tisdag 1 mars 2016

Mindre än 6 månader till Kalmar Ironman....

Förra veckan fick jag ett mail..... Där stod det: Håll dig motiverad, augusti är snart här!....... Nu är det mindre än 6månader till Kalmar Ironman......!!!!! 

HJÄÄÄÄÄLP..... Vaddå snart.......???!!! Stressad.... Nej nej nej.... I'm on time hehehehehhe!!!!

I mailet var det lite info om Kalmar som jag inte riktigt klarat av att ta till mig än.... MEN TACK O LOV har jag nu ordnat boende..... För onsdag-söndag....i alla fall.!!! Det är fint med SLÄKT!!!! Tydligen hade svärmor en kusin som har en sommarstuga på Öland... Som vi fått löfte om att låna. Kusinen hade barnbarn som bor i Kalmar och som redan lovat bort sina boende till någon annan  triathlet och som nu hade planerat att bo i sommarstugan, MEN när de hörde att vi behövde bostad ordnade de boende till sig själv någon annan stans så vi kunde låna/hyra stugan........ UNDERBARA MÄNNISKOR!!!

I mailet fanns också lite tips..... Och här blev det extra intressant.... Det fanns förslag på lämplig INFÖR IRONMAN TRÄNING.......och ja för att svara på min egen fråga i tidigare inlägg så, jo min träning är nog rätt rimlig.... (Men ja det svarar ju inte på om det kommer vara exakt riktig för MIG)...!! Men det kändes ändå som en liten trygghet att jag lägger upp min träning på sätt som föreslås vara nödvändig för att ha en chans att klara det....!


I dag var det SIMTEST PÅ TID......!!!  Sist jag gjorde det var 27 december och då simmade jag 1000m på 21min och 47 sek.....! I dag var testen 1500m... Och jag simmade på 31min och 35 sek...!! I december blev snittiden 2min och 11 sekunder för 100meter, men i dag blev det 2min och 6 sekunder för 100meter. Ok inte super ökning per 100ing... Men ABSOLUT högre fart som jag klarade hålla under en tredjedel så lång tid!!! Ännu ett bevis på att det gått framåt.... Även om det ibland känns som jag simmar och simmar men inget händer!!

Jag har lärt känna två triathlet killar som ofta simmar samma tid som jag i veckan och de bestämde sig för att också hänga med på söndagsgruppen. I dag var bara den ena där men när han hörde att jag hade tidtest gick han och drog upp en lina och stängde av en egen bana till oss, så jag skulle slippa att bli "störd" av "de långsamma simmarna".... !!! Underbart!! När han hade gjort sitt pass började han heja högljut på mig.... Vi hade pratat om min uppskattade tid innan jag började och han såg att det var bättre... Man ska INTE underskatta vinningen av supporters.... Det har jag sagt innan och säger det IGEN!!! Fast hehehehehhe när jag avslutade verkade hela simhallen stanna upp och glo på mig/oss!!
En liten unge ställde sig vid linan och tittade helt fascinerat, samtidigt som hon frågade sin mamma vad vi höll på med..... Mamman sa att vi nog var tävlingssimmare .... "TÄVLINGSSIMMARE" .... Inte illa.... Jag som knappt kunde crawla för 1,5 år sen!!!

Efter passet prade vi lite till... TRÄNING.... TRÄNING...... TRÄNING!!!! HAHAHHA
Det är ovant att kunna prata så mycket träning utan att folk håller på att dö av tristess :)

Han sa liksom MÅNGA andra att jag borde köra mindre med dolmen och mer med ben, även om han förstod principen om att jag vill "spara" mina ben..... MEN .....jag har fått en fixide som jag inte kan släppa.... NÄMLIGEN....... DET FINNS MÅNGA FUNKTIONSHINDRADE SOM KLARAR AV ATT SIMMA UTAN SINA BEN, PÅ HÖG NIVÅ, så DET borde JAG ju med kunna!!!! En fantastisk förebild på detta området är Anders Olsson (andersolsson.se). Anders har genomgått lite olika händelser som har gjort honom förlamad från midjan och nedåt. MEN han har trots detta kunnat träna upp sin simförmåga till fantastisk nivå!! Och efter att han klarat långa Open Waterlopp typ Vansbro och fått ex antal medaljer i olika stora Paralympiska tävlingar så har han gjort en halv Ironman och tränar för full distansen.... !!



Så ja vad säger man....... JO DET GÅR ATT TRÄNA UPP SIN SIMFÖMÅGA till hög nivå.... ÄVEN om man INTE simmar med benen!!! Om jag blir stark och van att simma på detta sättet, SÅ tror jag ABSOLUT att det kan gynna mig i min triathlon... Eftersom jag då sparar mina ben....!!! 
                                            Ja jo... Jag använder ju benen... MEN minimalt......!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar