tisdag 1 maj 2018

Växjö halvmaraton - racerapporten

Jag har varit så laddad för detta loppet..... o med mina löptider som blivit allt bättre hade jag liksom stora förhoppningar om att det nu skulle bli ett toppen lopp......

I går var Emil och jag på stan och då hittade jag en jätte fin funktionströja, illrosa med trycket RUN på magen. Jag hittade även matchande strumpor......... jag kunde ju inte låta bli att köpa dem o jo jag vet....... INGET nytt...... men jag tänkte att en tröja och strumpor nog inte skulle haverera loppet liksom....... dessutom kände jag mig skit snygg...... hahhahah o DEN effekten ska man ju inte underskatta.........

Jag packade ombyte i min Ironmanväska........ (bara för  "the feeling") och la fram alla prylar som skulle på mig innan loppet, gamla och nya kläder - pulsmätaren, klockan, VM skärmen, cykel/löpglasögonen (med styrka).......... Magen var dock i uppror....... tanken var att lägga sig tidig, men innan jag kom i säng blev klockan 22.45.


Jag hade ställt klockan på 07.15 men vaknade 07.10 klarvaken och redo att möta dagen. Jag hade en tydlig plan för morgonen. -Klä på mig, packa det sista väskan bland annat bubbelvatten som stått o väntat i kylen, sätta på kaffe, laga bananpannkakor, äta, lägga på lite feelgood maskara, ett sista toabesök och så i väg.........!! O tack o lov gick allt enligt planen...... bortsett från att jag behövde lite fler toabesök än planerat....... jag var nämligen JÄTTE NERVÖS och behövde springa på toa i ett......!!

Vi var i god tid och fick en bra parkeringsplats rätt nära målgången hhehahhahhah..... Jag säger till familjen -" jag tänker att det tar 2 timmar och 30 minuter, men troligtvis nog närmare 2 timmar och 45 minuter"


Jag hade lite svårt att välja kläder, men valde funktionsunderställ till slut...... lite blandade känslor, jag fryser alltid....... men visst under vissa perioder blev det rätt varmt.......... Men det var ju inte super för varmt!! 

Jag var som sagt nervös o ett besök på Bajamajan blev oundvikligt...... usch!! Jag hatar Bajamajor..!! 10.45 började uppvärmningen. Många sprang lite fram och tillbaka innan loppet...... men sånt är ju helt onödigt för mig...... det tar ju JÄTTE lång tid för mig att bli uppvärmd och då har ju inget sånt effekt....... men jo jag tog ju uppvärmningsgympan på allvar....... Sen började alla packa sig innan "startbågen"........ o så pang startskottet gick.....!! 

Min PT Linda hade rekommenderat ett snitt tempo på 7 min och 30 sekunder/km, men jag själv tänkte att jag nog borde fixa 7.20........ Men alltså klungan drog i väg o jag hängde på...... för det kändes HELT OK........efter 2 km tittar jag på klockan........ 6,17 alltså MALIN SLUTA!! Min hjärna fattar liksom att jag inte fixar DET tempot...... så jag försöker minska farten, men det är ju svårt där i klungan....... jag minskar....... men ser vid 3km skylten att jag håller 6.35......... Vid skylten 4 km är jag SUPER SUPER TRÖTT..... o SÅ DUMT!!!! o ASTMA....... mina ögon rinner som galet, jäkla allergi o då pang Ansträngningsastman....... Jag får lite panik när jag inser att jag glömt packa medicinen...... men jag försöker djup andas...... jag vet att det blir värre av att få panik..... 

Vid en vätskekontroll stod en fd kollega o hejade på mig..... kändes ju väldigt bra i mitt trötta tillstånd.......... sprang vidare..... men plötsligt är hon där o hejar på mig igen...... VAAA har jag sprungit FEL och tillbaka...... aaaaaaaaahhhhrrrrggg-Lite ångest!!! sen inser jag att hon sträcker fram nya muggar och fortsätter heja....... hade jag sprungit fel borde hon väl ha stoppat mig och berättat om mitt misstag....... hahhahah då inser jag att det är en vätskekontroll i ett "hörn" där de ger från två håll........ skit  va hemskt om man sprungit SÅÅÅÅ FEL!!! 

Mantra..... ANDAS IN ANDAS UT...... STEG JAG KAN GÖRA HELA DAGEN!!!! om och om igen!! Men det hjälper...... Astman lägger sig men ja trött är jag ju...... Störigt...... jag visste ju att jag måste hålla lägre tempo....!! Ett bra tag lyckas jag ligga på 7.35/km men sen ökade det lite långsamt :(
Vid ca 9km står familjen, jag känner mig så trött att jag vill slänga mig i makens famn o gråta...... jag säger att jag är sjukt trött.......... Min make känner mig väl......"skriker" - NÄ DET ÄR DU INTE, nu är bara att trampa på!! Jaha nä då var jag väl inte det då!!! Jag trampar på..... jag ser att tempot sjunker...... men jag lyckas ändå att hålla mig omkring 7.49min/km -  jag ska fan inte över 8min/km!! ja jag vet..... jag är besatt av siffror.....!! OCH jo det krävdes en hel del för att  jag skulle klara av att inte öka över 8min/km!!! 

När jag skulle varva hörde jag hur han speakern ropade in de som redan var klara och säga att här kommer de sista för varvning........ snyft!!! Men jag såg löpare både framför och bakom mig så HELT sist var jag ju INTE...bara tanken av att vara sist brukar "psyka mig"! Men ja nu var det 10km kvar..... varav en jäkla backe direkt efter varvningen.....!! jag hade förbjudit gång mer än vid vätskestationerna....... men här fick jag ge mig...... jag skulle inte klara 7.49 om jag inte gick den sista biten av backen...... !! 

En gång till fick jag "anpassa mig" men det var för att jag hade fått en liten sten i skon o den kunde jag inte ha kvar för då skulle jag ju få skoskav..... men då stod jag helt still. Nu på varv 2 fick jag jätte mycket pep..... hahhaha ja alla för alla lider väl med snigeln!! Jag hade bestämt mig för att testa att ta en gel för varje 45 min o det verkade fungera bra..... för det inföll sig lämpligt när jag fick mentala dippar...... Vid stationerna tog jag bara vatten utom en gång när jag råkade ta fel o då blev det äckligt så jag fick ta 2 nya muggar lite längre fram. Jag körde principen dricka en mugg och stoppa ner fingrarna i en mugg och sedan ta vattnet i ansiktet........ mina fingrar svullnade så det nästan gjorde ont. Jag stoppade ner dem i muggen för att de skulle kylas ner/svälla av..... som tur var hann jag inse att jag fått energidryck INNAN jag också sköljde hela facet med det klistriga äckliga........!!! 

Mellan 14-17km mötte jag de som skulle springa EN MIL....... o de tog upp hela vägen och tyckte liksom att JAG skulle akta mig.... fast att jag redan höll maximalt till höger...... väldigt störande.....!! de borde fan aktat sig för mig.....JAG hade ju liksom MYCKET mer tid i benen än dem!! o jo vägen var bred nog för oss alla........MEN jag orkade INTE skrika att de skulle akta sig..... hahahhah

När det är 3km kvar ser jag att klockan visar totaltid 2 timmar och 14 minuter.... o jag inser att det inte finns någon chans i världen att jag ska fixa mitt mål 2 timmar och 30 min!! Jag hade ju fattat det innan..... men alltså SNYYYYFT!! Jag trampar på..... men vill GÅ och GRÅTA!! Då börjar min hjärna "prata" med mig...... den påminner om podden från Pace on Earth, där Ellen beskrev sitt TEC200 lopp och där hon ganska tidigt fick inse att hon inte skulle klara sitt "A-mål", men där hon ändå fortsatte kämpa på för att klara sitt "B-Mål"....... dvs att springa HELA tiden ut. O då minns jag vad jag sa till familjen innan start....... -"2 timmar och 30minuter som troligtvis blir 2 timmar och 45 minuter". HA jag hade ju också ett B-MÅL!! och jo DET var fortfarande fullt rimligt att jag skulle klara..... men då kunde jag ju INTE gå där o tycka synd om själv...... självömkan tar dessutom hemskt på krafterna!! Så jag började kort o gott att trampa på så fort jag kunde och jo jag låg ju fortfarande under 8min/km vilket borde ta mig i mål..... INNAN 2 tim och 45 min....... även om det är en jäkla snigeltid!! B-Målet, Bmålet trampa på trampa på .Bmålet, trampa PÅ, Det är inte rimligt att ge upp efter 18km..... KÄMPA!!! (ja alltså så lät det i min enformiga trötta hjärna).

Vid ca 1km kvar, vid 4 krogar/fontänen i Växjö sjön är där JÄTTE många människor, många fler än när jag sprang varv1. De hejar o jublar...... hmmmmmm jag tänker att de tror att jag ligger i top 3 av kvinnorna på 1 milen...... hahhahah jag har inget minne av att så många kvinnor sprungit om mig hahhahahahh jo så det är så DET känns att ligga i toppen hahahhahahha en ovanlig känsla! 

Hjärnan skriker att jag måste öka.....va vadå öka....... hallo jag är TRÖTT....... men då fattar jag...... hjärnan har observerat att jag nu är på målrakan..... o då JA hur jäkla SIST man är måste man ge publiken och SIG SJÄLV - ALLT ALLT, här ska man MAXA oavsett hur jäkla trött man än är..... SÅ ja DET GÖR JAG!!! JAG MAXAR........ o hör att speakern pratar om 1milaren men klämmer in att nu kommer även de sista på halvmaran!! :(

Jag tittar på min klocka....... 2timmar 42 min och 52 minuter!!! HA -JAG KLARADE MITT B-MÅL på 2 timmar och 45 minuter!!! ha Tack till Ellen som hjälpte mig utan att veta om det!! Hade jag inte tänkt på podden och Ellens TEC200 hade jag inte orkat kämpa för B-Målet och hade säkert GÅTT de sista 3km!!

Men alltså vänta lite här..... hmmmmm enligt min klockan har jag sprungit 20,67km -VAAAAA jag har följt markeringarna väldigt noga (slaviskt känns det som).... Jag har hela tiden haft folk en bit framför mig så jag sett att jag sprungit där jag ska....... kan det VERKLIGEN skilja SÅ mycket..... :( 
Jaha har jag klarat mitt mål??? Jag verkar ju inte ha sprungit en halvmara.......ja jag vet helt enkelt inte......... Jag bestämde mig för att jag tänkte vara glad åt B-MÅLET....... o för vad jag har presterat för ju jag har ju lyckats hålla mig under 8min/km....... så ja jag har ju gjort en prestation...... även om det inte verkar vara helt fullständig..... jag vet inte hur man ska tänka.....annars!! 

Fast en del besvikelse finns ju i bröstet...... ja inte bara för distansen.... UTAN främst för att jag är en jäkla snigel.......och att resultaten som börjat komma inte riktigt räcker fram till långdistansen....!! SNYYFT!! Men PT Linda påtalade att jag ju innan inte legat under 8min/km i någon längre löptävling..... så ja jag får väl ändå vara lite nöjd..... för min tempotid var ju 7,53min/km

Jag bestämde mig för att vara lite nöjd även om jag är väldigt besviken..... och vi "firade" med lite bubbel till middagen.......!! 


Jag försöker dessutom att glädjas åt att jag inte var den långsammaste snigeln hahhahah (skadeglädje är ju denna sanna glädjen.......)
MIN officiella tid blev dessutom 2. 42. 49!!!

OK så jag tänker.... MER STYRKA, MER INTERVALLER, MER LÅNGDISTANS och eventuellt Karl-Oskarsimmet 16 juni, 5000m.......... jag har ju en tredjeplats i damklassen att försvara :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar