söndag 7 maj 2017

Teknikvecka.....!!!

Måndag denna veckan var en röd dag (lediga dagar i Sverige kallas för röda dagar)......... Jag sprang..... på jätte dålig tid........ som ni kan lösa om i mitt förra inlägg!!! Denna veckan var inte lika tuff på  så jag hade mer energi hemma!!!  Tisdag min simdag... Först bjöd Ann mig på salladslunch. Sen åkte jag till Åseda.... jag hade en stege 500, 400, 300, 200, 100 och 50m. Mellan varje intervall skulle jag simma snabba 100m. Det med fart är svårt..... Men mina 100 intervaller kändes jätte bra!! Det kändes som om intervallen i stegen gick långsamt.... men när jag tittade på klockan såg det jätte bra ut. Jag försökte fokusera på bra teknik för att klara av att simma fort trots att jag var trött......
När jag i bastun tittade på sammanfattningen av mina intervaller blev jag ändå förvånad!! Jämna intervaller både i längden och i de snabba 100. Jag blev så himla nöjd, speciellt med hänsyn till den bedrövliga löpträningen. Ok i intervaller kan man inte mäta snitt..... men mitt snitt var bra 2.22/100m!! HA!!



På onsdag och torsdag  jobbade jag länge och då räckte orken bara till  lång promenader med Boss. 

Fredag hade jag planerat att springa lite igen.... men Tias ochEmil behövde åka i väg och fixa lite..... Tias sa att jag ju kunde springa med Boss nu när jag fick så bra löplina i födelsedagspresent....... usch jag tänkte med fasa på min fot..... Men ja det var ju det eller bara vanlig promenad....!! Så jag kopplade på linan och så sprang vi........ HELT otroligt nog verkade Boss minnas kommandona jag använt när vi sprang, trots att vi inte sprungit sen september och att han i andra fall knappt minns sånt vi övade på dagen innan, hahhahahahh ja han gillar väl helt enkelt att springa!! Jag försökte hålla nere tempot så jag skulle kunna springa länge...... MEN Boss höll uppe tempot...... På måndagen hade jag varit tvungen att gå FLERA GÅNGER...... men nu lyckades jag jogga HELA vägen om än lite långsammare i perioder. Det kändes bra och jag kunde inte förstå att jag orkade...... ja nu är ju tiden ändå HEMSKT LÅÅÅNGSAM hahhahah men ALLTSÅ jätte mycket snabbare än måndagen!! I måndags sprang (läs lunkade) jag på 9.21min/km, men tiden i fredags var 8, 02 min per km!! Ja den förbättringen var ju OTROLIG!!! O ja jag sprang SAMMA runda!!


Lördag Simdag igen. Jag skulle simma 3500m i 500 intervaller med 20sekunders vila. När jag kom till simhallen var det nästan tomt...... det simmade en gammal dam, så att ta en "egen längd"var inga problem. De första 500m kändes lite sega... men sen kändes det skönt, jag gled fram som en fisk!! Ja jag tänkte på INGET.... fokuserade på att varje armtag skulle vara bra, men med olika fokus, tex isättningen, avslutet, andningen på båda sidorna osv. Jag andas bäst på vänstersidan och höger armen gör alltid perfekta drag...... men att andas på högersidan blir ofta "stelt"!! När jag hade simmat 3500m kände jag att jag hade mer energi och ville testa om jag orkade en 500 till!! Men suck på klockan såg jag att den räknat fel..... näst sista intervallen blev bara 475m..... Det är teknisk omöjligt, för jag simmar ju 50m vändor och kan således aldrig hamna på 25 eller 75!! Det störde mig något fruktansvärt, ja jag gissa på någon form av diagnos......... heheheh!! Så den sista intervallen blev inte 10x50 utan 11x50!! Mitt snitt på den felaktiga distansen blev 2.24min/100m...... o min tävlingsfart på Ironman..... var 2.18/100m...... SÅ ja det var ju toppen bra och min teknik verkar ha blivit bättre trots min eländiga fot!! Totalt simmade 1 timme 39 minuter och 18 sekunder (4050meter)!! Det känns som Karl-Oskar simmet 5000m kommer vara rimligt!! Men irriterande, nu såg jag att man behöver simlicens för att få simma den tävlingen. Ingen motionsklass och ingen endagars licens. Nä och inte heller fungerade min triathlonlicens......... Så jag var tvungen att köpa en licens via en simklubb..... Min gamla simklubb Hvetlanda Simsällskap sa att det gick via dem. Ok detta året har jag itne simmat med dem, så nä jag har inget medlemskap...... Det kostade 250kr, o sen licensen..... 300kr!! För en jäkla lopp...... Därtill 500kr för själva loppet..... 1050kr!!!  Ok så kostar ju triathlonlopp med.... men ja det känns mycket!! (för en snål importerad smålänning)!! Min PT Linda föreslog att jag skulle leta upp några fler öppetvattenlopp att köra nu när jag ändå hade licensen, SMART det ska jag kolla upp!! 



I dag hade jag bestämt att det var dags för racern att lämna trainer och källaren......... ja det innebär däckbyte på bakdäcket!! I triathlonlopp får man inte få hjälp av någon, varken vad gäller tex vätskeleveranser och vid eventuella skador på cykeln, som punkor!! Jag är skit dålig på punkor/byte av däck..... SÅ i DAG var dagen när detta skulle åtgärdas!!! Det gick ok att få loss hjulet!! På min cykel har jag en fin pump...... både vanlig och gaspump!! Jag har aldrig testat gasdelen, men känner att den ju kommer vara till rätt stor hjälp om en sådan sak händer. Så jag drog bort trainerdäcket, på med det nya däcket och lyckades pumpa upp det men en gaspatron, ok bara 5 bar (mängd luft i däcket och det borde vara mellan 7-8bar), men det hade nog räckt förresten av en eventuell träning!! Då kommer Tias...... tittar på däcket och säger..... DET är ju det trasiga däcket.... som du skulle ha som extra trainerdäck......... AAARRRGGG!! Ok det var bara att börja om........ MEN det är ju bra träning...... och nu måste jag bara komma i håg att köpa några nya gaspatroner....... hahahahahah 


När allt detta var klart..... kunde jag cykla ut...... årets första tur är alltid lite ångestfylld tills man vant sig vid att sitta fast med skorna..... o trafiken..... i källaren är det ju tryggare i de aspekterna!! Jag hade galen träningsvärk från i fredags, men lyckades kämpa mig runt på min bestämda tur och lyckades "ligga" i tempostyret minst 60 procent av rundan!! 
Klubbkläderna (som är min PTs), matchar  min cykel!! O mina nya cykelskoskydd var på!! Skönt om mina fötter som alltid fryser!!

I helgen fick kaninen flytta ut i trädgården.... skönt för honom..... men väldigt jobbigt för stackars Boss som inte fick leka (läs äta upp) honom hahhahahah














tävling......  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar