lördag 21 januari 2017

Löparglädje . o jakten på den ultimata dieten

Japp i DAG SPRANG JAG....... woho.... första gången sen 29 september 2016,  det var så underbart..... ok jag sprang 1 minut gick 3-5minuter o ch sen sprangjag jag 1 min igen osv. När jag sprang första minuten kändes det himmelskt..... o jag ville nästan inte sluta. Jag lyckades hålla ett tempo på 6.40min/km under de första 3 minuterna!! Sen gick det lite långsammare.  Jag var rädd att få ont och vågade därför inte springa mer än en minut åt gången. Min sjukgymnast ha sagt att jag måste det försiktigt o känna mig för. Nu ikväll känns foten lite öm, men jag kan inte säga att jag har direkt ont!! Jag kan knappt beskriva lyckan........... !!!


I dag var maken o Boss ute o jagade. Emil åkte till stora syster Amanda (Mattias dotter) för en mysdag med bowling och Bio. Jag städade lite kvickt sen spenderade jag dagen med att googla olika dieter......... Jag måste banta.... men kände mig plötsligt lite tveksam vilket ätt som skulle passa mig bäst! Jag vill hitta en kost som fungerar mer långsiktigt...... inte bara just nu för viktnedgång.... och som fungerar för familjen med, ja typ att vi äter samma "bas" men med olika tillbehör!!

Först var jag inne på Paleo - Stenålderskosten. Man äter "ren" mat som inte är processad, sånt som växer ovan jord. Men mycket av den maten grundar sig på nötter och mejeriprodukter är big no no!! Jag älskar ju mjölk o andra mejeriprodukter..... och har ju varit nöt allergiker sen jag var 12 år!! Efter att ha studerat massor av recept kände jag att den "renodlat" inte skulle fungera för mig/oss.

Sen tittade jag på Dukan/LCHP (Low Carb High Protein) men ja här skulle man ju använda "light" produkter. Jag har hängt upp mig på konceptet - "REN MAT", (mat som inte är processad och med massor av tillsatser som socker o andra onyttiga ämne), så då kändes det inte så lockande med "light produkter".

Generellt ha jag varit skeptisk till LCHF (Low CArb High Fat), Främst för att jag varit skeptisk till så hög fetmängd. Men allt eftersom jag läste kände jag att jag nog var mer på den inriktigningen. Och sedan lyssnade jag på Jonas Colting Pod (Coltings nakna sanning). Jonas Colting har varit svenskt triathlon proffs. Han menar att det finns olika grader av LCHF, men att man inte behövde hålla på o mäta och reglera intagen om man inte kör de striktaste varianterna där man mäter sitt kolhydrats intag som ska vara väldigt begränsat (50-150g/ dag).  Han pratade om proteinintag, "rena matvaror" att man kan äta frukt. Det viktigaste är att man ta bort processade produkter och framförallt sånt som omvandlas till kolhydrater i kroppen. Dock inget hinder för att mejeriprodukter, som tillexempel ost och turkisk/grekisk yoghurt. Mjölk är ju oftast processat men "råmjölk" direkt från kon är ju bra..... o DET ÄR JU JÄTTE GOTT...... ja om man nu hittar någon som vill sälja sin mjölk så!!
Jag har ju redan innan bestämt mig för att ta bort kolhydrater i så stor utsträckning som möjligt..... dock inte helt, men de jag äter ska ju då helst komma från naturliga produkter som nötter och frukt.

Nötter ja jag blev allergisk när jag var 12 år..... för ca 10 år sedan fick jag en mycket kraftig allergisk reaktion. Efter det har jag uteslutit alla former av nötter... men nu kände jag att det var dags att testa igen.... så ja i dag testande jag att göra Coltings chokladbollar, (bara nötter, dadlar kakao och  cocosolja)!! Det gick hur bra som helst....... O de var ju jättemumsiga..... fast min mixer dog... suck!!! Den klarade inte av att mixa nötter tydligen.

Jag tycker det känns som jag är på bra väg..... jag har köpt Coltingskokbok och googlat en hel del recept. Framförallt för frukosten...... för där känns det svårast..... vad äter man om man inte äter mackor, liksom???

I dag gjorde jag pulledälg- som pulled pork fast med älgkött!! Till det åt jag "sötpotatispommes", sockerärtor, guacamole, "grillad rödlök och paprika"!! Det blev super gott....... men ok sötpotatis är ju inte så bra...... nästan bara kolhydrater.
Dagens frukost




O så gott jag önskar jag unde äta er!!!! 



O nej.... nu är klockan mycket igen.... i morgon ska vi upp klockan 4.45...... för vi sk tydligen vara i Virserum för tävling (Emil), klockan 7!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar