lördag 12 maj 2018

10 veckor till långdistans VM på Fyn

Denna veckan är det vecka 19........ VM är på Fyn är lördagen vecka 28....... lite ångest laddat, speciellt efter min dåliga prestation på Växjö halvmaraton. Jag hade bara träningsprogram till och med vecka 18, så förra helgen satt jag och fixade med träningsprogram för de resterande veckorna. Ja jag har ju Clas Björlings grundprogram som utgångspunkt, men i år kände jag att jag behövde anpassa det lite mer om inget annat lägga till styrketräning som jag förra året gjorde nästan 0 av.
Dessutom ska jag ju inte göra en Ironman distans utan "bara" 4000m simning, 12 mil cykel och 3 mil löpande.

Det känns oroande kort om tid kvar..... även om det är nu som man tränar väldigt intensivt....
Jag tog hjälp av PT Linda som kom med några bra förslag som jag så klart tog hänsyn till...... och det känns som om det nog är det bästa jag kan göra...... och schemat är anpassat så det borde fungera med mitt övriga liv.














 Förra året innan Ironman var jag rätt dålig på att köra intervaller. Dessutom låg de ofta ihop, ja cykel och löpning som ett brickpass. Det fungerade inte så bra, för ofta blev löpningen lidande. Detta året har min löpning gått mycket bättre även om jag fortfarande är rätt långsam. Jag har kört mycket löpningsintervaller både väldigt korta a 200m och lite längre som 1-2km, men även mycket, mycket mer styrketräning. Jag har ju nästan kört TRXen 2 gånger per vecka samt tåhävningar och rehab övningar. Så det kändes som om jag behöver fortsätta med mina löparinervaller men även försöka få bättre kvalité på cykel intervallerna. För att kunna få bra kvalité valde jag att dela på passen, men schemat känns ändå hanterbart och det är ju väldigt många triatleter som kör dubbla träningspass..... vilket jag har försökt att undvika hitintills.

Sen i höstas har jag märkt en ny trend...... jag har börjat få högre puls när jag tränar.... ja alltså i takt med att min kondition blev bättre och mina hastigheter har ökat,  har jag legat i pulszoner över pulszon 2. Under alla mina år av omfattande träning har jag inte lyckats med det innan. Jag har väl helt enkelt tränat fel och har inte lyckats pressa mig, även om jag tidigare tyckte att jag ibland tog i så jag nästan spydde...... Tidigare har jag trott att det har haft något med mina blodtrycksmediciner att göra..... o ja viss påverkan blir det säkert...... medicinerna syftar ju till att hålla trycket nere..... men helt uppenbarligen går det ju att jobba i de högre pulszonerna ändå......!! En ren gissning är att min kondis blivit påverkad av mitt nya hårdare upplägg.....!! hmmmm jag borde bli professor hahahhahahah, exempel på detta skulle dagens träning kunna vara........ helt ok tid, kändes inte som jag tog ut mig helt, men jag försökte köra några stegringar och åtminstone jogga i de längsta backarna.......



Min simning...... hmmmm ja jag simmade inte så mycket i höstas..... jag var ju rätt mycket sjuk. Sen hade jag massa ursäkter som att jag inte ville simma vecka 8 för då "var det sportlov och massa extra bakterier".... o sen kunde jag inte simma vecka 9 för då "hade de ju så mycket klor för att städa efter vecka 8"....... hmmmm ja vecka 10 tog mina ursäkter slut..... så då var det bara att ta sig samman o åka till Åseda...... men tack o lov gick det väldigt bra att komma i gång,  - simning har ju alltid varit min starka sida......... ja sen jag lärde mig crawla i alla fall....... !!
Förra veckan hade jag ett intervall pass, 500m långsamt - 100m snabbt, 400m långsamt - 100m snabbt, 300m långsamt - 100m snabbt...... ja ni förstår principen..... en stege som kombineras med snabba 100ingar. Det kändes bra, även om de långsamma kändes lite väl långsamma.......!! I bastun gick jag igenom intervallerna på klockan som jag brukar, (o jo jag simmar med klocka.. trots att det verkar vara totalförbjudet hahahha)..... och då såg jag att jag hade gjort väldigt bra 100ingar..... och jag mindes att jag på Facebook några dagar innan hade fått upp en bild från simning från 2017....... så efter en snabb dusch var jag super nyfiken och var tvungen att plocka fram bilden igen......

Oj vilken glädje det blev, jag ser ju en helt klar förbättring..... även om de långsamma intervallerna gick periodvis långsammare. Men jag ser ju samtidigt att jag ändå har mer styrka kvar mot slutet, vilket borde betyda att jag har mer att ge. Om man tillexempel tittar på de sista hundringarna kan man se att jag här gjort även den långsamma snabbare än förra året, 1.59 - 2.08, 2.24-2.34, 2.0-2.09, 2.19-2.30......... OCH YES jag har klarat att hålla mig under "2 minutaren" på 100m som har förföljt mig SÅÅÅ länge!! jag var nästan redo att plocka fram champagnen....... ja bortsett från att vi inte hade någon hemma hahhahahhah!!  Tänk att man kan bli så glad för så små saker....!!

Denna veckan skulle jag till Stockholm i tjänsten...... Oj vad lyxigt det lät......hmmm ja jag är ju arbetsmiljöombud... och åker på träff för de samordnade arbetsmiljöombuden i vår organisation typ 1-2ggr per år hahhaha. Det var ju inräknat i mitt program.... jag satt länge och funderade på om jag tex skulle kunna klämma in ett löppass, men bestämde mig för att strunta i det, för ja det skulle ju bli krabb o duscha osv. Men jag tänkte ju absolut göra mina 12 000 steg som nu blivit ett "tvång", (mer om detta senare)!! Dagen började med att flyget ställdes in. Jag hade några kollegor som också skulle till Stockholm i andra ärende, så vi kastade oss i en taxi och åkte till tåget i Alvesta. Jag tvekade först om jag skulle hänga på, för jag skulle ju bli sen..... men bestämde mig för att jag "bara" skulle missa 1 timme och 20 minuter o det var ju inte så hemskt......!! Diskussionerna  brukar ju ligga på eftermiddagarna och det är oftast de som är mest givande.

Efter dagens möte, var det dags för mina 12000 steg. Ja detta har ju blivit som en besatthet..... och jag gör allt för att jag inte ska misslyckas, går ut sen på kvällarna, i regn, även om jag mår lite dåligt osv. Så att jag var i Stockholm kunde ju inte få mig att bryta mitt mål. Jag ser det lite som en variant på "runstreak". Alltså samma princip, fast min variant kräver ju inte ombyta.....!! 12 000 steg i normalt tempo innebär för mig ca 7,9km, detta har jag mätt upp flera dagar....... !! Visst jag har ju varit på dessa mötesdagarna i Stockholm MÅNGA gånger....... jag har troligtvis varit arbetsmiljöombud sedan 2009.... (oj då snart dags för typ "arbetsmiljöombud guldklocka" hahhahah eller nått sånt...... ), Så jag borde ju ha lite "lokalkännedom"..... men njää inte så bra på den fronten..... SÅ jag tog hjälp av GOOGLE MAPS hahhahhahah gick runt på stan o letade "sevärdheter" med mobilen i högsta hugg...... och ja jag fick ihop mina steg.... med råge...... !!






Hem brukar det vara tåg som gäller för flyget är ju "för dyrt" och får bara användas för att jag ska hinna i tid till mötet, men hem är ju ingen brådska........ typ...... !! Redan i Stockholm var tåget försenat med 50 minuter....... Men på perrongen möte jag vårt vice huvudskyddsombud.... så jag fick en väldigt intressant resa - ja till Norrköping i alla fall......!! Det har ju varit en väldigt "händelserik" vår inom hela vår organisation så ja det fanns en del stort och smått att diskutera...... ;)

Men ja jag var hemma klockan 23.20...... när jag kom hem hade Emil 40 graders feber o låg och yrade.....mitt mamma hjärta värkte och jag kunde så klart inte sova - med rädsla för de fasansfulla feberkramperna som KAN komma!! På onsdagen var jag HELT slut..... jobbade hemma men kände mig nästan som bakis...... att springa mina 70 minuter var ju inte aktuellt...... MEN så klart jag gjorde mina 12000 steg........ hehhehe!! Så därför blev denna veckan lite omorganiserad!! Jag är ju mega basillrädd...... Men jag kunde ju inte gärna skicka i väg Emil...... eller mig själv heller för den delen.....Men ja jag har ju haft en ångestfylld vecka och överdoserat Coldzym och handsprit.... i mängder!! Jag missade mitt cykel pass och lyckades inte heller få till mitt löparintervallpass.... men i dag körde jag kvalitetslångpasset och det kändes ju väldigt bra!! Emil var tack och lov bara sjuk 1 dygn..... så ingen halsfluss eller nåt liknande.....!!
I går var Emil pigg och ville köra lite MTB så det gjorde vi istället för mina intervaller..... efteråt behövde jag ju fortfarande få ihop mina steg...... så det blev en promenad runda på 5 km med...... ja det var ju en form av brickpass det med hahahhah
När jag kom hem hade min underbara unge plockat ca 1,5 liter nässlor till mig. Jag har tjatat om att jag borde göra det som ett komplement till mina sallader......


I morgon..... väntar veckans "värstingpass" 4 timmar cykel..... och lite bricklöpning efteråt. Nu är det hård körning som gäller i de kvar varande 9e veckorna...... ja för den 10e veckan har ju snart passerat.......

Ett långt inlägg...... för att sammanfatta ...... nu är det hårdträning som gäller....att jag är super nervös..... även om jag o PT Linda har räknat på tiderna i VM och att jag borde klara dem...... Framförallt för banan är väldigt fördelaktigt platt....... på cyklingen är den totala höjningen på alla 12 milen 256m...... alltså DEN höjden brukar jag ju göra på ett normalt kortpass a typ 1-2 timmar här hemma...... så det borde ju finnas förutsättningar för bra cykelfart....... o simbanan...... Vi ska simma i en hamnkanal typ....... det måste ju vara helt omöjligt att simma fel och man behöver ju inte lägga så mycket kraft på navigering om man liksom följer en kant......

Hmmmm jag var inställd att titta på melodifestivalen...... men alltså HUR länge ska detta hålla på.... jag hade ju planerat att gå upp hyfsat tidigt i morgon för mina 4 timmar cykling..... hahhahah jag får väl göra som vanligt........googla vinnaren i morgon........






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar