torsdag 2 mars 2017

Sjukdomsmånaden

Ja influensan har bosatt sig hemma hos oss......när jag o Emil började bli bättre blev Tias (maken) sjuk.....!!! Så i söndags när Emil hade tävlat började han klagas på kraftig smärta i benen. Han har inte så ofta träningsvärk och det hade han nog inte nu heller...... för på måndagen när han kom hem från skolan hade han 39,9 graders feber igen!! Bara 2 veckor sen han haft feber en hel vecka. I tisdags fick jag ont i halsen och i går smärta i hela kroppen på samma sätt som om jag hade kraftig feber!!! Både Emil och jag bäddade ner oss i soffan och jag har sovit massor!!

Men ja trots att jag var dålig behövde vi handla för kylskåpet var tomt och vi skulle ta bort Boss stygn i tassen!! Äntligen  skulle han f börja röra på sig. Då hittade jag en intressant bok.... Sanna Ehdins bok "Mat som läker"!! Den var mycket intressant. Sanna är forskare i immunologi och skriver mycket om mat med höga IFD värden. IFD står för Inflammations dämpande effekt. Mar med högt IFD minskar inflammationer och främjar självläkande processer........


Efter nästan en hel månad med förkylningar, feber och influensor som bara går runt oss känns detta mycke högaktuellt. Fast det bästa är att informationen i boken är i linje med den kosthållning jag valt, så det är inte så stora förändringar som krävs!! Det största steget är nog att få familjen med påsarna tåg....Familjen gillar ju inte grönsaker..!! Enligt Sanna tar det 8 veckor för kroppen att bearbeta de inflammationer som finns i kroppen och att startas en läkingsprocess. Så ja jag väntar på snar effekt....!! Boken omfattar både information och massa goda recept.







Min bästis Ann frågade mig om "inte sådan mat" kostar mycket..... min första tanken var att nä det har inte kostat så mycket mer än mitt tidigare matkonto.... , Men sen bestämde jag mig för at titta på det lite mer ingående. Så jag har gjort ett schema för mat och träning för hela mars. Utifrån schemat gjorde jag en inköpslista. Ok när jag köpte nätter och Chia frö a 50-79kr per påse kändes det DYRT!! Men totalt för hela månaden handlade jag för 1700kr. Det är ju mycket mindre än tidigare.... för det normala brukade vara att jag storhandlade var 14e dag o då för 1500-1700kr och sedan kompletterades detta med färskvaror från lokalaffärn. Ok det var nog inte bara varorna i sig.... jag tror en stor bov var att jag itne hade planerat vad vi skulle äta utan att jag mest köpte "bra att ha" mat och mycket halvfabrikat och inte för att tala om Cola kontot!!

Ja jo vi har ju hunnit med lite mer än att vara sjuka........ tex var det sportlov för Emil (o alla andra barn i södra Sverige) under förra veckan. Vi hade inte så jätte mycket inplanerat, men Emil tränade på som vanligt med sina skidor. MEN lovet stora höjdpunkt var TUBECON!!!!! TUBECON är ett convent där man får träffa och prata med alla sina favorit Youtubers!! Emil älskar youtube!!









O så i söndags...... då var det dags för den sista lokala tävlingen för Emil. Han blev 9a i sin grupp av 18 tävlande, så det tyckte jag ju var bra!! Emil själv har varit missnöjd hela säsongen..... han ligger ofta på plats 7-9, MEN bara 1-6 får POKALER...... 7-10 får "bara" medaljer ellr plaketter!! Är man 11 år är sånt viktigare än själva tanken av att vara top 10!! Men så i söndags..... Vetlanda hade POKALER till alla 1-10!! Oj oj oj..... Vilken glädje!! Så nu har den FÖRSTA FINA POKALEN fått hedersplats i stora rummet på den öppna spisen.



Idag var det Boss tur att vara glad....... nu var hans stygn borta och NU fick han SPRINGA!!! Oj vad han sprang....... o så gick vi en 45 minuterspromenad även om jag kände mig krass..... men det kändes bra att röra lite på benen ändå!!


Nu längtar jag efter att kunna börja träna enligt mitt schema......!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar