tisdag 24 oktober 2017

Går det att träna när man fastar???

Fjärde veckan jag kör 24 timmars fasta ”a la Colting”....... jag hade en bild av att jag typ skulle svälta ihjäl..... men det har gått oväntat bra!! Jag kör från middag till middag...... middag måndag kväll till middag tisdag kväll....... o så försöker jag ju att matscha tiderna....... så avslutar jag middagen klockan 18 på måndagen ska jag inte äta från klockan 18 på tisdag...... Under tisdagen dricker jag bara vatten med pressad citron och grönt te med mynta smak (det enda teet jag fixar.... jag gillar INTE te normalt). Jag försöker undvika kaffe, för ja jag har ju fortfarande inte lärt mig dricka Kaffe utan någon form av sötning, så jag försöker undvika kaffe helt under fastan.

Så ja då fastar man ju mycket på natten........ o frukost och lunch känns inte så hårt att missa...... men klart när klockan börjar bli 16-18 då kommer hungern som ett brev på posten.......!! I dag var de sista 2 timmarna väldigt jobbiga..... men jag försökte fördriva tiden med att tänka på annat....... så jag tog ett långt härligt bad med bubbler och så läste jag en bok om långdistanslöpning. Men ja mat tankarna var väldigt närvarande typ HELA tiden. Familjen var på Emils skidträning.

Eftersom jag vill göra en extra insats för min vikt....... jag har ju blivit utmanad att gå ner till under 70kg innan jul....... så har jag bestämt att jag avrundar fastan med grönsakssoppor. Jag älskar krämiga, varma soppor.... de är mumsiga, nyttiga och billiga!!! En gång åt jag chili con carne...., två tisdagar åt jag IFD (InFalmmations Dämpande) broccoli soppa med broccoli, sötpotatis, lök, vitlök och spenat. Men i dag åt jag en gammal favorit  i vår familj,  - Solsoppan...... när Emil var liten lurade jag honom att den var gjord av solen och han åt den glatt....... för han gillande ju inte grönsaker men SOLEN.... ja den var ju toppen hahhahahha!!  Solsoppa är potatis, blomkål, morot, palsternacka, ev kålrot, buljong, salt/peppar och grädde!! När man mixat den är den tjock och krämigt god. Fast ja jag bytte potatisen mot sötpotatis. Efterrätt..... är ju gott...... jag åt ett sött gott plommon....

Så går det då att träna när man fastar........... Ja enligt Colting var DET inget problem alls.... så nä det var ju bara att köra på...... jag har gått, cyklat MTB, cyklat intervaller på trainern, simmat och sprungit i dag. Jag har inte känt att det var svårt eller tungt men klart efteråt har jag varit  rätt trött - liten mer än vanligt!! I dag hade jag 90 minuters löpning i programmet. Jag var lite tveksam för jag har haft lite ont i foten sen helgens cykling..... men bestämde mig för att springa lite lätt och inte min ”långgrunda”  utan istället kombinera mina ”kortare rundor”, så jag lätt kunde avbryta och gå hem om det gjorde ont. Boss som var lite trött efter helgens jakt ..... när jag kom hem från jobb sprang han in och bäddade ner sig i soffan under gosefilten.......!! Men han var ju ”lätt övertalad” när jag väl hade bytt om. Vi började bra och med bra fart!! Jag kände inte av foten..... så vi sprang på. Efter ca 6-7 km vek jag av från huvudvägen och sprang in i skogen. inte terränglöpning sista biten hem. Det var lite blött och jag var orolig för foten..... så jag drog ner på tempot och det var nog Boss nöjd med för han var också lite seg. 1 timme och 15 min o då sprang Boss hem...... han var inte sugen på ett ”varv” till så jag tyckte att det var ok ändå. Ingen rekordtid på något sätt, men ändå hyfsad tid med hänsyn till öm fot, trött hund, blöt terräng och en rädsla för att ska mig igen!! Nu i kväll körde jag mina tåhävningar/rehabövningar.


Nu måste jag sätta mig och inventera cykellampsmarknaden....... i mitt ”nya liv” skulle jag ju cykla till bussen...... men alltså aaarrrhhhhh  när jag cyklade i går slocknade pannlampan 2 ggr pga hjälmen och jag hade ingen cykellampa..... :(
Jag cyklar i skogen....... beckmörkt..... inte ens med pannlampan såg jag så mycket....... men när den slocknade herregud så hemskt det var som en vägg som slog emot mig....... !! Så nu ska jag köpa den största jäkla strålkastaren som finns att sätta på cykeln hahhahahah !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar