onsdag 30 augusti 2017

Löparfokus och "träningsläger"

Nu är det intemycket kvar på säsongen för mig....... men en tävling ÅTERSTÅR...... Malmö Halvmaraton, 30 september 2017. Jag har ju varit så hemskt dålig på löpning så att kämpa lite extra med löpningen var helt nödvändigt om jag inte ska fortsätta vara "sistingen" for ever!!!  Jag har haft den som mål men har ännu inte vågat anmäla mig......... jag visste ju inte om min skadade fot skulle klara det...... men nu känns det som det kanske kommer gå........!!

Jag har försökt träna löpning rätt mycket, men har ju fått öka stegvis för foten. För några veckor sen skickade PT Linda info om en kurs till mig. Det var löpträning i grupp med fokus på att bli en snabbare löpare!! Wow DET lät ju som något för mig. Efter lite övervägande anmälde jag mig....!!

Typiskt nog blev jag sjuk första gången. Men snälla tränaren Jessica Gylfe, träffade mig i lördags och lät mig göra de första test momenten för att identifiera mina svaga punkter och göra typ "Cooper test", vilket delandes också fått göra vid första tillfället. Hahhahhah ja jag lyckades springa testet på rekord tid..... hahhahah hoppas det går att förbättra ändå.... Sen kom vi fram till att jag är svag i magen och skinkorna, men rätt ok  stark i höfterna och ryggen. Hade även mycket bättre balans än väntat. Min rehabträning har alltså haft effekt!!

Jassica skickade med oss övningar hem utifrån det vi var svaga på...... men eftersom jag även hade en Bulgarien resa inbokad fick jag inte bara övningar utan även instruktioner för 4 löppass!!

                                       BULGARIEN underbara BULGARIEN!!!
Jag hade en resa inbokat med min styvmamma  Mia sedan länge....... hon har reumatisk sjukdom och behöver värmen...... speciellt nu när vår sommar har varit så dålig. Mia har mycket besvär med sina fötter och ben så vi brukar mest sola, bada och äta god mat. Avslappning på hög nivå...... MEN vi har hittat toppen hotell med 50meters pool........ o med Malmö Halvmarataon så snart stämde jag mig för att även lägga in träning...... som ett lyxigt träningsläger.... Sola, äta och TRÄNA!!
Med Jessicas program, daglig morgongympa + vatten gympa som hotellet erbjuder och simning i den underbara poolen kommer det bli ett toppen träningsläger hahhahahha



O jag höll på att glömma....... massage!! I Bulgarien är massage väldigt billigt och det finns väldigt många bra massörer. Ok Sola, äta, träna och få massage!! HIMMELSKT!!!

Vi åkte från Kastrup på måndag kväll. Planet var typ 5 timmar sent men ja det gjorde ju bara att vi kom fram senare. Eftersom vi ändå skulle ha landat på kvällen "förlorade" vi ju inte så mycket tid på plats. Men klart det spillde ju över på gårdagen. Vi sov länge och hann bara precis ta oss ner till den lyxiga frukost buffén innan den stängde. Morgonlöpning var inte ens att tänka på pga tröttthet...... !! Efter frukosten traskade jag iväg till TUIs informtionsmöte. De brukar nämligen erbjuda väldigt förmånlig rabatt på spa där och så även i går. Dock var spadet rätt fullbokat så vi fick ta den enda tid som fanns kvar vilket var klockan 14. Hmmmm då hann jag ju inte träna..... men jag hade nog inte orkat göra det ändå..... för nattens äventyr satt kvar i systemet.....!! De hämtade oss klockan 13.45, ja ni läste rätt ....... de hämtar en med bil direkt utanför vårt hotell och kör en till spa-anläggningen ca 5-6km bort. Under resan går de igenom spa behandlingen och de olika alternativen som finns samt tex om man har speciella behov. Det ger hela upplevelsen en väldigt proffsig start.

I vårt paket ingick först relax och vätskepåfyllning, sen turksisktbad, helskropp skrub, löddertvätt, ansiktsbehandling med mask och sedan tvätt med mjuka svampar som även det skulle ta bort döda hudavlagringar. Därefter en lång helkroppsmassage från tår till hår!! Allt detta för 525 svenska kronor  (105 Leva). Galet billigt. Efter att man var klar och fått sitta och relaxa lite mer och fylla på ännu mer vätska körde de oss hem!! Både Mia och jag var helt lyriska över den upplevelsen!! Men ja även väldigt trötta och lite ömma...... massage gör gott men kan ju kännas rätt bra, hahhahah!!
Så vi bestämde oss för att bara ta en liten bit mat och sedan ta tidig kväll..... dock med det obligatoriska kortspelet och Wiskeyn för att hålla magsjuka borta!!


Men i dag så var det dags att komma i gång .......... jag klev upp vid sju........ (vilket inte är något problem om man lägger sig klockan 22 hahahhah). Jag tog på mig löparkläderna och började springa längs de tomma gatorna. Bara några städare var ute...... jag kunde inte låta bli att undra vart alla löpare är..... men det förstod jag sen...... för efter en stund råkade jag komma ut får själva turiststråket och komma till en lång cykelgångbana längs med "huvudgatan" och där var alla andra löpare..... hahhahah det var en jätte lång sträcka med bara asfalt utan trafik eller andra stör moment. Så jag sprang ca 4 km sen vände jag och sprang tillbaka och passade då på att köra de övningar som Jessica lagt upp i mina löppass..... 60m stegringslopp x antal och sedan 100m x antal kordinationslopp med mycket fokus på teknik och ca 85 procent av Max. Efter detta pausade jag för att snabbt ta lite kort vid en fin pir. Från piren sprang jag i strandkanten hem. Men trots löpövningar och strand löpning fick jag ändå väldigt bra tid...... ja nu var ju INTE tids aspekten fokus utan fokus var ju att göra rätt teknik och att känna av olika fartmoment, men det är ju ändå härligt att känna att det går på rätt håll!!

När jag kom hem och hade tagit en snabb dusch var det tid för frukost och då kändes den väldigt väldigt god!! Det går utmärkt att äta låg kolhydratskost här.... hmmmm ja om man själv har disciplinen att inte ens titta på alla mumsiga bakverk som erbjöds.....!! Hahhahahha jag tog en liten kaka, för jag kunde ju inte motstå...... men den var inte så god så jag lät den ligga.......


Resten av dagen ägnades åt poolhäng...... och Boccia som erbjuds hotellets gäster.
Nu har både jag och Mia fått tillräckligt med sol, så vi tar lite siesta på rummet i svalkan innan vi ska bege oss ut till Red n Whit för lite god Bulgarisk mat!! Men först innan det ska jag göra mina styrkeövningar från Jessica, som jag bestämt mig för att göra  varje dag. Tanken var att jag skulle gjort dem i morse efter löpningen men då var jag så hungrig hahhahahhaha!! O vad passsar bättre än att titta på lite cykel när man tränar..... hahhahahahh stackars MIA!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar