onsdag 16 augusti 2017

Reload - återhämtning

Under min tid som Triathlet...... jo för jag är en sådan........ har jag lärt känna många fantastiska idrottsmänniskor!! Framförallt genom mitt VM äventyr och de träningsläger jag var på både i Sverige och på Playitas. De imponerar alla stort på mig, ofta på olika sätt........ men en sak som förvånar mig är andra idrottsmäns förmåga att återhämta sig........ ja alla verkar liksom vara "fit for fight" bara några dagar efter tävlingar!!

För mig, ja vad ska jag säga...... återhämtning verkar ta tid...... !!! Alltså efter Ironman var jag helt galet svag i minst en månad efter. Nu pratar jag ju inte om detta "dagen efter helt förstörd läget" - nä inte det utan mer, -"jag blir andfådd bara jag tittar på en trappa", en promenad gör mig super trött, springa......vad är det?  -"jo jag behöver verkligen sova middag....."!!! Men ja jag vet full aktivitet i så många timmar är krävande...... så ja det är väl egentligen inte så konstigt.......

Vad som kändes lite konstigt var min reaktion efter Malmötriathlon och ännu mer konstigt min trötthet efter liiiite simning........
Efter Malmö kände jag mig rätt trött men ville testa att simma ett sista lång pass innan Vidösternsimmet. Att simma gick rätt hyfsat och jag simmade 3500m med ett snitt på 2.26min/100meter.  På onsdagen var jag löpsugen...... så jag sprang med Boss..... ja tiden var ju rätt dålig ......... 6 km med ett tempo på 8.13minuter/km och kroppen var liksom slö det gick inte att ta i även o jag försökte. Då bestämde jag att bara ta det lugnt för att vara stark till simmet......... jag vilade..... men då pratar vi aktiv vila.......... promenad med Boss  är ju ändå nödvändigt!!!

På lördagen var jag stark.... o lycklig hahhahahha ....... men  EFTER ....... helt otroligt och jag har svårt att förstå reaktionen.....

Natten mellan lördag och söndag var hemsk...... jag hade väldigt ont i framföralllt vänster axel och mådde illa..... När jag lyckades somna vaknade jag nästan med en gång för tydligen ville jag sova på just VÄNSTER sida.... !! När jag sen vaknade kände jag av illamående!! Jag misstänker att jag ätit för lite...... men jag orkade inte gå upp och fixa något!! Jag gick upp vid klockan 9 o då hade min klocka registrerat 6 timmars sömn........ jag som brukar sova minst 8 på helgen.  Jag orkade inte fixa frukost utan satte mig i soffan för att vänta in Tias och Emil som var ute och fiskade kräftor.... men Vid klockan 10 mådde jag jag väldigt illa och behövde mat!! Så jag fick gå o fixa det själv!! Så klart klev de innanför dörren i samma stund som min frukost var klar!! Sen sov jag ..... 2 timmar.  När jag vaknade ville Tias åka och köpa dill till kräftorna........ jag valde att följa med..... men när jag kom hem igen var jag liksom HELT slut...... !! Ingen orkade laga mat, så vi köpte "pizzamiddag"...... ja jag ville ju inte vara så onyttig så jag åt fallafelrulle........ hehehehhe

Efter maten sov jag i två timmar till till klockan 18......... Tias sa att nu skulle nattsömnen vara förstörd igen....... men nä klockan halv tio gick vi o la oss o sen sov jag i ett sträck till klockan 05.20 när min väckarklocka ringde.....!!! Hela söndagen kändes det som jag hade influensa...... men på måndagen kände jag mig pigg och axeln gjorde inte så ont mer!!  Ja jag kände mig redo att cykla till bussen igen...... 4km. Ok jag var lite trött på eftermiddagen men inget som på söndagen. Så jag cyklade hem med. När jag kom hem behövde Tias åka i väg och laga jaktskyttebanan så jag fick promenera Boss..... men sen var det stopp...... jag gick i däck i soffan...... i går sen var piggheten liksom "borta med vinden"...... jag hade ingen träninslust och jag var helt hel slut efter att ha arbetat..... att laga mat...... en kycklinggryta tog typ 2 timmar jag liksom fick inte ihop momenten....!!

I dag.... jo jag har cyklat..... bockjakten har börjat o vi har ju bara en bil... så jag fick cykla till bussen.... Men nu i eftermidag himmel....... jag känner mig ja nästan sjuk.... även om jag inte har direkt ot någonstans...... jo förresten min axel är fortfarande öm.... men det är ju väldigt stor skillnad på smärtan i söndags o ömheten i dag.

Jag försöker bara acceptera kroppens slitage.....men jag hoppas att det inte blir långvarig när jag vill börja komma i gång med min "formtoppning" inför Malmö halvmaraton den 30 september ........!!
För att roa mig i "vilan" har jag lyssnat på Rune Larssons bok "Löparglädje, från motion till ultra distans"!! O vilken inspiration...... Rune är ju helt underbar och jag gillar hans filosofi...... Nu har jag bara ca 1 timme kvar o jag känner att jag nog absolut var ämnad för att vara "ultradistansare"........ Rune sa "korta med kraftig muskulatur" var perfekta människor för ultra distans........ o DET är ju liksom jag på pricken med mina 159cm och gigantiska fotbollsben hahahhahahah
OCH jo jag har ju testat lite "ULTRA"  hahhahah
1. Föda barn i 82 timmar,
 2. Cykla Vätternrundan på tung MTB a 19 timmar och 43 minuter (ja I know...... HELT GALET),
3. Lidingöloppet 3 mil a typ 5 timmar.... (fast hmm distansen räknas väl knappast som Ultra hahah)
4. Ironman, 15 timmar, 58 min och 44 sek.......
Ja jag vet ju i alla fall att jag KAN göra aktiviteter under LÅÅÅÅÅÅÅNG tid ;)

Jag har även anmält mig till en kurs med fokus på artbildning snabbare löpare a 6 tillfällen, med Jessica Gylfe. Min PT Linda rekommenderade henne så jag tänkte att jag ju nye kunde förlora på det..... nu inför Malmö halvmara...... !!

Ok här kom jag bort från ämnet lite....... men ja det känns konstigt att min kropp reagerar så starkt även om den utsatts för två ganska hårda utmaningar på kort tid....... Men om inget annat får jag hoppas på bra läkning i Bulgarien där jag har tänkt, umgås med min styvmor Mia, sola, springa i sanden, få massor av massage, simma i 50meterbassängen och äta god mat!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar