tisdag 10 oktober 2017

Schemastyrt liv, korttidsfasta och Ultralöpning!!

Sen Vidösternsimmet har jag levt ett shemalöst o oreglerat liv...... visst jag har tränat..... men väldigt ostrukturerat........ jag har sagt det innan o måste säga det igen......... jag behöver schema för att fixa mitt liv...... både träning och vardag!! (Säkert någon form av diagnos på det hahhahah)

Även om mitt mål för 2018 inte är helt klart än är jag ju liksom inställd på att jag minst ska ha en triathlon långdistanstävling och sen är jag väldigt sugen på Vidösternsimmet 21 km........ men även om jag inte helt bestämt vilken variant jag ska köra på är det ju det generella målet och i hög tid att börja träna för det.

I helgen kände jag mig hopplöst vilsen..... så jag plockade fram all litteratur jag plöjt igenom....för att hitta vägen till att bli bättre......!!! Hahhahah jo jag har väl haft nytta av dem mer eller mindre..... men det är ju knappast så att jag blivit Elit bara för att jag läst på EXAKT HUR MAN GÖR!!


Men redan förra veckan började jag lyssna i fatt på Colting podd samt Maratonpodden!! Då mindes jag Colting rekommenderade korttidsfasta......... Det innebär att man fastar EN dag i VECKAN, från middag till middag - 24 timmar. Man äter middag sen fastar man och "hoppar då över" frukost och lunch ch äter sen middag nästa dag. Vinsterna med detta är då: obefintliga insulinnivåer som reglerar aptit och metabolism, en jämn energinivå under hela dygnetFettförbränningen ökar , tillväxt hormonet hGH ökar, man lär sig känna skillnad på hunger/sug, matsmältningen får vila och blodet dirigeras om i kroppen till andra saker. Allt detta låter bra och jag minns att jag förra året innan Ironman mådde väldigt bra av min regelbundna "tisdagsfasta". Så förra veckan blev det nystart för detta moment....... och DET gick oväntat bra!! O jo man ska leva normalt vilket även innebär träning. Under fastedagen dricker jag vatten med pressad citron och grönt te. Jag dricker lite mer än vad jag gör under en vanlig dag.

I dag var jag lite mer hungrig än förra tisdagen, men jag fixade att promenera Boss 4km, städa halva huset, cykla 30 min med tungt motstånd samt mitt planerade styrketräningspass!! Så ja jag är väldigt nöjd och väntar med spänning på vad vågen ska visa i morgon som är min "vägningsdag" (vägning görs bara EN dag/vecka vid samma tid, för att undvika att bli manisk)!! Så vid klockan 18 var det underbart gott med en varm chili von carne som jag åt med 1.5 avokadon.


När jag satt där och bläddrade i alla mina fina böcker, bestämde jag mig för att köra en "beprövad variant", dvs Clas Björlings träningsprogram för Ironman distansen. Ja men nu när jag har ett halvmaraton i planeringen redan 14 januari 2018, bestämde jag mig för att jag måste fortsätta ha lite ökat fokus på löpningen som varit årets stora fokusområde. Så jag bestämde mig för att lägga in den modell som Jessica Gylfe gav mig upplägget för under veckorna med snabbhetskursen.  Detta betyder att jag ha löpskolning 1 dag i veckan och då ligger detta i samband med ett av mina andra löppass. 2 pass enkla styrkeövningar hemma med fokus på de svagheter hon hittade, främst magmusklerna och höftböjarmuskeln. Programmet innebär 6 övningar som jag till en början gör 15X3, men som jag kanske kommer behöva ändra efterhand som jag blir bättre på dem. En övning har Jessica redan uppdaterat till en "svårare" variant. Sen gör jag mina "rehabövningar" (som jag fick för fotskadan) + x antal tåhävnings varianter 3 dagar i veckan. Denna planeringen ger mig "2 pass" nästan alla dagar utom måndagar som är "vilodag" men där jag bara gör rehabövningarna + tåhävningarna. Även fredagen brukade vara vilodag....... men  då har jag rehab + styrka (Max 45 minuter). Det känns ändå rimligt och jag kände mig lycklig att jag nu kan kommit till "ligan" som fixar 2 pass per dag hahhhhahah för mig har detta verkat helt orimligt galet innan!! Men rehabträningen ser jag ju som ett nödvändigt moment och då kändes styrka och löpskolning inte heller så svårt att klämma in. I dag var första dagen....... för jag blev inte klar med planeringen förrän i går kväll. O i dag lyckades jag göra mina "2 pass" utan problem!!


Jag kommer ju köra Björlingsprogram till stor del men Fram till Halvmaran i Holland kommer jag anpassa schemat lite mer mot löpning. Så det innebär att jag kommer byta helgens simpass mot ett distanslöparpass. Men för att vara rädd om min "skadade" fot kommer jag även att plocka bort det korta löpmomentet som fanns på söndagens stora kombi pass. Jag tänker att jag sen efter Maratonet kanske behöver göra korrigering med mer fokus på simning-långpass,för att det ska vara möjligt att simma Vidösternsimmet 21 km. Simma 21 km kräver nog rätt stor tillvänjning för kroppen och då framförallt kanske axlarna. Jag ska prata lite med några som gjort så långa simningar!!

Nu måste jag reflektera lite kort över gluten....... Jag har aldrig upplevt att jag haft problem med gluten eller laktos för den delen heller...... men när jag försökte ändra min kost för att gå ner i vikt och behålla det mer långvarig.... så tog jag bort gluten och vitt socker. Det har ju gått bra...... men jag har ju "syndat" lite då och då..... bland annat i somras när vi var på cykelsemester. Så blev min mage inte glad och krabbade en hel vecka efter lite större intag av gluten/potatis och socker. Jag kunde ju inte vara helt säker på att det berodde på det...... MEn så i helgen var vi bjudna på "surströmingskiva" o det är ju så mumsigt.......!! Jag kunde inte heller motstå en stor härlig kladdkaka med dumlekolor i!!! Detta trots att jag planerat "sockerfri oktober" tillsammans med min syster och hennes dotter!! Suck!!  Men jag försökte trösta mig med att det inte var så farlig...... bara ett litet "återfall"!!! MEN herregud..... min mage protesterade vilt direkt från intaget........ jag mådde riktigt dåligt....... o det varade även in på söndagen!! Jag mådde illa och magen körde runt som en torktumlare, men att kräkas var inte möjligt!!


På lördagen innan festen sprang jag långdistanslopp inför Jönsköpingmilen nästa helg. Ok bara 8 km och jag hade med mig min fantastiska löparhund.....!! Jätte rekord!! Jag insåg att jag nog kört lite fel i Malmö..... men ok då hade jag ju inte Boss med mig hahhahahha ...... Jag var glad att jag gjort passet innan festen.  För på söndagen kände jag mig så långt från träningssugna som man nu kan vara!! Dock behöver ju vår hund rastas även om man mår dåligt....... !! Jag hade tänkt gå ca 1 km ut på skogsvägen och sen hem.... det var på den nivån jag kände var rimligt med min mage....... jag lyssnade på Maratonpodden med en Mia Thomsen. Mia är långdistanslöpare och väldigt spännande att lyssna på!! Hur som helst så berättade hon om ett pass som hon kör ca 1 ggr per månad. Jag kommer inte ihåg vad hon kallade det, men det gick ut på att hon ena dagen kör ett långt hårt pass - sen nästa dag går hon ut och kör samma pass igen när kroppen är sliten och trött! Då går det så klart inte fort utan syftet är att vänja sig vid att vara i gång trots att kroppen är sliten - en oundviklighet i alla långdistans/ultra idrotter.  Detta fastnade i min hjärna och av började traska på!! Illa mående och med en torktumlaremage traskade jag på....... ja det gick inte fort..... men jag tänkte att "NU BLIR JAG UTHÅLLIG OCH STARK"!!!!  O vaddå.... ont i magen kan man ju absolut få under lopp...... sa jag att det började regna när jag mitt ute i skogen hahhahahah! Totalt gick jag ca 10km....( jag glömde stänga av klockan när maken plockade upp mig för en lite tur till svärmor och svärfar). Så trots att jag mådde kasst var jag jätte nöjd med helgens träning..... och hur troligt det ändå låter mådde jag faktiskt bättre i magen efter promenaden, även om jag kände mig starkt bakis!! O nä jag var nykter när vi lämnade festen..... för jag var chaufför...!!!!


Jag älskar ju triathlon...... men nu med mitt löparfokus har jag blivit allt mer sugen på att testa lite långdistanslöpning........ jag kommer att påminna min kompis Ann Iversen om att hon faktiskt föreslagit Ultravasan 45...... (löpning på Vasaloppsleden)!  Hahhahah nu när jag har börjat läsa på lite om Ultra världen!!!   Men jag är fullt införstådd med att jag kommer behöva lång tillvänjning och att jag nu i första hand får testa halvmaraton och sen ett helt maraton...... innan jag testar nästa Ultra steg!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar