måndag 2 januari 2017

2016 snigelns år......(total självömkan)!!!

Jag har ägnat dagen åt att plocka fram minnen  med hjälp av  min blogg, sammanställa olika rapporter över året och fundera på mina "triathlet karriär".........  

JA jag FIXADE Kalmar Ironman..... 15timmar. 58minuter. 44sekunder..... Det är ju liksom GALET LÅNGSAMT....... jo jo jag vet..... JAG KLARADET!!!! O Det var ju mitt STOOOORA MÅL!! Jag ville få revansch för långdistans VM i Triathlon i Motala 2015, där jag blev DNF (did not finish) för att jag hade 3 km kvar när målgången stängde......... ja jag tog mig i mål o fick medalj..... men jag fixade inte tiden..... vilket jag gjorde i IRONMAN...Så ja jag borde vara nöjd..... o på ett plan är jag ju det så klart....... Absolut!! Men alltså 15.58.44 HERREGUD!!!!!!! Japp Jag har ett jävla pannben... ursäkta språket...... MEN jag är SÅÅÅÅÅÅ LÅÅÅÅÅÅÅNGSAM!!!! Snigel...... är nog ett rätt bra ord......!!!






Jag var sjuk i ca 6 veckor i början av året, något virus som satte sig i halsen.... Jag tappade ju en hel del då men det kändes ändå som jag kom i gång bra efter det. Mitt första lopp var Växjö Triathlon den 29 maj!! Simningen gick hyfsat men både cykel och löpning var FÖR LÅNGSAMT!! Totaltiden var 4 timmar, 2 minuter och 33 sekunder. Jag förstår fortfarande itne varför jag inte blev DNF (did not finish) för jag hade för mig att totaltiden var 4 timmar...... men ja jag fick placering o blev 5 i min åldersgrupp....... jehooo eeehhhhhh........ Vi var bara 5 st i gruppen 35-40 år. Jag fick astma...... på löpningen..... men ändå....!!! Katastrofalt lopp....... med hänsyn till hur mycket jag faktiskt tränat till Ironman sedan vecka 42,  året innan (2015)!!

Bara några veckor efter Växjö Triathlon, den 12 juni var det dags för Helsingborgstriathlon! Ok här gick det lite bättre tidsmässigt..... 3tim. 40 min och 32 sekunder.  Typ 20 minuters förbättring o då var det  fördelat på alla grenarna...... MEN jag var SIST!!! Så jätte sist!! Jodå..... jag var 3a i min åldersgrupp....... men ja det är ju liksom INTE en prestantion när man bara är 3 st som tävlar i åldersklassen. Simningen gav dock fina förhoppningar!!

När jag tjurade ihop fick jag  massa "pep" i form av  -"jo men du är ju bättre än alla i soffan, tiden är inte allt utan genomförandet, super prestantion,"  osv....... SUUUUCK!! Jo JAG TRÄNAR JU SÅ MYCKET FÖR ATT ALDRIG BLI BÄTTRE O ATT VARA SIST ÄR JU INTE ALLS TRÅKIGT!!!

Förlåt alla mina "fans" jag tycker ert stöd är fantastiskt..... MEN nä DET SUGER ATT ALDRIG BLI BÄTTRE!!!!! (Oavsett vilket pep som framförs.....)!!

Jag har tränat för långdistans ordentligt sedan 2014, men egentligen sedan jag var en tjock soffpotatis 2012 och började träna för en svensk klassiker HELT från kondis 0 o övervikt gigantisk!! Jag har svårt att se hur det kommer sig att jag inte har blivit bättre..... varför jag ständigt blir SIST!!!

Min egen analys i morse var  att jag fortfarande är FÖR FET!! Jo jo jag har massor av muskler.... MEN sanningen är ändå att jag är för FET!!  När jag ser bilder på mig från diverse lopp blir jag helt gråtfärdig......!! Det är ju liksom helt otroligt att jag inte lyckades gå ner åtminstone en stor del innan Ironman....... Det borde ju liksom vara den bästa motivationen ever..... men jag MÅSTE gå ner i vikt...... om jag vill komma vidare i denna sporten, det finns inga ursäkter.......... sockret måste helt enkelt bort!! O jag måste göra 2 saker: total veckoplanering och registrera ALLT som kommer in i munnen!! Detta är inget löfte att jag ska gå ner si ellr så på x tid... nej sånt är bara destruktivt, MEN jag måste verkligen ta tag i problemet på riktigt..... annars kommer jag nog aldrig kunna bli bättre än en "sisting"!!!


Tack vare min älskade Garmin kunde jag få lite fin statistik för året..... o det är ju bra när man vill göra analyser..... !!
Under de 365 senaste dagarna har jag gjort : 223 olika aktiviteter (varav 86 löptillfällen och 86 cykelrundor).
Jag har "transporterat" mig 3444, 89 km (ca 344,5mil, himmel det är ju liksom som att typ cykla härifrån till Rom (Italien) och sen hem igen). under 208 timmar, 24 minuter och 8 sekunder!!

Mitt medeltempo för löpning har varit 8.14 min/km och genomsnittsfarten har varit 26,1km/h och med en snittkadens på 72varv per minut. Dock har jag ingen wattmätare, även om det hade varit intressant.

Hmmmmm sträckorna och tiderna borde vara lite längre för jag har simmat flera gånger inne i simhallen utan klockan...... jag vet ju att det är lite av en "dödssynd" att simma med klocka på......... hehehehhe fast ute har den nästan alltid varit med!!!

Ok så ja jag har ju klarat årets mål..... jag fixade Ironman...... men ja på ett sätt känns det som jag har svårt att glädjas fullt ut åt det...... jag hade ju en illusion om typ max  14 timmar!!!!

Ja men sen var jag ju tvungen att dryfta detta med fantastiska PT Linda!! Hon hade en lite annan aspekt på det hela....... nämnde inte min vikt alls faktiskt......!! Hon påtalade att man ju blir bra på det man tränar........ oooohhhmmmm ja DET är ju liksom självklart i min hjärna med..... eller rättare sagt att jag ju mest tränat på långdistansen de senaste två åren. Hon frågade hur mycket tempo pass jag VERKLIGEN gjort......!! Hmmmm jo jag vet ju att det är ett block i programmet som fokuserar på intervaller..... men ja i ärlighetens namn har jag nog absolut inte kört dem tillräckligt........ inte i löpningen i alla fall.  Tempo intervaller tills man spyr var hennes sammanfattande råd..... O JA DET HAR JAG JU INTE GJORT....... så mycket i alla fall.......!!

HAHAHAHAHAHA en facebook vän........ hade världens coolaste mössa.... med ett budskap som jag nog behöver ta till mig..... det stod: "Även en Snigel tar sig framåt"!!!!

Så planen för 2017  är ju INTE klar..... jag har ju fastnat i ältande analyser..... MEN även om jag bestämmer mig för X antal lopp kanske mina mål inte ska vara att GÖRA loppen utan ATT INTE VARA SIST i loppen!! Att öka både total medeltempot och totalmedelfarten... kanske ska vara årets stora mål istället för att fixa lopp X (en medeldistans). ......

Så en rimlig  Målbild för HELA ÅRET kan då kanske bli:
1: GÅ NER 10kg
2: ha bättre totalsnitttempo än 8.14min/km i löpningen
3: ha bättre snittmedelfart än 26.1km/h
4: Simma med en medelsnittfart på max 2min per 100meter
5: Klara minst en olympiskdistans och en medeldistans utan att vara bland de 5 sista i mål.!!!!
6: klara Växjö Maraton........ UNDER 6 timmar!! (Jag har inte ens kommit till start de 2 två gångerna jag velat köra det)!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar