söndag 17 juli 2016

Ångestmoment - fortfarande sjuk

Ja efter en vecka har jag fortfarande något skit i min kropp...... jag försöker intala mig att det är gott om tid och att detta inte kommer göra så stor skada...... MEN jag kan inte låta bli att minnas VM förra året där jag hade feber i en vecka och var sjuk i totalt 2 veckor bara 3 veckor innan tävlingen..... det sänkte mig både fysiskt och psykiskt.

Nu har jag "bara" haft problem med luftvägarna (hostat upp gult slem) nästäppa. känt mig allmänt hänging....... jag har försökt med allt..... vitaminer, vitlök, ingefära, varmt cironvatten, honung, VILA, massor av sömn, bastu, wiskey,  cocillana....... ja typ allt jag kan tänka mig!!! Att gå till Dr vore ju knappast lönt..... jag är ju för frisk.... typ INGEN feber o bara liiit snorig.... som vanligt skulle de väl säga VIRUS!!!

Det är hemskt men jag börjar på allvar överväga.... KLOSTER...... inga hostiga människor, inga bacillusker....... frågan är ju bara hur länge man måste bosätta sig där???!!

När vi kom hem från Malmö vilade jag...... ja om man botser från att jag hjälpte min vännina Ann att bära in två sängar.....sen åkte vi till Säfsen.... opptimisten i mig packade ALL UTRUSTNING - simgrejer (våtdräkt, baddräkt, simmössa glassögon, öronpropparosv...), cykel+tillbehör samt löparskorna och löparkläderna. Det var egentligen en lugn vecka.... (kortare pass), om man bortser från veckans långa cykelpass a 4 timmar. Men efter noggrant övervägande med min PT avstod jag från träning....... jag har bara gott långsamma prommenader, spelat minigolf -vilat, läst artiklar från triathlon europe (triathlontidning på nätet som publicerar nya artiklar typ dagligen......!!) bland annat läste jag en artikel om vikten av recovery!!!



Eftersom jag inte fixar att läsa långa texter har jag lyssnat på många ljudböcker.....När jag skulle välja en ny råkade jag "trilla" över Born to Run - Jakten på löparens själ...... av Christopher McDougall
Denna har jag både läst och lyssnaat på innan.  Varje gång, sama sak..... JAG blir som besatt..... och börjar fundera på min egen idrottslust - motivation-förmåga att prestera!! Jag tänker att jag absolut är långdistans person...... min kropp hinner inte starta upp och aklimaticera sig på korta sträckor.... medans mina "bästa" prestationer har gjorts under långa distanser..... jag vill bli en " tarahumaralöpare/cyklist/simmare", (här menar jag en person som springer-cyklar-simmar obehindrat så som de springer), MEN jag börjar inse att det tar LÅÅÅÅÅNG tid att bygga en bra "långdistansare"!! Jag trodde att detta året skulle varit tillräckligt.... men när jag tittar på mina resultat börjar jag inse att jag bara är i vad som kan klassas som en NYBÖRJARFAS..... och jag känner mig  så OROLIG för att jag inte kommer hinna Ironman på rätt tid...... !! JAg betvivlar inte att jag fixar distansen.... nä där är jag liksom övertygad om att jag kommit tillräckligt långt.... men TIDSFAKTORN!!!!  och ja sjukdom hjälper ju INTE direkt till där, mentalt i alla fall...... !!

MEN ja jag har ju redan börjat tänka på IRONMAN 2017 och vägen dit (normalt??).
jag har även haft tid att fundera på andra lopp jag skulle vilja göra...... och här kommer en "ATT GÖRA LISTA" utan specifik rangordning...... heheheh
  • Norseman, (extrem triathlon i Norge, på Ironmandistanserna, nxtri.com). En av mina Idoler  -Johanna Tuuf, ska göra det i år den 6 augusti och jag längtar efter den racerapporten. helst skulle jag vilja åka upp och vara supporter.... men jag har inte mer semester att plocka ut....!!  
  • Swim the arctic circle, (swimac.eu) ett jätte fränt simlopp i öppetvatten där man simmar i Torneälven från Finnland till Sverige, dvs över riksgränsen, polcirkeln samt tidszonen. Loppet är 3km och jag har ABSOLUT satt upp detta till nästa års planering, med målet UNDER 1 TIMME!!  Detta loppet fick jag info om av Johanna Tuuf som gjorde detta loppet i går.  


  • Vasaloppet - Ultravasan, för att göra om skidloppet känns INTE alls lockande..... men att löpa sträckan (kanske cykla först) skulle verkligen ge mig revansch och sinnesro..... (öppetspår 2013 jagar mig i mitt inre). 
  • Rndonnée - Brevet cykling, 20-30-40-60 mil cykling som måste göras på viss tid och där man samlar stämplar längs vägen. 
  • Maraton du Medoc (där var man klär ut sig o dricker vin, Jag ser framför mig hur jag o min kära vän Ann Iversen gör detta som nästa steg efter midnattsloppet hahhaha). Men även North Pole Marathon, fast klart att springa ett fjällmaraton kan ju vara en bra början..... :)
  • Fast på vägen till alla dessa spännande sakerna ska jag nog försöka göra några fler Ironman tävlingar och då även några halvor.....!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar