söndag 15 oktober 2017

Racerapport Varvetmilen - Jönköping

Jag har deltagit i en kurs för "snabbarelöpning". O vi har ju haft avslutning med sluttest, men gruppen bestämde att vi alla skulle åka till Jönköping och springa Varvetmilen som "examensprov". Ja Varvetmilen gick 15 oktober.... ok så helgen var planerad..... Lördag = familjen åker och jagar och jag åker till Jönköping, springer milen - äter middag med löpargruppen sen åker jag hem och tittar på Ironman Kona -Hawai hela natten och tar slappe dag/vikatvättdag på söndag.

Lördag hela familjen är uppe tidigt, jag packar- gör "kvargmatlåda" att ta med, klär mig, blir av med mitt pannband men ja jag behöver den kanske inte...... hoppar in i bilen o kör till Växjö - Öjaby, Jag kommer till Mats hus där vi ska ha uppsamling 8.49......... ja jag är lite tidig....... vi hade bestämt klockan 09.00!! Jag sitter i bilen och lyssnar på min ljudbok. 8.59..... hmmmm konstigt alla i gruppen brukar vara tidiga........ 09.05 ok ja de andra skulle ju samåka o det kan ju varit lite "krabb i trafiken"..... 09.10 hmmmm undrar om de trodde att jag tänkte köra till Jönköping SJÄLV..... asch jag skickar sms till Tränaren Jessica....... 09.15 inget svar...... NÅGOT MÅSTE VARA FEL...... ok jag RINGER Tränaren...... INGET SVAR!!!  Hmmmmmm VART ÄR DE....... de borde ju samt om de fått någon form av förhinder..... 09.20 jag googlar Mats nr........ - "Hej det är Malin..... du vart är alla, är jag på rätt plats?? Mats: -"NJAAAA det är du kanske!!
Jag: -"Men jag är ju utanför ditt hus......"
Mats: -"JAHAAAA min fru sa att det stoden en konstig bil utan för vårt hus...... ja därstår du ju.....(Mats tittar ut genom fönstret)......
Jag: - "Men visst sa vi väl klockan 9......!!
Mats: - "Ja det gjorde vi men det är ju I MORGON!!!!!!

DET kan ju INTE stämma........ jag har ju planerat loppet ända sen vi anmälde oss,  på LÖRDAGEN!! Jag tittar ner på min klocka..... nä det är inte den 15 oktober ....... Det är den 14........ SUCK!! Jag har ju allts inte bara tagit fel dag utan jag har liksom planerat fel i flera veckor hahhahahhaha det kvalificerads nog inte ens som Demens.....!!!


Ok så jag åker och handlar lite på Maxi...... skönt där är inte så mycket folk på lördagsmorgonen.....!! Sen åker jag hem- När jag kommer hem upptäcker jag att pannbandet hänger runt halsen hahhahah!! Hmmmmmm så bakvänt....... men ok jag tar Boss på en promenad, tar av mig löparkläderna, och bestämmer mig för att vika tvätten. ...... sen lagar jag mat.... efter loppet skulle gruppen gå ut o äta ihop, men jag bestämmer mig för TACOS!!! Jag älskar "TACOSBERG"......... Sallad, avokado, riven ost, FETA ost, Kött......No carbs!!!



När jag står och lagar mat kommer familjen hem...... Emil i upplösningstillstånd...... KANINEN är SJUUUUUUK!!!!! Ok.... jag tittar på honom....... han ligger helt vanligt i min famn, ger inga tecken på att ha ont när jag känner igenom honom...... men han har lite kladd som har runnit ut från ena ögat. Jag tvättar honom med lite vatten. Hans öga är inte rött eller något konstigt.... bara kladd i pälsen mellan ögat och nosen. Så vi flyttar buren och sätter tillbaka kaninen!! Han verkar helt normal springer runt och äter det nya gräset. Inget konstigt!! Så ja jag googlar...... ögoninflammation .... HELT ofarligt!! Vi avvaktar eftersom kallekaning uppvisar helt normalt beteende.....!! SEN..... kvällens höjdpunkt..... Ironman Kona Hawaii!!


Jag vill ju vara tipp topp till loppet i morgon..... så istället för att se första målgången lägger jag mig vid ca 22.30..... ja för då håller jag på att somna i soffan......!! Familjen sover redan....... Söndag= repris av lördag minus att nu behöver jag ju inte packa.....!! Åker i väg- är i Växjö Öjaby klockan 8.48...... hahhahhah och 8.50 kommer den första bilen med de andra....... hahhahahhaha Helt i rätt tid..... SUCK!!

Vi åker till Jönköping........ är lite tidiga, skönt! I bilen roar vi oss med att GISSA MÅLTID (ja alltså INTE vad vi ska äta utan vilka tider vi ska gå i mål på.......hahhahah)!! Jag säger att jag knappt tror att det kan gå fortare än mitt rekord i Malmö...... jag pressade mig ju Max då.... men tränaren Jessica övertalar mig att ha ett bättre mål än Malmö...... ok så jag säger 1timme, 9 minuter och 15 sekunder!!! Mats visar oss hur vi kan anpassa våra garminklockor........... han övertalar mig att sätta min "Virtuella partner" på 6.50min/km!!! 6.50....... himmel i Malmö hade jag satt den på 7.20min/km!!!


Väl där  går vi  en lite runda, går på toa, äter lite (men jag får knappt ner något alls) och hinner med en liten lagom uppvärmning.  Sen ställer vi oss i "startfållan", jag tar en UMARA gel!! O så START........!! Jag försöker starta klockan precis när jag springer över tidtagningsmattan.....!! Detta är inte ett "motionslopp" utan ett seedningslopp till Göteborgsvarvet...... hmmm ja efter 5 min hade typ ALLA sprungit om mig........!! Men ja jag fick intala mig att det ju beror på att detta var ett seedingslopp...... i Malmö var jag ju inte så långt bak. Men det hjälper ju inte att försöka öka..... jag kör ju liksom redan på mitt Max .... klockan visar 05.45 per km.... LÅÅÅÅNGT före min Virutella kompis..... MEN ja jag inser ju att det inte håller!!! Jag saktar ner..... 6.13 vid 2km skylten...... men jag börjar bli trött....... PACING IS EVERYTHING!!! Så jag saktar ner ännu mer..... det går dåligt...... kroppen vill springa fatt de där löparna jag ser en bit framför mig...!! Jag stannar och går.... 30 sekunder...... klockan säger 6.42...... fortfarande före min virtuella kompis....!! Jag håller detta länge och det känns bra.... Mantrat för dagen är "tempo som håller HELA DAGEN!!" Vid 7km, kommer en lite kort väldigt liten "knöl", men det blir liksom för mycket..... klockan går upp till 6.48..... sen blir det tungt......!! Springa hela dagen fungerar inte ....... jag får stanna och gå..... och hämta andan..... jag försöker hålla mig till 30 sekunder..... men det räcker inte.... 45 sekunder..... min hjärna skriker till benen SPRING INTE GÅÅÅÅÅ!!!!! Jag börjar springa....... Det går inte fort....... plötsligt blinkar klockan till och skärmen blir svart...... Min Virtuella kompis skrattar åt mig o vinkar BAY BAY..... 6.53FAAANN!! Jag vill öka men DET finns INGEN kraft till det..... men SPRINGA INTE GÅÅÅ!!!
Suck, 100 meter till mål inser jag att min Virtuella tjuvkompis har stulit min energi för nu visar klockan 6.55min/km i snitt...... SKIT ME!!!

O så svänger jag runt o ser "målrakan" där står Mats o hejar på mig för fulltmig o sen ser och hör jag de andra i gruppen som också hejar för fullt på mig!! Det känns bra och jag ger som vanligt MAX MAX in i mål........ ! Tiden stannar på 1 timme, 9minuter och 49 sekunder...... HA REKORD!!! YEEEEEESSSS!!! Galet.... i Malmö trodde jag att jag körde MAX för jag var ju spyfärdigt trött!! Båda banorna var platta....men ändå...... NYTT PB och ja nu var det även ett annat MÅL som nåddes...... MÅLET om att vara UNDER 7min/km i tävling......!!! Väldigt VÄLDGT GLAD!!!
O vilket fantastiskt stöd från "min" grupp!!!

Hmmmm jag hade glömt min handduk..... så Maria lånade snällt ut sin till mig efter att hon själv torkat sig. O sen åt vi indiskmat....väldigt gott!! När jag sitter i bilenfår jag en bild från Mattias...... han har skjutit första djuret för Boss!! Ja Boss har drivit fram många djur....... men jägarna har inte lyckats innan.... En älgtjur!!! O man blir stolt över vår fina vovve!! Bästa löpkompisen o bästa jaktkompisen!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar