fredag 26 maj 2017

Årets första utesimning

Denna veckan erbjöd min triathlonklubb Smålandsmultisport 338, triathlon träning. Träningen var i går i Växjö. Med hänsyn till detta flyttade jag mitt veckosimpass från tisdag till måndag. Det passar bra för jag jobbade hemma och kunde köra till simhallen vid lunchtid. Ingen trängsel nu inte.....


På tisdagen skulle jag löptränat, men jag hade ont i kroppen och kände oro för att bli smittad av Emil som hade feber. Så jag valde att ta en vilodag där jag bara gick 6km med Boss. På onsdagen mådde jag bra så då körde jag på med den vanliga planeringen. Vi bor ju på landet ca 4 mil från Växjö så det krävdes viss logistik för att kunna delta i träningen. Först och främst behövde jag transportera all min packning och min cykel till Växjö och maken kunde inte köra........ Så det fick bli buss!! Men det gick hur bra som helst. Busschauffören kom ut och la in min cykel varsamt i bagageutrymmet.
                                                                   Cykeln på jobbet

Eftersom det inte går så mycket bussar hem som skulle passat med träningen så hade jag bestämt övernattning hos min kompis Ann som bor i Växjö. Hon hämtade upp min packning så skulle jag cykla hem till henne och byta om inför träningen. Det var ångestfullt att cykla i stan med "Karate Kid style" - Wax on /Wax off, Klick on/klick off........ !!! När jag cyklar hemma på landet på vägar oftas med minima trafik behöver jag ju nästan aldrig klicka i och ur..... jag kan ju lätt köra 10 utan att klicka i/ur en enda gång!! SÅKLART...... lyckades jag vurpa..... PINSAMT!! Precis bredvid en rundell...... ja jag körde på en cykelbana så det var ju ALDRIG farligt.... men alltså så grymt pinsamt
 att bara trilla mitt framför alla bilar mitt i rusningstrafiken........Jag tyckte att båda var lossade men satt tydligen fast med ena foten...!! Fick skrapsår på benet..... men skadade mig tack o lov inte!! Ja om man bortser från mitt ego då!!!


Jag brukar ju alltid vara lite lite sen.... men nu hade jag en tydlig tidsplan med mycket gott om tid så jag skulle hinna ta på min våtdräkt i lugn och ro....!! Det var 4 st anmälda..... (märkligt med så få)!!
När jag kom dit såg jag flera stycken simma i sjön så då kändes det ju inte så kallt. Men jag såg inga som såg ut att tillhöra min grupp. Så jag började byta om! Jag hade klubbjacka på mig för säkerhets skull så de åtminstone skulle se mig....... hahhahhah!! 10 min innan start började de andra komma..... nästan alla hade temposyklar........ o såg proffsiga ut....... !! Jag var igen enda tjej.....!! HAllo var är alla brudar?? Sådan här träning är ju toppen och rolig.!!

Det var ingen som skulle "passa" våra cyklar.....öööhh nähä..... men ja de flesta andra kom ju med egen bil!! En kille sa att jag ju kunde fråga inne på simhallen om jag fick ställa in min cykel där...... ok det betvivlade jag ju, men jag ville ju inte lämna min cykel olåst utan bevakning.....!! Så jag gick in och fråga om jag möjligtvis fick ställa in min cykel där...... o blev väldigt förvånad när kvinnan i receptionen sa jag. Då var jag ju tvungen att fråga om de höll ett litet öga på den? Det kunde hon tyvärr inte lova men i så fall kunde jag ju få ställa in den i ett låst förråd!! VA vilken fantastisk service!! HEJA SIMHALLEN I VÄXJÖ; MEDLEY!!!

När jag kom ut igen visade sig det dock att en av deltagarna hade nyckel till ett låst förråd som stod på parkeringen. När vi bytte om förstod jag ju att de flesta var "simmare".... hmmm insåg att jag nog skulle vara liiiite långsammare än dem!!!  OCH i all stress hade jag glömt mina löparskor hemma.... MEN ja det var väl lika bra så långsamt som jag springer!!

I inbjudan stod det att vi skulle simma ca 400m beroende men det var varmt och skönt så vi simmade ca 700m. O ja jag var jätte sist!! Hahahhah men de väntade snällt på mig vid varje boj.... !! Men upp o byta om var jag ju lika snabb på o kanske till och med lite snabbare än någon av dem!! Jag dock konstaterade att jag nog inte skulle fixa att hänga på dem...... så vi bestämde att jag skulle cykla 20 min och sedan vända. De andra skulle försöka köra 2 mil...... de väntade dock på mig och vi körde i gemensam trupp ut från centrum. Sen när vi kom ut från stadskärnan drog de i väg. För mig blev det ca 16km.
Det var roligt.....även om det är tråkigt att alltid vara enda tjej och framförallt ALLTID sämst (SIST)!!

Jag måste återkomma till simningen..... ALLTSÅ det var 19 grader på 1 meters djup!! Det kändes hur varmt som helst..... eller ja jag frös i alla fall inte!! Och jag hade inte tid att få panik.... Jag la mig bara ner och började pendala med armarna och fokusera på bra teknik. Mina glasögon läckte lite så jag tar med mig att jag behöver lägga någon minut till att verkligen få på mig utrustningen ordentligt!!


Det kändes givande, framförallt att få simma med andra men även för jag fick lite tips om vart jag bättre kunde fästa min klocka och att jag cyklar på lite för tung kadens...!!

När de andra började springa cyklade jag hem till Ann. Det gick mycket bättre denna gången och framförallt var det skönt att det inte var så mycket trafik så jag kunde gasa på lite mer. Försökte till och med ligga lite i tempospinnarna. Ann bor ju precis vid Toftasjön, (en annan sjö, än den vi simmat i innan). När jag kom dit kom hon ut och mötte upp mig och jag passade på att ta en simtur där med..... tom utan våtdräkt o det gick hur bra som helst.....!!


Det är ju guld värt när man kan kombinera träning med "kompisvård", jag är ju annars rätt osocial när all min tid går till träning!! Fina Ann erbjöd färdiglagad kvällsmat, en cider/ett glas vin och en träff med svampbob igen ;) !!!


Jo jag måste berätta...... Emil min son har fått en ny MTB, en fin tävlings MTB. visserligen begagnad med i väldigt hög kvalite....... SÅ nu har han börjat träna med 2 olika grupper. Medan han tränar med den ena gruppen passade jag och en annan mamma (Monika) på att också köra en MTB runda!! O det är ju mycket roligare när man har någon att träna med. I denna gruppen hade alla barn "RIKTIGA" cykelkläder!! Så klart ville Emil också ha det, så i söndags fick vi ta en tur till Kosta för att se om de hade något bra!! Vi hittade  Bibs och cykeltröja med Vätternrundan tryck, för otroliga 149kr!!. Emil blev så stolt över sina nya kläder och ville nästan sova med dem, hahhahah precis som när han var liten och sov med sina nya ridstövlar i en hel vecka!! O nu bestämde han sig för att också köra triathlon!!!!JIPPI..... Så nu har vi hittat 5 lopp i vår närhet inom 7,5 mils radie från vårt hem som vi ska göra gemensamt i sommar!!!

Slutligen är det äntligen dags att renovera vårt badrum, så dagen har ägnats åt totalsannring. Jag avslutade dagen men ett avskedsansbad i det gamla badkaret... innan vårt nya bubbelbad flyttar in hahahahahh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar