till din plats och en lite nätt faktura....!! Sen presenterades ett första preliminära schema och banorna för de olika grenarna........ !! Med min ångest från Motala  vad gäller tiden, var det bra information!! Vi Age grupp startar 7.25, Det verkar inte finnas en "reptid" för simningen men sluttiden för simning och cykel är klockan 15.00 och den totala sluttiden är 19.30. 



Ok, så nu vet jag tidsramarna........ så trots att jag är helt omatematisk började jag räkna på olika alternativ...... och kunde konstatera att det kändes som om jag BORDE HINNA!! Oavsett om jag valde mitt snabbaste eller mitt långsammaste alternativ, under förutsättning att jag får hålla mig frisk och kan träna ordentligt enligt mitt program nu!! 

Det vill säga om jag simmar mitt långsammaste som jag gjort sen jag började bli bättre på crawl så borde jag med 5 min i T1 ha ca 5,53 timmar för cyklingen och det ger ju en snittfart på 21.9km/h!! Hmmmm och enligt baninformationen är banan flack med en total höjd skillnad på ca 256m, (256m höjdskillnad cyklade jag på min träningsrunda a 120 min förra veckan). Så ja jag känner att det finns stora förutsättningar för att jag kan cykla fortare än det.... vilket borde ge mig ännu bättre förutsättningar på löpningen sen........!! 


Ok en tuff vecka är till enda och nu återstår LÅGveckan  innan Växjö halvmaraton den 1 maj!! 
I dag stod Emil för maten...... o sen hade jag tydligen lovat en ny croccetmatch...... Emil förlorade i går så nu var han sugen på revansch....... detta hade jag dock glömt och hade redan hunnit duscha och tvätta håret...... jag vill inte gå ut efter det..... pollen bosätter sig i håret och så blir natten skitjobbig, men ja har man lovat så har man........ hahahhahaha  Men ja jag hävdar att Emil fuskade...... o mutade Boss på något sätt....!! hahahhahhahahhah





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar