söndag 27 maj 2018

7 veckor till långdistans VM på fyn- nutritionstankar

Tiden springer i väg så fort...… bara 7 veckor kvar!!! När jag gjorde nytt program för vecka 19-28 kändes det väldigt jobbigt...… så lite tid kvar...… Men nu när träningen flyter på bättre än väntat känns det inte alls så farligt...Men ja 7 veckor är ju 7 veckor hehehehhheh!!

Men nu till dagens ämne.... Nutrition!!! Vissa säger ju att detta är den 4e grenen i triathlon.....
Jag har testat flera olika varianter... Vanlig mat, pannkakor, bullar/bananer- sånt som serveras på lopp, godis, Enervit, Powerbar, Umara och Maurten.

Enervit var ok, de använde jag när jag körde en tjejklassiker och en svensk klassiker. Men efter hand tyckte jag att jag fick ont i magen av dem...… Vanlig mat hade jag egentligen inga problem med..... men alltså torra bullar är ju inte lockande o HUR transporterar man maten som tar väldigt mycket plats...!! Jag minns inte vad som användes i VM i Motala..... men jag minns att jag hade en väska fram på cykeln med pannkakor.....hmmmm ja ja jag vet- Crazy!! Mat i magen, men super opraktiskt!

På Ironman 2016 serverades Powerbar..... jag köpte ett stort lass, med alla möjliga smaker..... men alltså VANILJ...…. hur tänkte man där...….. O hur tänkte man när man liksom köpte 10 st av just den smaken..….. !!! hmmmm Den var liksom lite svår att få ner efter några timmars cykling och löpning..... USCH...… jag får fortfarande kväljningar bara av tanken...…. har till och med haft lite svårt med vanlijsås efter det...….!!! MEN jag lyckades ju hiva ner massor av gels framförallt under löpningen...… men usch..... jag liksom  förrått mig på dem!!

Efter det har jag kört mest på Umaras sportdryck och gels. De fungerar bra tycker jag och framförallt ger de mig inte ont i magen!! Det bästa är att deras produkter har serverats på en del lopp jag gjort här i Sverige till exempel på Malmö Triathlon och Vidösternsimmet. Trots att de fungerade bra blev jag lite lockad av den nya uppstickaren Maurten...…!! Både Maurten och Umara verkar fungera bra.....!! Jag har testat dem nu de senaste veckorna. Men det har gett mig väldigt mycket funderade..... VAD och HUR ska jag göra på VM. De kommer att servera F2C.....

Jag har verkligen spenderat massor av tid att fundera på detta..... skulle jag beställa F2C o testa..... men när jag gick in på deras hemsida blev jag INTE klok på strukturen..... VILKA produkter skulle användas på VM..... Så nä till slut gav jag upp. Maurten... till och med Svenska proffset Lisa Nordén  har ju nu börjat använda denna "magiska" produkt...…..!!

Maurten har fungerat bra i mina tester..... det är ju liksom steg 1.... fungerar den med min kropp?
Nästa steg är ju att fundera på HUR man ska göra rent praktiskt...… o här blev det lite jobbigt i min hjärna...… Maurten måste blandas med EXAKT 500ml vatten, varken mer eller mindre..... hmmmm ok HUR gör man det på cykel om man gissar på ca 4 timmar +?? o jo de presenterade nyss EN gel..... men hur funkar det med EN gel sort i så lång löpning???

I går var jag på Umaras hemsida. Grabbarna Tommy och Simon hade gjort en film om HUR man använder produkterna...… 1 skopa sportdryckspulver/timme och en gel ca var 20-30 min. O ja man verkade kunna blanda det lite hur som helst..... så länge man står ut med koncentrationen som blir rätt tuff om man blandar den med bara lite vatten. O gelen..... de har ju i alla fall 4 olika smaker...… mer eller mindre goda.…. Så då ställde jag Maurten och Umara mot varandra...…!! VILKEN VANN???

Ja Eftersom jag till slut inte kunde komma på hur jag skulle lyckas "frakta runt" Maurtens produkt utan privat langning och krabb med att mäta EXAKT 500ml vatten...…… o tänk om de använder 750ml flaskor o hur göra man på löpningen....?? Så  ja DÅ vann Umara……!! Och efter att ha tittat på filmen om hur man använder produkterna OCH deras upplägg för Ironman så känner jag att jag nog skulle kunna fixa ett sådant upplägg även UTAN privat lagning.

Det känns som en stor lättnad att äntligen ha fattat ett STORT beslut...….!! Så dessutom i går kväll damp ett mail ner i min mailkorg, 15 procent rabatt på ett köp...….!!  oj vad jag shoppade loss...… hahhahaha jag handlande flera olika gel lådor, några "testa på bars", en snygg flaska och Fläder sportdryck! På löpningen tänker jag utgå i från principen 1 gel var 20 minut...…… Det är ju lätt att hålla reda på....även om man är trött och trög i huvudet!!! Jag kommer nog också "grunda" med en gel i T1 och T2...……. Själva upplägget med sportdryck och gels för cyklingen har jag ännu inte helt bestämt för jag tänker att jag ska testa några olika alternativ...…….. och hmmmmmmm…….. Det är nog INTE omöjligt att det faktiskt slinker ner en eller några bananpannakokor i mina T1/2 påsar...… hehehhe för ja JAG är ju INTE proffs...…. o lite fast föda i magen kan nog göra sig gott bland allt flytande socker...….. hihihihihi

Jag tänker att jag ABSOLUT måste införskaffa ett mörkblått flipbelt……. ja för hur får jag annars med SÅ MÅNGA gels på löpningen hahhahahha???

Jag har just avklarat denna 4 veckorsperiodens hårda vecka...…. himmel vilken vecka det har varit...…. tuff men så härlig!! Min klocka säger ökat läge.... och jag blir liksom fortfarande helt förvånad av mina resultat....!!! Nu måste jag sova...… för även om jag fick 10 timmar 32 mins nattsömn och 1 timme här i soffan nu i kväll, så behöver jag lite bra sömn efter dagens galna pass...…!!!
Jag får nog skriva ett inlägg snart om veckan som gått för den var verkligen toppen ur ett mentalt perspektiv....….. !!

Natti natt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar