söndag 18 juni 2017

Karl-Oskarsimmet 5000m - den långa racerapporten

I går var det äntligen dags..... Årets första tävling!!! Karl-Oskarsimmet, 5000m!!!


Jag har simmat en hel del, men inte så mycket ute.........bara 5 pass. Ja det borde varit fler men ja jag har inte fått till det helt enkelt.

Denna veckan har varit fullspäckad...... Förra söndagen åkte jag till min syster i Eslöv. Jag skulle hjälpa till med studentförberedelserna. Men jag såg att de hade ett utomhus bad, 50m pool. Ingen sjö eller annat openwater att simma i så jag hade planerat in ett pass i poolen, men med vårtdräkten. Ja inte för att det behövdes på grund av kyla, utan för att vänja mig vid våtdräkten. Jag var på badet klockan 8.20...... suck jag o typ en hel skola......I mitt förvirrade stressade tillstånd i söndags hade jag glömt både näsklämman OCH fetvadden!! Men badet hade både näsklämma och öronproppar till försäljning. Öronproppar har jag aldrig testat innan, men de fungerade väldigt bra!! Ja nästan bättre än fetvadden. Jag simmade 1500m teknikdrills så som enarmsdrag, Superman, "krattan", lite bensparkar och lite andra övningar som jag inte vet vad de kallas. Så efter 1500m var jag rätt "färdig"!

Tisdagen var studenten..... en fullspäckad dag och jag var klädd i fin klänning och högklackade skor.... ALLA andra hade ballerina/basketskor/converse eller sneakers........ konstigt mode men säkert så mycket skönare!! Fina Olivia fick en enligt henne själv toppen dag och jag är glad att jag kunde hjälpa min syster med detta gigantiska projekt. Hmmmmmm dock råkade lite mycket dricka åka in i min mun, lite här och lite där under HELA dagen hmmmmmm ja så när jag vaknade på onsdagen kände jag mig fortfarande packad.......... Jag var tvungen att åka hem tidig för vid lunch skulle jag på möte med älgförvaltningsgruppen!! Svärmor körde mig hem från Växjö, men jag skulle cykla ca 12 km till mötet!! Cykla lätt bakis......... hmmm ja det var en upplevelse i sig...... o att ligga i tempobågarna var INTE möjligt hahahhahahha!! MEn ja jag fick rekord tid hahahhahahhahhaha!!!  Jag skulle cykla hem också o då var jag riktigt illa bakis...... klockan halv 5...... men som tur var började det åska och regna så en av "gubbarna" körde glatt hem både mig och min cykel........ hmm ja det var kanske lika bra det!!!




Torsdag stod simma i sjö på träningsschemat.... men alltså jag fick jobba 10 timmar och 57 minuter.... så nä när klockan var 20.50 fanns ingen chans i världen att jag skulle orka åka i väg och simma!! Men jag behövde ju röra på mig och tog en tur med Boss!! Fredag var lika illa...... ja alltså min semester börjar i morgon så jag kände att jag behövde rensa och städa för att det inte ska bli så illa för mina kollegor!! Fredag var skolavslutningsdag för Emil! Jag missade kyrkan, men så klart fick jag ta en paus för lite avslutningsfest middag på taimatstället i Klavreström. Innan jag jobbade till klockan 21.30 (11 timmar +).


O så var det lördag, dagen med STORT D!!!!! Karl-Oskarsimdagen!! Det har känts så avlägset men nu var det dags!! Mitt lopp började som tur var klockan 14 så jag hade gott om tid att ta sovmorgon, packa, packa up allt igen för att kolla att jag inte glömt något, packa ner allt igen (för så klart hade jag INTE glömt något),  blanda dricka som jag tänkte att jag måste dricka INNAN loppet för att undvika uttorkning, kissa 50 11 gånger, lämna Emil hos farmor...... (ja för han. Orkade inte stå o vänta där i Växjö SÅÅÅÅÅÅ länge, tack för den supporten..:(     Och köra till Växjö i god tid klockan 12.15

Mattias hade lite ärende att fixa på stan så han släppte bara av mig på kamparängen. Man behövde registrera sig senast klockan 13.00. Jag kom precis lagom till att se sista simmaren i 1850m loppet komma upp och sedan prisutdelningen. Solen sken..... perfekt väder för en openwater tävling.
Vattne låg stilla i sjön...... inga stora våriga inte!!
Alla verkade vara i grupper om minst 2 personer. Jag kände mig lite ensam, men såg en 338are..... (ja en som är med i min triathlon klubb alltså, o det såg jag på grund av att han hade klubb kläder haha) som jag pratade lite med!! Sen satte jag mig på stranden och bara försökte vara lugn.... men alltså jag kände mig SUPER NERVÖS........!!!! Jag drack en flaska Prolong (sportdryck från Herbalife som min syster sponsrat mig med) och bara väntade ut tiden. Klockan 13.30 såg jag flera andra började klä på sig våtdräkterna så då satte jag med i gång.  Klockan 13.40 var det racemöte och "upprop". Jag noterade att vi var 4 kvinnor och jag kände ett litet hopp om en eventuell pallplats...... även om jag fortfarande är långsam!!!


Mina målsättningar för dagen: 
1. Att komma i mål under 2 timmar.
2. Att inte vara sist!!

Jag hade funderat på ett tidsmål........ MEN ja simningen ute har ju fortfarande gått rätt segt så jag bestämde mig för att inte ha det o bli besviken sen. O så ett antal simmare laddade på strandkanten......... 10, 9,8,7,6,5,4,3,2,............... tystnad...... sedan en röst som skrek PAAANG!!!! Hahhahah ok!! Alla började galoppera även jag..... glasögonen, öronproppar och närkläman var på och testade!! Jag kastade mig ner och låg mitt i klungan fram vid första bojen...... ca 30 meter ut.  PT Linda hade sagt att jag skulle försöka hitta "ett par bra fötter"......... som jag kunde "utnyttja" men alltså efter första bojen..... SWUSCH så var ALLA borta....... Jag såg inte en kotte, ännu mindre några fötter!! SUCK jag är SÅÅÅ långsam!!


Det var jobbigt fram till bryggan (första kortsidan på sjön), jag kunde andas men det kändes lite bakvänt och jag hittade inte "The Flow"!! Jag försökte tänkte, "fokus BRA armtag, ta det lugnt, hitta tempot, andas och så om igen, Bra armtag.............osv"!!! Då såg jag Mattias och Boss stå där o "heja" på mig och då slappnade jag av och kände hur jag kunde släppa den nervösa ångesten.... Jag såg fontänen och försökte öka farten lite. När jag kom till fontänen såg jag Mattias o Boss igen..... o då råkade jag nysa hahhahah ja det gick ju fint i vattnet... men jag såg hur min näsklämma åkte av....!! Fast jag lyckade fånga den....... !! Så jag trampade lite vatten för att sätta tillbaka den...... Då var min första kontak med funktionärerna...... ja det kom två i en kanot och frågade om allt var ok...... !! Jag tänkte att de såg att jag var långsam och att de nu satt o tänkte hur hemskt det blir när de måste hoppa i och rädda mig hahahhahahah!! Men sen var det full fart igen....... De gula bojarna syntes fint..... men så var det två vita..... o de såg jag överhuvudtaget inte... Började trampa lite vatten IGEN o hörde direkt en kvinna från kanoten ok...... så jag sa att jag inte såg bojen!!! De pekade med paddeln och sa att bara simma i den riktningen så skulle jag snart se den. Sen lämnade de inte min sida mer..... de låg en bit utanför mig men hela tiden så nära att jag skulle kunna prata med mig!! Jag tänkte att de fått instruktioner att följa den långsamma...... fast Mattias sa att det åkte båtar/kanoter vid alla grupper/esamsimmare..... alltså inte bara för att JAG var långsam!!


När jag svängde upp för att inleda varv 2 gjorde jag en form av snabbanalys..... Är jag trött- svar NEJ, Har jag ont någonstans -svar NEJ, fungerar andningen-Svar JA!! O så skrek min hjärna NU är din STYRKA,  NU är du uppvärmd, nu jäklar kör du Maxat!!!! Och jag kände hur jag ökade från tempo 2 till tempo 3, ja det fattar jag ju att jag inte kunde köra HELA varv 2 A 2500m....... MEN det var liksom en mental kick....... och resten av varvet körde jag växelvis tempo A3/A2. Det första varvet hade nog mer växlat mellan A1/A2!! Nu vet jag ju inte exakt tidsmässigt........ Men andra varvet kändes som det som jag bara drog i väg som en liten motorbåt hahhahahahha (ok jag vet jag är långsam.......... men ändå....... jag KÄNDE MIG SNABB!!!! :)

Jag kunde nästan inte fatta när jag såg den sista bojen....... ja jag visste ju att jag var sist.... men fan jag kämpar som om jag låg först och skulle simma i från de andra hahahhahahah!! Jag kände mig lite besviken över att vara sist... men tänkte att jag måste fixa målet 2 timmar!!
Så jag rundar sista bojen och börjar sparka för mer fart....... MEGA kramp i vänster fot... men faaaann!! Skiter i bensparken....snabba armtag...ser botten och tänker att jag ska ställa mig upp och springa.... sätter ner fötterna och inser att jag typ INTE bottnar..... aaarrgghh simmar lite till. Nu så sätter ner fötterna och känner sanden men även krampen... aaarrgghhh upp på "målrakan" ...... o PLADASK...... japp jag trillar stuck så pinsamt.... men alltså fötterna vill inte inte vara med mig!!

 O då ser jag det...... klockan visar 1.56.45!!!! Aaahhhh jag har klart ETt av mina två mål!!!  JAg blir jätte glad!! Jag får en medalj och blir hänvisad till dricka och mat tältet.... vid grillen kommer en tjej fram till mig och säger A det var nog dig vi följde.... fast det är ju svårt att veta säkert.... o jag svara nä inte då jag var ju sist..... Hon tittar på mig och ler o säger NÄ DET var du INTE, titta ut.. ser du kanoten på andra siden..... ??  VAAAAA jag vänder mig om och ser en kanot på andra sidan sjön... jo det är sant NÅGON SIMMAR FORTFARANDE!!! Alltså ja jag kan inte låta bli men det utsläpper ett litet mini skrik -- AAAGGGGHH jag har KLARAT BÅDA MiNA MÅL!!!! JAG VAR INTE SIST!!!!!!!


Hemsk att bli glad för att någon annan är långsam... men ja.... så var det!! JAg pratade med en av tjejerna.... hon sa att det var en kille som fortfarande simmade..... !! Men jag var glad ändå.....!! Jag hinner pusta ut när jag delar en hamburgare med Boss som var mycket sugen på hamburgare hahahhah Så stämde jag av min Garmin... jag ser att jag simmat på 2.21/100m...... alltså himmel.... Min bästa tid i år.... innan har jag bara simmat på 2.38/100m!! Inte PB för förra året på Ironman simmade jag ju 2.18/100m men ÄNDÅ det är ju rätt bra skillnad på 2.21-2.38/100!!!
Jag känner en helt otrolig lycka.... Fixat mina mål BÅDA TVÅ!! Och årsbästa tid!! Det kan ju knappt inte bli bättre.... Då säger speakern... Nu kommer den sista simmaren in mot mål nu hejar vi så hon orkar kämpa den sista biten ...... VA vad sa han...... sa han HON..... jag börjar stirra ut på sjön och ser att jo det är dam nr 4 som kommer springandes på "målrakan"!!!! ALLTSÅ JAG VILL SKRICKA IGEN....... men lyckas inte göra det!!! JAG ÄR 3a...... på prispallen..... snigel o allt som jag är!!! HELT galet!!!


Som ett barn blev jag lycklig för min lilla pokal....!! Löjligt.... ja kanske men NÄÄÄÄ!!! :)

Lyckoruset liksom satt kvar hela kvällen.... men vid klockan 21 började jag känna en ökande smärta i först vänster axel och sedan även höger.... Träningsvärk är nog fel ord... men alltså smärta som ökar... ILLA!!!! Natten var hemsk.... o bortsett från smärtan mådde jag illa.. efter en stadig frukost började jag tänka att jag nog ätit helt för lite i går... men ja det hjälper ju inte mot värken.... usch hela dagen har jag haft hemsk smärta.... men högern har blivit bättre så jag tänker att det måste vara lite överansträning!! Nu ska jag ha 4 veckors semester o jag tänkt bevara glädjen och njuta av min fina pokal!! Hahahhahahahhah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar