fredag 1 juli 2016

Sista träningsdagen på Öland

I dag var det alltså sista träningsdagen här på Öland, och därmed avslutning på mitt "homemade" träningsläger!!! Planen var att cykla på den del som går i Kalmar. Men jag förberedde mig lite dåligt..... Dvs jag studerade kartan, osv men glömde kolla upp tiderna för färjan som kunde ta både mig o min cykel till hamnen i Kalmar. Jag tyckte det var skönt att slappa, sova ut tills jag vaknade av mig själv och sen äta lyxfrukost med ungarna!! Vid kl 11 skulle jag börja göra migklar för avfärd och tog då fram tidtabellen........ SUCK, båten gick heltimmar fram till lunch och sedan klockan 13.30. Sista båten tillbaka till Öland gick klockan 18.00. Kanske gott om tid.....!!?? MEN jag kändemig stressad...... Och oroad över att missa sista bussen om mittlokalsinne skulle svika mig igen!!?

Men dåvarande kände jag att jag ju gjort de "viktigaste" passen, dvs lång cyklingen och löpningen så då kanske det kunde ge mig MENTAL STYRKA att få till ett riktigt bra cykelpass här på BLÅSHÅLET Öland..... !!! Det i förhållande till vinningen av attcykla banan i Kalmar kändes ändå helt ok!! Så jag fortsatte att ta det lugnt och gjorde mig i ordning utan stress!!!

När jag åkte började det bli allt mer molnigt....och när jag sen hade cyklat ca en mil i hemsk blåst.... kom första ösregnet.......!! Men då ställde jag mig under ett träd och tänkte, så som det blåser måste ju regnet försvinna snart.... Och jo så var det inom 5min slutade det att regna och jag kundeglatt cykla vidare.


Men ja glädjen var ju kort....det blåste så fruktansvärt mycket att det kändes som hela cykeln skulle flyga i väg. Jag vågade inte ens släppa handtaget för att dricka..... Och 15min senare korset ännu ett fruktansvärt ös regn!!! Jag kunde inte köra av för nu var det bara åkrar över allt!!! Det kändes som det regnade spik, det till och med började blöda på flera små ställen på armen!! Jag försökte hålla uppe farten.... Men ja DET var inte lätt!! Jag tänkte: Jag har VERKLIGEN INTE beställt regn den 20 augusti..... MEN om någon annan nu har gjort DET är jag BERÄDD...... Mohaaahaaa!!!!

Sen försvann ovädret lika fort som det kom..... Och jag var dyngsur i ett tag..... Tills kläderna torkade upp!! Visst det blåste ju fortfarande.... ABSOLUT!! Men nu med en mer normal styrka och jag kunde öka farten samt använda bocken/tempopinnarna mer!!! Jo tempopinnarna har jag ju glömt att berätta om........ JAG ÄLSKAR DEM!!! Det är rätt skönt att kunna variera sig och jag har försökt att använda dem så mycket som det bara går...... (Enligt instruktioner från Super Ironmannen Mikael Sjöberg)!! Men ja det gick ju INTE i orkanstyrkan.....!!!

Heheheheh plötsligt mitt ute på landet kommer jag till ett ställe där det är ca 50-100m cykelbana..... , MÄRKLIGT....... Inget samhälle, bara väg och åkrar!!! Först efter 10min inser jag att detta garanterat är en vätskestation i tävlingen!!! Nu pratar vi om seg hjärtverksamhet. På ett annat ställe kom jag till ett litet samhälle.... Och där stod en skylt med texten MAX 30km/h......... Jag tittar ner på min mätare som just då visa 35,6 km/h.........då får jag bilden av en Polis i skallen. Farbror Polisen håller fram en sådan där hastighetslazerkamera och "fångar" mig i min fina fart och vinkar då in mig, för att ge mig böter....... Av denna korkade bild börjar jag skratta så jag nästan trillar av cykeln....... Så ja ni mina vänner som alltid frågar mig VAD jag tänker på under dessa långa passen...... Här har ni exempel på hur min hjärna liksom kopplar ifrån allt som kan likställas med ORDENTLIG TANKEVERKSAMHET, hahahahhahahahhaahhaah

Jag måste säga något om bilförarna här på ön...... jag kan inget annat säga än att de visat största möjliga hänsyn. Vägarna är smala och vägrenarna är obefintliga.... Men ändå har ingen trängt sig fram eller legat närmare än en halvmeter. Har det varit möte har de snällt saktat ned farten och väntat
tills det blivit ledigt att köra om mig med brett avstånd!!! Det kändes ju lite otäckt tullen början utan vägren, men det släppte när jag kände hur bilarna såg mig som medtrafikant och anpassade sig!!!

Från Mörbylånga valde jag dock cykelbanan. Kanske ett misstag........ Under en lång sträcka var vägen slingrig som en serpentin väg, trots att bilvägen var spikrak......... VARFÖR???? Kan man ju fråga sig??!! På ett ställe tom så mycket att de fick sätta upp varningsskyltar!!?? Jag kände mig lite irriterad över mitt vägval...... Jag ville ju få en bra snittfart, men försökte tänka att det var bra teknikträning!!!! ;)


När jag kom tillbaka såg jag att jag hade en bättre snittfart än i måndags ändå och mitt mål med 25km/var nästan i hamn..... Jag tänkte att hade jag inte kört serpentinvägen eller fått stanna för folk/vägkorsningar hade jag absolut legat över 25km/h och det ser jag som en stor seger!!!! Jag var VÄLDIGT nöjd med dagens "tuffa" pass!! Jag avrundade med "bricklöpning", a 3x8min i A3 fart (nästan Max fart), med 2min gångvila. Jag kämpade verkligen för att hålla en hög fart i hela 8min men det var skitt jobbigt.......!!
Igen blev jag VÄLDIGT FÖRVÅNAD........typ rekord fart..... Trots gång vilan!!!! Helt otroliga pass!!
Men ja oron från i måndags dämpades lite och jag fick HOPPET tillbaka!!




Nu är jag så himla nöjd med min vecka, även omjag inte lyckades få till något simpass!! Här kommer lite bilder från dagens övriga aktiviteter.......



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar