söndag 29 oktober 2017

Höstutmanningen

På hemsidan Marathon.se skrev Anders Szalkais, (som  har vunnit många löptävlingar bland annat Stockholm Maraton och som nu jobbar med träning) om höstutmannningen. Höstutmanningen är liksom ett motivationshjälpmedel, när  träningen  börjar kännas lite tung!!

Jag känner mig egentligen toppen motiverad och har kommit in i min träningväldigt bra...... , men ja det är ju lite kul att göra något annorlunda av träningen utöver det dagliga schemat.....Så jag utmanande mina vänner som jag vet gillar att springa/träna....... nu är det ju lite oklart om någon verkligen är ON......... hahhahhah men ja jag tycker det är roligt ändå...... och jag gör det för mitt eget nöje skull!! Liksom lite ”träningspiff”!! För att uppmuntra andra till skojig träning har jag föreslagit att vi tar foto av ”utmaningen” , lägga upp det på Facebook eller Instagram  och tagga #marathonshöstutmanningnr1-10



Här kommer höstutmanningen olika delmoment:
1. Klara en mil i regn
2. Springa en runga i mörker - med pannlampa
3. Köra ett lunchpass
4. Testa medvindsintervaller
5. Hitta en ny löprunda
6. Testa löpband
7. Spring ett lopp
8. Szalkais styrkegympa (specificeras längre ner)
9. Spring till eller från jobb
10. Livlina - ring en vän som får dig att göra rundan du planerat.

Jag hade tänkt köra alla momenten från dagen jag läste artikeln, men......... jag hittade inga lopp i mon närhet....... inte förrän Sylvesterloppet 31 december........ men DET är ju inte höst........ utan Vinter..... så ja ...... jag har ju faktiskt gjort 2 höstlopp..... så jag började utmaningen med De två!!!!
I dag gjorde jag utmaning nr 4.... intervaller i medvind.......När jag vaknade sken SOLEN -  liksom HALLO FRÄMLING!! VART HAR DU VARIT.....???

Att cykla i källaren kändes ju inte aktuellt....... jag tänkte kortbrallor och T-shirt...  hahhahah termometern visade 1 grad..... 1 GRAD alltså DET är vinter temp...... så nä kortbrallor var ju INTE aktuellt......... jag tog MTB, (racern är ju parkerad i traineen.  Cyklade på maken jaktmark....... fortfarande lite blött men ändå helt ok............ !! När jag cyklade hem började det blåsa kraftigt..... och då insåg jag att jag kunde köra #marathonshöstutmanningNR 4......... medvindsintervaller........ !! Jag spran i vårt elljusspår.... nog fick jag medvind alltid....... o MOTVIND!!! Hahhahahahha......

Men bra brickpass, med traillöpnng som jag behöver inför mitt halvmaraton i januari. Alltså när jag sprang hem så jag något VÄLDIGT KONSTIGT...... en levande lupin!!!


Jag höll på att glömma..... Szalkais styrkegympa........ allt görs 10-20ggr
 1. Raka situp
2. Sneda situp
3. Armhävningar
4. Plankan
5. Sidoplankan
6. Ryggresning
7.  Knäböj med tålift
8. Step up 10 varje ben
9. Tåhävningar
10. Utfallssteg

Nu börjar Emils höstlov..... Vi inleder med...... 40 graders feber....(Emil alltså).... Jag har tack o lov nyss inhandlat storpack Colzym ......  hmmmmm.... i morgon får vi köra filmmaraton..... eller kanske spelkväll..... !!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar