lördag 3 juni 2017

Mustaschloppet - kampen mot prostatacancer

 I dag hade företagen i vårt samhälle gått ihop till en liten byafest...... med målet att samla in pengar för kampen mot prostatacancer. Många företag visade upp sig och hade en rad olika aktiviteter för att samla in pengar till forskning/campen mot cancer. Tex försäljning av blommor, massage, ponnyridning, lottförsäljning, smyckesförsäljning och så ett MOTIONSLOPP!!! Loppet var ca 5,5 km och man fick välja startavgiften själv. Grannbyns handbollslag ställde upp med vätskekontroll och ICA butiken med "goodiebags". Min plan var egentligen att jag skulle köra mitt simpass en timme innan loppet och att min familj skulle tagit min utrustning och att jag skulle springa loppet. MEN då denna veckan speglats av förkylning och halsont bestämde jag mig för att "bara" promenera!! Jag betalde 100kr, vilket var det jag tyckte jag hade råd med nu inför min semester men jag köpte även en t-shirt från loppet à 100kr.

När jag stod på startlinjen........ skrek min kropp SPRING SPRING SPRING!!!! Så ja jag började springa när "startskottet" gick...... men efter bara 1-1,5 km så kände jag hur det kändes tungt i halsen och bröstet. Jag vill ju inte bli sämre och behöva vila ännu en vecka så jag började gå i rask takt vilket kändes bättre!! Några sprang men de flesta gick. Det var egentligen 3 lopp. Ett företagslopp där företagen kunnat anmäla upp till 9 personer i ett team, ett lopp för privatpersoner och så ett barlopp. Till barnloppet komm en Björn och hejade på barnen. Jo det fanns andra aktiviteter som skjuta mål på A hockeylagetsmålvakt, inlines spel mot A-laget, korvgrillning, sumobrottning med gigantiska dräkter.



Denna veckan har ju som sagt påverkats av förkylning och halsont...... Emil har ju feber och ont i halsen förra veckan, o så var det min tur...... i lördags var det ett cykellopp i vår kommun. Uppvidingetrampet. Det fanns flera olika sträckor att välja på....... 2 mil, 4 mil, 7mil och 12mil. Emil ville köra 2 mil men inte själv........ jag hade nog kunnat tänka mig både 4 och 7mil men hade ju lovat Emil, så vi körde 2 milaren. Den enda sträckan som gick både på asfalt och terräng. När vi kom till starten var en skidkompis till Emil där. Emil såg på mig som en ledsen fisk och frågade HUR fort jag KUNDE köra.......!!! Suck..... ja jag lät honom köra iväg med sin kompis..... som hade mål att köra in som nr 1!! Innan jag ens hann dra i gång min gamla tunga MTB var de borta ur synhåll. Kompisen Tintin, hade med sig sin kusin Simon. Efter ett tag kom jag fatt kusinen..... han hade varit sjuk hela veckan och hade sagt till Tintin och Emil att dra i väg utan honom......... för han skulle ju bara sinka dem. Men ja jag hade ju inte bråttom....... så jag tog följe med Simon och hjälpte honom hålla uppe tempot. HELT otroligt..... Emil kom in som nr 3 (fast det visade sig att någon hade kommit in långt före dem, så Emil blev 4a)!! Emil är ju bara 11 år. Kompisen Tintin är 15. Jag var mycket stolt över min lilla kille som börjar bli stor. MEN ja det var inte bra för mitt halsont.





I tisdags kände jag ändå mig bra. Jag hade egentligen simning men skulle jobba hemma på onsdagen och då passade det bättre att jag åkte och simmade då istället, så jag valde att springa. Jag fick till ett bra pass, inte samma topptid som i Stockholm............ MEN ändå bättre än tidigare!! Jag kände mig så jätte nöjd. På onsdagen vaknade jag med halsont igen. När jag var ute och gick med Boss kände jag mig så tung i bröstet. På kvällen frågade min PT Linda om jag ville gå en runda. Hon har ju dragit av lårmuskeln och kämpar nu med rehabträning, så så klart ville jag göra henne sällskap..... o DET var precis vad jag klarade!! Rättare sagt jag var helt GAME OVER!!! Att bli så trött av så lite..... herregud jag är ju ändå rätt vältränad!!! Nästa dag JÄTTE ONT i halsen och SNORIG som en öppen kran. Jag jobbade hemma..... och passade på att sova massor. Allt för snabb återhämtning...... men att simma njäääää...... Så ja i dag GICK jag mustaschloppet!!!

När jag nu hade så mycket tid i soffan....... hade jag tid att ägna mig åt planering...... jag har försökt organisera semestern, sommarenslopp och månadensmatoch träningsupplägg.
Semester: Emil och jag åker till Skåne på midsommar, stannar i Eslöv några dagar innan vi åker vidare till Sjöbo och från Sjöbo cyklar vi sedan till Malmö. Sen har vi lite tid hemma. Innan vi (hela familjen) åker till Säfsen..... för cykel och fiskesemester. Vecka 25 åker jag med Mia (min pappas fru) till Bulgarien.
Lopp: 17 juni Karl Oskarsimmet 5000meter, 22 juni midsommartriathlon i Lammhult (sprint), 29 juli Holmsjötriathlon (olympisk), 6 augusti (olympisk) med min kompis Linda från gymnasiet. Linda är ett av mina största fans och det känns jätte roligt att ha kunnat inspirera henne till att förändra sitt liv!! Jag får återkomma om det. 12 augusti Kanalsimmet i Kalmar 1800meter, 26 augusti Vidingehemtriathlon (sprint). Malmö halvmaraton 30 september.
Det går ett triathlon i Oskarshamn den 1 juli men jag har inte hittat någon som kände sig intresserad av att köra med oss och jag fixar inte att köra så långt själv! Sen gick det ett terrängtriathlon den 12 augusti med, men då ville jag hellre simma kanalsimmet i Kalmar.
A-lopp: Karl-oskarsimmet den 17 juni, Malmö triathlon 6 augusti och Malmö halvmaraton 30 september. Karl-oskarsimmet är målet att klara av att simma hella loppet......!!! Målet för Malmö triathlon är att göra det snabbare än 3 Tim och 40 min som jag gjorde Helsingborgs triathlon på förra året. Malmö halvmaraton med en snittfart på Max 7,5min per km. (Maxtiden är 3 timmar vilket blir en snittfart på 8.34min per km).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar