söndag 13 augusti 2017

Vidösternsimmet 6km - racerapporten

I dag var det dags....... det som oroat mig mest........ Vidösternsimmet 6km........ ja alltså det var ju "bara" 1000 mer än Karl-Oskarsimmet i Växjö den 17 juni......Men alltså Vidösternsimmet är en stor mer öppen sjö med rykte om sig att vara VÄLDIGT BLÅSIG, VÅGIG och Dimmig sjö!!! Förra året var tydligen FRUKTANSVÄRT!!! Växjösjön o "min bukt" i Madkroken gungar ju lite pluttigt på sin höjd........


Jag tänker ofta på att jag som barn var väldigt rädd för vatten...... jag badade gärna MEN bara där jag bottnade....... o såg botten..... absolut inte där var det var mörkt o tång!! Ja det känns som jag kommit rätt långt från det i dag!!!

tävlingen började ju inte från klockan 14 i dag så det var en lugn morgon, vi hade bestämt att vi skulle åka klockan 10...... när jag stod o lagade gröt.... (inte lågkalorimat... men ja jag tyckte det var bra tävlingsgrund....) kom jag på att ja om jag äter vid kl 9-9.30 o tävlingen börjar klockan 14 o jag simmar till typ halv 5..... då är det RÄTT LÅNGT mellan frukost o middag o det kan ju vara svårt att vara "STARK" då!! Ok..... så jag behöver alltså ta med mat o äta INNAN tävlingen..... men jag har ju svårt att äta båda innan o efter....... typiskt alltid annars har jag inga problem att trycka in mat...... :(
Lösningen blir...... Kvarg med 2 olika sorters melon som har väldigt bra antiinflammationsförmåga (ja det kan ju behövas.....), chiafrö och ett ÄGG för extra styrka/protein!! O dessutom lätt att mumsa på....... Emil tittade förfärat på min låda och förklarade mig lätt galen hahhahhahah


Hela familjen följde med o DET känns ju VÄLDIGT bra........ även om det började regna på vägen dit o jag fick dåligt samvete...... fast jag vet att min familj har bra kläder ....... för olika väder hahhahahah
Vi var där i god tid...... o kunde se första simmaren från 21kms loppet gå i mål..... Ted Molin..... som är gift med en av mina idoler på Facebook Sara Molin en väldigt strång tjej!!! Hur som helst han hade typ simmat på 5 timmar o 10 minuter...... alltså att DET öns är möjligt!!! Herregud!!


Sen var det dags för mig att åka i väg med bussen till starten... jag var den enda med våtdräkt på..... men ja jag frös....!!! Våtdräkt, fina "flippa floppa" och startkuvertet med mina grejer, påse, glasögon, vaselin, öronproppar och näsklämma.... !! Starten var fin o de verkade ha tänkt på ALLT!! WOW liksom vilket arrangemang!! 20min innan start tog jag en U-Maragel..... den nya smaken o sen började jag fixa allt!! O så blir jag super  kissig..... jaja det löser sig.... men jag kunde nästan inte stå stilla i startfållan ..... ville ju inte pinka i dräkten på land......suck!! Så ar det tid för tävlingsgruppen att gå i.... jag hann ju inte ens fram från startsignalen gick o sen var ALLA svisch  borta helt borta.....!! Men jagfick snart sällskap.... av motionärerna........ men visst även de bästa i den gruppen simmade om mig...... men sen hade jag en grupp framför nästan hela loppet.... ca 50-100m!! Jätte bra att jaga och lite hjälp i navigeringen när jag inte såg bojarna.......!!!


En dam jag hade pratat med varnade mig för att det skulle vara vågigt när vi väl kom ut från bukten.... o dimma..... fram till typ 10 min innan starten lår tjock dimma över hela jäkla sjön..... min ångest lugnade sig när jag såg dimman lätta....!! Men vågorna herregud..... DE var jag inte beredd på även om jag blivit varnad..... det såg ju så lugnt ut!! Jag fick kämpa hårt med mina mantra..... "jag är stark - vem bestämmer? Du bestämmer INTE sjön -starka armtag - du har bra andning.... du klarar vågor!!! Ja dessa meningar upprepar jag om och om igen..... o det hjälpte faktisk..... men fort gick det inte..... !!! 

Första dekpån var fortfarande ok...... men se var det tufft rätt länge!!! Det märkliga är att det kändes som jag simmade spikrakt till bojarna hahahhahahah ja hmmmmm min GPS sa något annat typ sicksack sömnad hahahhhah!!


Vid andra depån... tog jag bara snabbt en gel...... hahhahah det var som en restaurang..... när jag kom dit satt det redan 3 killar..... mannen på bryggan frågade mig vad jag önskade hahhahah så jag tog gelén o såg de tre kilarna stå där så jag satte ner fötterna o sjönk hahhahah nä JAG bottnade INTE i alla fall..... när jag lyckades få upp huvudet hörde jag mannen halv skrika att jag skulle längre in o en av killarna typ drog mig in......hahhahah gelén kvar i min hand!!!!

Jag tittade på klockan..... FAN.... ja jag är inte helt säker på att jag såg rätt men jag tycke bestämt att det stod 1 timme o 20 min o Det kändes liksom lite för långsamt..... så gelén slurp.... o sen fort fort simma vidare...... Det var fortfarande vågigt men på något sätt hade min ångest liksom försvunnit..... nu var jag bara förbannad..... jag skulle fan ha en officiell tid och en finisher T-shirt!!! Just T-shirten kändes VÄLDIGT viktig hmmmm ja jag vet inte varför men en jäkla tröja skulle jag ha!!!! Jag vevade på som ALDRIG för ...... Lite rädd att jag skulle ta ut mig o sen inte orka.... men jag fortsatta peppra mig mantrat JAG ÄR STARK!! JAG Bestämmer INTE SJÖN!!!!

Mot slutet var det lite kallt speciellt på mina fötter..... jag längtade till badtunnan de hade vid målgång, då "råkade" jag kissa i min dräkt..... ja om inget gjorde värmen gott hahhahahha, min hjärna sa: " hur många tror du kissar i sin dräkt?" Usch fy.... nja bada skulle jag nog inte …... i den tunnan i alla fall hmmmmm!! Jag längtade till mitt eget bubblande kar med rött ljus och musik!!


En boj, två bojar, tre bojar... nu är det nära, nu är det nära o så bron!!! Vilken lycka......o Så såg jag min underbara famil.... Emil sprang längs kanten med mobilen framme.... jag kämpade till Max En målsprut är alltid en målsprut oavsett vad!!!! När man ser målet tar man ut det maximala som finns kvar...... !! Skit vad jag vevade ..... även om jag vet att det oftast inte går JÄTTE MYCKET fortare hahahhaha!!!  Målet o så himmel vilken känsla JAG GJORDE DET!! Jag besegrade sjöeländet..... HA!!!! När jag kom upp o stoppade klockan..... VAAAAAAA 2.04 i snitt AAAAAAGGHHH
7324m ööööhhhhmmm ok!! Speakern sa att jag simmat mer än sju tusen....... han måste sett min klocka när han frågade om mitt nr..... för så klart hade jag numret på fel sida....!!! Helt galet...... det är liksom typ 1400 mer än loppet i sig!! Hahahhahahhahh SUCK !!! MEN 2.05!!! Det är ju liksom jätte PERSONBÄSTA........ nästan till och med i förhållande till inomhus pool!!! Mitt tidigare PB ute var 2.13 o det gjordes förra helgen i Malmö- men liksom på 1500m!! Viss skillnad!! JAg liksom ville vråla över HELA området.... men hmm ja Emil skulle ju bli arg då...... - Skämas så jag lät bi hahahhahahah , ädelt!!





Jag hade lämnat mina grejer till familjen o tyckte inte jag behövde gå till "påstältet", när jag kom till mattältet fråga de efter min biljett.... hmmm jag hittade ingen i min påse från incheckningen..... men jag fick en matlåda ändå........ !! Lasagne mums!! Men äta kunde jag ju inte....... göra så jag tog bara några tuggor för syns skull som växte i munnen!!! Då ser jag att flera st sitter med Finisher tröjan VAAAA jag skulle ju oxå få en tröja..... för jo jag klarade ju  3timmars gränsen...... Så jag frågade vart man får dem........ jaha i "påstältet". Där man ÄVEN fick matkuponger hahhahahah suck!! Ok så jag går dit o får mitt "slut"kit!!! O vilken lycka en blå fin T-shirt hahhahahahh!!!







Våfflat åkte ner fint....!!! O lite Umara recovery!! Lyckan ja.... vad ska jag säga..... Det bubblade i
magen ....... en obeskrivlig lycka att ha besegrat sjön, besegrat mina egna våndor och besegrat klockan!! Hahhahahhahhha I dag är jag KUNG!!!!!!!.......... men med SMÄRTA........ aj aj aj mina axlar gillar inte konceptet KUNG!!!! Hahahhhhahha

     Medaljen är ju super cool.....: "JAG HAR DET SOMKRÄVS"!!!! Nästa år får det 21km!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar