söndag 29 januari 2017

Viktnedgång och årplanering

Efter att jag lyckats bestämma mig för "DEN BÄSTA" dieten gick det faktiskt oväntat bra att göra omställningen. Jag har ju försökt att ta bort alla konstgjorda livsmedel samt att minska på kolhydraterna. Dock inte ta bort dem helt, för jag äter frukt och nötter. Lite som en blandning av Paleo och LCHF. JAg äter fett men inte i LCHF mängder, utan mer fokus på protein än fett.

Jag troddde att första veckan skulle vara hemsk utan allt sött som jag nu intagit i större mängder. Men det var inte farligt alls. Jag har ju varit allergisk mot nötter sen jag var liten, fast när jag tänkte efter kunde jag inte minnas reaktioner på andra nötter än jordnötter, så jag bestämde mig för att testa...... allergisprutan och betapred i högsta beredskap. Det gick fint, så antingen har jag växt i från det eller så var jag kanske bara allergisk mot jordnötter..... !! Så ilördags bakade jag "Coltings Cokladbollar" och de var riktig mumsiga!! Emil och jag var överens om att de inte smakade som "vanliga chokladbollar" men att de ändå var riktigt goda!!


Så när godissuget smög sig på åt jag en såden och det räckte. Egentligen hände det bara en gång och det var förra lördagen, när vi mös i soffan. En tid när vi normalt brukar äta lite godsaker. Men jag åt även en sådan efter träningen och innan jag hunnit äta ordentligt. Visst nötter  innehåller ju en större mängd kalorier.... som en Facebook vän så snällt påtalade, MEN ja i förhållande till allt skit jag stoppat i mig innan är dessa så mycket bättre!!! Jag började ju visserligen träna igen också, så det var väl bara inte kosten..... men lyckan var ju stor när jag vägde mig efter en vecka och hade gått ner 2,3 kg!! Det kändes som en mycket bra start.

Jag har reflekterat mycket över maten, men det har inte känt så jobbigt. Ofta av jag lagat en "BAS" av kött till hela familjen, tex hemma gjord pulled älg, tacos på egna kryddor och fisk, för att sedan anpassa "tillbehören". Familjen fick sina vanliga pasta/potatis/bröd tillbehör medans jag åt grönsker i olika former. En dag gjorde jag tillexempel en wokröra med röda linser, bladspenat, avokado, broccoli och socker ärtor. Så det var inte bara "kalla" tillbehör. Det var inte heller så svårt att köpa mat ute som jag trodde. Tex har vi stadsbiblioteket nära mitt jobb där de har en bra lunchrestaurang som serverar husmanskost och en väldigt bra vegetarisk variant, samt har en stor salladsbuffé. En dag hade de tex gratinerad blomkol som var så mycket godare än jag hade kunnat gissa. Den dagen serverade de även rådjursbiffar. Så jag tog en biff men istället för de stekta potatisarna åt jag det vegetariska alternativet. Bara en dag blev det lite jobbigt, då hade de vegetarisk pizza eller lasagne. Men ja det var ju inte så jätte svårt. Jag tog MYCKET sallad, en bit lasagne och plockade sedan bort så mycket av pasta plattorna som det var möjigt. Ok det kanske slank ner en eller två tuggor.... men jag tror inte det var så farligt i sammanhanget. Inte heller var det jobbigt med en HEL tävlingsdag i skidbacken. Jovisst. De sålde hamburgare, massa kakor osv. Men med lite extraplanering fixar man sådant utan problem. Jag gjorde det enkelt, kokade 2 ägg, gjorde en större mängd bananpannkakor (banan + ägg + lite salt), som både Emil och jag mumsade på lite under dagen. Och 3 apelsiner. Jag var inte hungrig och kände inget sug på alla "sötsaker" som serverades!! På kvällen när vi kom hem åt vi rester från pulled älg som jag åt med en guacamole och en "blad sallad".  Men ja ägg går det åt MÄNGDER!!! Hahhahah

I går skulle jag göra en form av "bröd" utan mjöl som tydligen kallas för Ooppsies!! Hahhahahha o ja det blev ooppsie.... för resceptet sa 3 ägg till 8 portioner, men jag råkade läsa 8 ägg till 3 portioner. Jag insåg mitt misstag när allt var blandat..... o ville då inte slänga ut 8 ägg och 100g philidelfia ost..... så jag hällde allt i en ugnsfast form och tänkte att jag får väl i alla fall testa vad som händer. Och förvånande nog blev det som en kaka. Jag tog färsk vitlöksost och vanlig hård ost i form av port Salut (min favorit ost) och la på innan jag rullade ihop den till en matik "rulltårta". Alltså i bland förvånar jag mig själv..... det blev jätte gott!! Och inte för att tala om motigt nyttigt!! När jag sen åkte ok väg och simmade kom jag på att denna kunde användas som en "kaka" med..... tex genom att hälla lite kanel eller vanilj i smeten och sedan rulla in vispadgrädde med bär eller kakao. Jag tänker testa att bjuda på det istället för tårta när jag fyller år!! 


OK mycket matprat blev det nu!! Och ja Colting är min stora förebild..... !!!
Så nu ska jag gå över på ett annat ämne som upptagit mina tankar den senaste 2 veckorna....... nämligen mina målsättningar för året.

Det har tagit mig mycket tid att fundera på vad som är rimligt, vilka lopp som passar familjens schema i övrigt och så vidare. Men ja min fot och faktumet att jag bara just nu testat att börja springa är en komplicerande faktor. Dock har jag nog bestämt mig för följande:



TÄVLINGAR 2017

  • Växjö Triathlon, 28 maj. Helst Olympisk, men om foten inte är redo Sprint
  •  Karl-Oskar simmet, öppetvattensimning i Växjö, 17 juni, 5000meter.
  •  Malmö triathlon, 6 augusti, Olympisk distans tillsammans med min kompis Linda från gymnasiet.
  •  Årets VIKTIGASTE lopp,Tjörn triathlon 11.3 (halv Ironmandistans/medeldistans) 26 augusti. 
  •  Malmö halvmara 30 september, som en test om det är rimligt med Växjö Maraton 
  •  Växjö Maraton 21 oktober
Först kändes det som en liten planering, men efter lite analyserande kändes det rimligt med nuläget
med foten, min vikt och min dåliga kondis. Jag ville gärna göra Helsingborgstriathlon för det var sådant super bra arrangemang förra året. Men i år gick det inte i juli utan den 13 augusti. Det kändes lite för näta Tjörn, som ändå är årets stora målsättning. Så nä den får jag nog hoppa. Jag har ju Malmö med som ligger i början av augusti.
Jag har en date med min sjukgymnast på fredag så då får vi se vad hon säger om upplägget för löpning. Cykel och simning är ju redan på G.......!! O det bör jag nog vara om jag ska Simma Karl-Oskar simmet 5000m (AAAAHHHGGGG 5000 låter lite långt)!!!
På tal om simning......... jag är så privigilerad..... "Snabb banan Åseda"  (min simhall), är oftast bara besökt av MIG!!! Ok jag simmar ofta mitt på dagen..... men ändå. Någon gång är det en eller annan tant eller gubbe där, men eftersom vi typ aldrig är mer än 3 man i HELA poolen behöver vi ju inte direkt "samsas" om platsen!!! Ok det hade ju varit bra med lite folk så jag hade vant mig vid det momentet...... men just nukänns det ju viktigare att kunna köra mina egna träningspass på bästa sätt.
OCH Åseda har Aktiv Way som är fått friskvårdssystem.Det vill säga..... jag visade upp mitt leg och KLICK så var mitt simkort laddat med 1 års simtid!! Jag behövde inte ens lägga ut pengarna!! När får jag simma hur mycket jag vill på alla veckan öppettider!! LYX!!!


Nu ska jag se om jag kan sova...... klockan börjar bli mycket igen......!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar