måndag 17 april 2017

Påskträning

Nu när jag börjar få tillbaka min kraft är det SÅÅÅÅ mycket jag vill göra........ träna alltså..... men jag vet ju att jag måste dosera det......!!!

I vår by a ca 100 pers har vi en idrottsförening Marhult Sport Och FritidsKlubb (Marhult SOFK). De brukade ha skidundervisning för barn och ungdomar, men framförallt brukar styrelsen anordna en tipspromenad på långfredagen a ca 10km. Halvvägs har de en pausplats, där de serverar bullens varmkorv, grillat fläsk och dricka. Här brukar det vara prisutdelning för tipsrunda. Vi bukar ha som tradition att gå rundan, fasat Emil brukade cykla. I år gick han. En mysig tradition och bra motion i all påskmatsfrosseri. Efter pausen finns det två olika vägar hem. Nu när Emil inte cyklade valde vi "skogsstigarna"!! Solen sken och det var en toppen mysig promenad/familjeaktivitet.


I går påskafton, var det påskfirande med makens familj. Nu när de flesta av de stora barnen har skafffat sig partners blir vi ganska många..... 17 st! Vi hade "knytkalas", med massor av godsaker. Mattias hade gjort Jansson frestelse. Normala brukar vi försöka ha lite aktiviteter/spel ute i trädgården efter maten, tex tipsrunda, fotbollsgolf, 5-kamp eller luftgevärsskytte. Men alltså...... Det var svinkallt!!! Vi gick ut för att de 4 minsta baren skulle leta påskägg...... men efter 15 minuter var alla helt förfrusna i sina finkläder så då blev det ingen "rörelse"!! Man blir så himla proppmätt när man inte rör sig lite på maten...!!


Men jag ville utnyttja dagen till MAX!! Vi skulle vara hos svärmor klockan 13, simhallen öppnade klockan 10. Vår simhall är väldigt liten med 6 banor. Det brukar dock fungera bra och 95% av gångerna kan jag som"snabbsimmare" simma "rakt" på en egen halvbana. De andra 3 banorna brukar vara avsatt för lekande barn och familjer. Vid något ensataka tillfälle har jag valt att simma på lekdelen för det var så många andra simmare som simmar LÅÅÅÅNGSAMT bröstsim. Det har gått hur bra som helst o ungarna tycker det är kul att simma bredvid mig eller bara titta!! Men nu när det är lov har de satt upp en stor jäkla platsrutschkana. Det var således INTE möjligt att simma där......
Jag var ju där klockan 10 när de öppnade, dock hade två herrar hunnit i poolen före mig. Ok så jag ställer mig och börjar sätta på glasögonen. När den första (yngre killen) kommer nära kanten frågar jag högt om det är ok om jag kör "rakt" längs med linan som delar av till lekdelen, (den enda linan) och om de kör "rundbana" på övriga två och en halv bana!! Den yngre killen svarar att DET är INGA problem...... men den äldre gubben som kommer lite efter börjar spricka att det FAKTISKT ä RUNDBANA och JAG MÅSTE ANPASSA MIG!!! Öööööhhhh ok....... vi är alltså 3 per på 3 banor, det är påskafton -liksom hur många kommer o simmar då???? JAg försöker förklara att jag INTE stör lika mycket om jag simmar sidan om men NÄ DET ska vara rundbana!! Jag TÄNKER -"SURGUBBE"!!! Samtidigt som jag TÄNKER det ser jag hur gubben liksom stannar upp i armtaget och vänder sig om och glor på mig......... OJ DÅ........ jag tror att jag RÅKADE TÄNKA HÖGT!!!!!

Jag förbereder mig för att gå upp och kräva en lina som delar av "snabb bana" och "rundbanan"!! Vilket innebär att jag måste ta av glasögonen igen....Då vänder gubben och simmar mot mig....... nu ska han säkert skälla på mig tänker jag......... men då muttrar han surt "- Du kan ju simma i mitten så är du ju INTE i vägen"!!! ÖÖÖHHHMMMM ok, JAG kan absolut simma i mitten om de nu INSISTERAR på RUNDBANA...... men är det någon gång man "stör" så är det ju då....... MEN förstår gubben inte det själv tänker jag inte bråka mer.... så jag simmar i mitten....... o jag AKTAR mig INTE när de kommer o försöker simma runt samtidigt som jag kommer där som en kastapult (ja i förhållande till övriga simmare där), vilket då resulterar i att de liksom börjar simma över fast det kanske är 5-10 kvar om de ser att jag är nära....... men ja JAG hade ju INTE varit i vägen om GUBBEN låtit mig simma längs kanten!! ALLA människor som skulle komma, kom inte..... men det kom en annan gubbe som också ville simma crawl........!! Jag övervägde att gå upp och be om delade banor, men jag ville ju inte avbryta mitt pass, så jag tänkte att den nya crawlaren kunde göra det....!! Han var dock nybörjare och simmade bara 25m i taget och anpassade sig till rundbanan!! Så ja då fick det vara så. När han kom hade jag dessutom bara 400m kvar!! När jag gick upp tackade jag för gott samarbete..... den unga killen skrattade och den äldre blängde surt på mig och den andra crawlaren kastade sig in i mitten o började simma där hahahahhahahahhaahhaah. Jag simmade 1500m. Ingen bra fart men efter 3 veckors sjukdom kändes det helt ok. Det var skönt att ligga o mata meter i tempo A1/A2. Det kändes bra att jag fått till ett träningspass innan påskmiddagsfrossan.

I dag sken solen...... jag laddade för brickpass (cykel+löpning) med påskmatfrukost.... utan bröd!! Fast hmm den var nog inte så nyttig ändå!! Jag behövde åka och handla lite innan jag skulle cykla..... termometern i bilen visade 2 grader.... SUCK det är ju SVINKALLT!! Jag övervägde trainern som fortfarande står uppställd i källaren med min racer..... men solen sken ju så härligt!! Så ja jag tog på vinterkläderna... vantarna, mössa och långkalsonger över cykelbyxorna!!! Det var tungt... det tog tid att bli uppvärmd...... o grusvägarna var ju blöta och jätte tunga att cykla i!! Jag fick upp ett minne på facebook i dag....... där jag för 2 år sedan skrev i min blogg att jag cyklade MTB o jag bestämde mig för att cykla samma runda. Hehhehehehe



När det var så tuuungt tänkte jag att jag behövde en ny MTB....... men så fick jag skuldkänslor........ min fina Intruder har ju tagit mig många långa mil, genom tjejvättern och så klart runt Vättern!!! Dessutom ....... om jag ska ha en ny cykel är det nog en tempocykel som borde komma först!!


När jag kom hem behövde Boss gå på en promenad och maken ville titta på Formel 1...... så jag bytte min bricklöpning mot "brickpromenad". Eftersom jag frö blev det lite kortare än vanligtvis....... MEN farten var ju ändå RÄTT mycket snabbare än vanligt........ ja ännu en gång är det bevisat att jag behöver LÅÅÅÅÅÅÅÅNG uppvärmningsperiod.......vilket troligtvis är en anledning till att långdistans passar mig så bra!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar