lördag 8 april 2017

Crazy magsjuka

Torsdag den 23 mars, en helt vanlig dag. Vi hade handledarträff på jobbet. På morgonen kändes det som jag höll på att få nackspärr............ sen på eftermiddagen kom det en galen trötthet som bara sköljde över mig. Jag gick till bussen o kände mig ok....... men sen, himmel på bussen,  mardröms 40 minuter resa......... jag började med att få ont i ryggen det kändes som om ryggen skulle knäckas rakt av, sen fick jag ont i benen, fruktansvärt dunkande i pannan och bihålorna. Ca 5 minuter hemifrån börjar jag må illa....... jag vacklar av bussen. Jag klarar knappt inte av att stå på benen. Min make ser att jag inte rör mig mot bilen........ jag kunde inte röra mig!! Jag skulle trilla ihop på 90km vägen. Mattias körde fram bilen till mig och jag klarade inte av att hoppa in. Tias fick dra upp mig.

Så från att ha varit trött blev jag liksom helt oredlig. Jag klarade inte av gå in. Tias fick släpa in mig och klä av mig min kappa. Väl i soffan var jag så dålig att jag knappt visste vad som var fram eller bak. Jag måste ha somnat...... 2,5 timmar kanade jag och kunde knappt röra mig. Jag hade så ont precis överallt! Jag frös något fruktansvärt. Jag ville ha en filt, men Emil sa att jag inte fick det om jag hade feber (ja så brukar jag säga till honom), så han hämtade tempen 39.9 herregud!!! Ipren, en timme senare hade jag 39.1........ ingen jätte skillnad........ men sen bröt HELVETET LOSS!!!!

Jag fick sådan fruktansvärda kramper uppe i magen som vandrade ner längs HELA magen och sen fruktansvärd diarré. Hela natten..... jag försökte förflytta mig mellan sängen och toa...... men smärtan i kroppen var så galet stor att jag la mig på toa golvet och drog en gammal handduköver mig som ett täcke. Fredagen var jag liksom i ett dis. Jag flyttade mig bara mellan sängen och toa och drack Herbalife hydrate för att få i mig lite salter och inte bli helt uttorkad. Jag hade inte bara ont i magen..... jag hade lite lägre feber..... MEN smärtan i hela kroppen var olidlig. Jag vågade inte ta Ipren eller Alvedon........ för magen skull.

                                                         Svärfar kom med blommor!!

Jag har på fullaste allvar aldrig varit så här sjuk.......... eller ja det känns så i alla fall!!
På lördagens kvällen lättade febern lite...... men INTE magen nä kramperna i magen under helgen är fruktansvärd. Jag överväger att jag nog behöver åka in till akuten...... men alltså att åka bil 30-40 min med konstant diarré känns ju helt oöverkomligt!!!

Jag har hört om magsjukor...... men alltså detta är något HELT HELT ANNAT!!! På måndagen krampar magen lite lite mindre....... men jag lyckas jobba lite hemifrån melllan toabesöken.
I normala fall går magsjuka över efter något dygn....... jo jag har minskad omfattning men krampar fortfarande och blir bara minimalt bättre. TAck o lov inget kräks.
                                                           Hemgjord blåbärsoppa

Torsdag en hel vecka från första symtom...... är jag fortfarande dålig, även om jag hade längre perioder mellan kramperna i magen. Jag är så himla trött. Jag ringer min vårdcentral...... tyvärr i Växjö.... och de tyckte absolut att jag nog borde träffa läkare. Jag är nu inne på att jag nog fått någon form av smitta clamtybacter eller salmonella. Jag var så dålig att jag inte fixade att köra till Växjö själv......... men min underbara svärmor körde mig.

Dr säger...... HELT VANLIG magsjuka....... VAAAAAA jag har ju varit sjuk i 7 dagar nu!!!! Jag har aldrig hört om något liknande!! DR säge att det är helt normalt vid virus, eftersom ingen annan i min familj blivit sjuka var det helt tydligt virus....... inte alls lika smittsamt!! Nä hä...... DR säger att det INTE är ONORMALT med diarré i mer än 7 dagar, men det ska börja avta och det hade det ju gjort....... o sen säger hon något som jag då tyckte var galet....... nämligen att det inte var ovanligt med kraftig trötthet i upp till 3 veckor efter insjuknande...........!!!

Ok nu har det gått ytterligare en vecka.... och SÅ rätt DR hade..... magen har sakta blivi bättre och kramperna har helt avtagit. MEN nu zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
En galen trötthet...... jag har jobbat halva dagar och sen varit tvungen att sova 1,5-2 timmar för att ens  tänka tanken om att jobba klart mina resterande arbetstid. Motion...... 0. I tisdags försökte jag gå en promenad med Boss utanför vår trädgård....... Efter 500m var jag helt färdig och ville lägga mig ner på vägen o sova!! Boss verkade förstå att något var fel, så han tvärvände och började dra mig förfullt hem. Jag lät honom dra även om det är BIG NO NO!! Men utan hans draghjälp hade jag inte kommit hem!!!!

Jag brukar ju halvslumra när jag åker bussen hem..... men nu har jag sovit som en stock varje dag. Jag hade inte fixat livet utan sömnen mitt på dagen. O sen när jag har jobbat klart har det bara funnit en ENDA sak...... SOFFLÄGE!! Jag har knappt orkat laga mat.... men DR sa ju att det var viktigt att jag åt... och drack massor!! Blåbärs aktivia...... har intagit jätte mycket..... en dag försökte jag koka egen sockerfri blåbärssoppa........ det smakade så fruktansvärt äkligt att jag inte fixade att dricka det..... !! Jag tänker att min kropp nog ändå behövde lite kolhydrater. Första gången jag var utan magkrapor var efter en stor flottig Calzone...... ok jag skäms men jag orkade inte laga mat o jag kände mig flottsugen som efter en våldsam bakfylla!!!



I dag har jag slappat hela förmiddagen...... men solen sken och det var ju så härligt vårväder...... så i dag har jag gått med Boss på promenad..... 5km...... väldig långsamt..... men ändå!! Jag överlevde och  behövde inte sova direkt när jag kom hem...... nä jag fixade till och med att duscha....... !! Nu är jag ju behagligt trött.... som efter en helt vanlig träningslördag!!! På måndag ska jag försöka jobba ....... PÅ jobbet!!! Små saker som gör en lycklig!!!!!

                  Fast en dag hemma lyckades jag se tranor på åkern precis utanför vet fönster!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar