söndag 13 maj 2018

Lång pass med snabb återhämtning

Passen blir allt längre nu och i dag var det första gången jag hade 4 timmar cykel. Efter cyklingen var det 30 minuters löpning i A2 tempo. Jag älskar att cykla, men har fortfarande ångest för trafiken. Speciellt lastbilar, är jobbiga även om de faktiskt måste få "kred" för att de oftast kör ut lite i körbanan när de kör förbi.

Men nu har jag hittat en lösning på mitt problem...... Det är nämligen en väldigt fin asfaltsväg ca 6 km från vårt hus. På vägen kör det minimalt med trafik och den är 17km i ena riktningen. Vägen är lätt kuperad med en del kurvor, naturen är fin med åkrar, skog, sjöar, små fina gårdar men med mycket djur......... hahhahha i dag såg jag 2 rådjur (en fin bock och en get..... men inga kid), 6 överkörda ormar, 3 harar, en del hästar.... Ja i hagarna och en ekorre.....!! En "vända" blir då ca 32km!!

Enformigt....... NEJ jag ÄLSKAR det....... hahhahhah jag gillar att kunna ligga och "mata" och känslan att det knappt är någon trafik påverkar mig jätte positivt. Jag tror att alla glada "äventyrscyklister" nu mår illa hahhahah för dem är det väl super tråkigt att köra samma sträcka om och om igen...... men nä inte i min livrädda hjärna...... Jag tror att "varvbanor" passar mig toppen bra..... o jag tänker att de flesta tävlingar går på avstängda väga...... ja om man inte ska köra runt en "jäkla" sjö (Vätternrundan) vill säga!!!

Så jag cyklade till Lenhovda samhälle som uppvärmning, cyklade 2 vändor på min fina väg och började sedan cykla hem....... men insåg att jag hade sett fel på tiden...... Jag borde ha kört en liten vända till på finvägen innan jag började cykla hem...... men jag löste det genom att ta en extra runda på stora vägen innan jag körde hem....... bra mental träning.



I dag var det varmt...... men det blåste väldigt mycket. Först störde jag mig på motvinden.... men ja sen tänkte jag att det troligtvis blåser på Fyn..... det är ju en rätt platt ö...... o varmt är det också en risk att det är där, då i mitten av juli..... Så då började jag tänka att det kanske var väldigt bra "verklighetsträning"..... men ja det kändes lite jobbigt att jag inte lyckades få upp farten mer..... jag hade hoppats på minst 25km/h som jag gjorde förra året. Höjdökningen för den totala tiden blev 438m, men ja jag har lite fartträning som behöver göras........ Totalt blev det 83,49 km på 3 timmar och 42 minuter. 

Ok jag fick inte ihop mina 4 timmar hahhaha främst för att jag inte kan klockan/alt räknar väldigt dåligt hahhahha!! När jag kom hem, var jag väldigt törstig...... min dricka tog slut på slutet av min andra vända. Jag drack en halv Nocco som Emil hade lämnat, usch äckligt blask.... och en 33cl ramlösa. Jag övervägde att ta en gel också...... men just då kände jag inget behov av det...... Jag kände mig inte heller direkt trött.... så jag sprang i väg..... Tias (maken) var hos svärföräldrarna med vår vovve...... så jag sprang själv...... vilket jag också behöver träna på. Först kändes det bra..... lite varmt och blåsten verkade ha avtagit..... Sen skulle jag vända och springa hem..... uppförsbacke... och tvär stopp!! hmmm jag borde ha tagit gelen....alternativt lite dricka med mig..... jag kände mig jätte trött... Men jag försökte kämpa på...... efter backen.... och joggade hem.... o jo jag försökte maxa sista biten.... men hahhaha max var låååångsamt!!

Nu kände jag mig färdig..... jag var inte så nöjd med löpfarten heller...... men det kändes ju bra i början...... så av detta drar jag slutsatsen att jag måste vara noga med energin/vätskan om det är varmt...... !! Jag drack lite cola, åt 6 dadlar med lakrits och började fundera på att göra en återhämtningsshake med massa nyttigheter.....  Det var skönt att bara sitta...... fast jag borde stretchat... jag äter en halv banan och tänker fortfarande på den där shaken som jag borde göra..... läser lite Facebook..... och tittar på klockan...... inser att jag bara har gått  typ 7500 steg!! AAAhh nej..... Två alternativ, 1: sitta kvar, äta shaken, duscha äta mat och sen gå ut på promenad.....2. dricka lite mer Ramlösa, på med skorna och gå med engång när jag nu ändå är svettig...... hmm jag gör en snabb mental genomgång av kroppen..... hmmm den känns helt ok...... alltså jag känner ju av att jag har cyklat och sprungit..... men just nu känns det som om jag skulle kunna springa lite till....... Så jag har alltså suttit i ca 30 minuter efter 2 hårda pass och är redan redo att fortsätta med träningen..... Min kropp måste ju ha väldigt snabb återhämtningsfas. Så jag knyter på mina skor igen...... och jag går ut.

Jag springer inte...... fast min hjärna och mina ben vill springa..... men mitt schema sa ju löpning 30 min.... jag vet inte hur det påverkar mig att dra på typ 4 km löpning till....... då skulle det ju bli typ den dubbla tiden.... hmmmm nja det är kanske inte värt det...... !! Men jag går raskt.....!! Strax är jag framme vid första backen...... då säger min hjärna...... -"Malin, du har inte kört dina löpintervaller denna veckan. Men om du springer lite i backarna blir det ju intervaller....... det kan ju inte vara skadligt.......... du skulle ju ha gjort mycket hårdare intervaller i veckan, totalbelastningen måste ju typ bli det samma"!! Så ja jag springer...... Första backen upp och ner känns bra...... andra backen är nedför..... känns JÄTTE skönt att "räta ut benen" och följa med i backen..... jo jag hör själv hur otroligt det låter..... men det var känslan......!! Ca 2km ser att jag har gått ca 9600 steg o jag vet att jag kan vända..... det kommer bli 12000 tills jag kommer hem....!! Samma sak.... rask promenad med härlig musik i lurarna.... men nu är den långa backen uppför..... men jag tänker att det inte kan vara värre än att jag får börja gå mitt i backen..... så jag drar på o springer...... eller ja joggar är kanske rätt ord hahahhah backen är så jäkla lång....... o nu känner jag mjölksyran komma..... men jag kämpar hela vägen upp....... med mitt gamla mantra -"Nu blir du starkt, Nu blir du stark"!!! :)



Alltså fast jag sprang i backarna lyckades jag få en bra powerwalktid..... o jag tänker att jag säkert hade kunnat springa hela rundan..... men ja då kanske inte maxa i backarna...... jag fick ihop 13138 steg..... o efter en kort vila liggandes i gräset hade pulsen gått ner kraftigt...... så jag tänker att jag nog har väldigt bra återhämtningsförmåga........ o kunskapen om det kanske kan stärka mig i trötta stunder...... Nu tillskillnad från efter löpningen så vilade jag bara en kort stund för att hämta andan...... sen satte jag mig upp och gjorde de där välbehövliga strechövningarna......och sen direkt in och gjorde den där shaken..... Blåbär, hallon, vattenmelon,  avokado, spenat, nässlor, chiafrö, pressad citron, 1ägg och halv banan.

Hopp in i duschen........ spolar vaderna med iskallt vatten.... o sen en ljummen skön dusch. När jag är klar har maken börjat grilla och ladda för middagen...... jag känner att mina vader är väldigt trötta.... dock inte så att det gör ont... men trötta..... !! Det är varmt.... men jag drar på mina calfs.... jag vet inte om det hjälper..... men det kanske gör någon nytta....... om inget annat kanske det ger en bra placeboeffekt.... hahhaahahaha
                                  Familjen åt pommes...... men jag åt en mumsig sallad till köttet..... 

I morgon är det ju egentligen styrketränings dag...... men eftersom jag ska jobba hemma, tänkte jag att jag skulle försöka åka och simma istället, nu när jag ändå har bilen. (Tias skulle åka i väg på kurs). Men det beror ju på hur kroppen mår efter dagens omfattande träningsmängd hahhahhah
Nu ska jag ta en lång skön nattsömn..... o drömma om Målgången på VM!! hahhahahha





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar