måndag 23 maj 2016

Hård vecka och 6 timmars cykelpass

I går skrev jag ett JÄTTE LÅNGT blogginlägg..... Men av någon anledning försvann det när det skulle sparas..... BORTA!!! Så då gör vi ett nytt försök i dag då.......!!!

Förra veckan vara hårdvecka. Den började med sim intervaller i A2-A3 tempo, sen var det 135 minuter cykelintervaller och 105minuter löpning. Helgens långpass var 6 timmars cykel och sen lite mer simning på det.

Att cykla 6 timmar kräver lite planering.....! Jag hade bara cyklat ute 3ggr innan. Första gången på lägret med draghjälp av Johan och då med ett snitt på 22,9 km/h. Sen själv på lägret med ett snitt på 20,8km/h och så veckans intervallpass med 21,1km/h. Så första planeringen var att sätta upp målen för cykelturen.

Jag hade 2 mål. Första målet var att cykla 3mil per timme, (6x3 = 18mil). Detta målet var ju egentligen ett önsketänkande.......ja om man tittar på mina tidigare hastigheter.... Men med tuffa mål måste man ju kämpa hårdare. Mitt andra mål var att hålla en snitthastighet på minst 23km/h, lite mer realistiskt kanske. Utöver målen ville jag testa min nutrition, det vill säga hur fixar min mage Powerbar produkterna som serveras under Ironman!! Inte bara OM jag klarade dem utan hur stort intag jag behövde. Jag bestämde mig för en gel var 3e mil, dricka lite hela tiden. Jag hade tänkt komplettera med mina super pannkakor, (pannkakor som innehåller lite extra salt och återhämtningspulver och som har lite socker eller sylt längst inne i rullen) men jag orkade inte laga dem på fredagskvällen. Fast jag stoppade ner en liten macka........ Och en kick.

En annan sak som jag ville testa var min förmåga att cykla med hög kadens och hög fart. Förra året sa både min PT Linda och tränarna på Playitas lägret att jag cyklar för tungt och att detta hindrar mig för att öka min fart. Så fokus hela vintern har varit hög kadens och hög fart, både i intervallpasset och distanspassen.


Ja som väntat klarade jag ju inte 3mil/timme..... MEN när jag kom hem och tittade på min Garmin Connect började jag nästan gråta av lycka... Jag hade lyckats klara en snitthastighet på 23km/timme......

Inte dåligt med tanke på mina tidigare snitthastigheter och längden på passet!! Och jag kände att jag nu lyckades hålla en jämnare kadens och därmed även högre fart vilket märktes framförallt i backarna. Men ja det hjälper ju inte när man är JÄTTE TRÖTT och detbörjar blåsa sjukt mycket....... Så alla härliga nedförsbackar på hemvägen gav ABSOLUT INGEN vila/återhämtning, slutade jag trampa sänktes farten direkt till under 20km/timme och jag fick kämpa galet hårt..... Den första milen med kraftig vind försökte jag intala mig följande mantra: -" blåst är bra, på Öland blåser det mycket"!!! Men allt eftersom jag tog slut på min energi blev det mer -"jä..la vind helvete-vem fan kommer på idén att cykla frivilligt i ett jäkla blåsthåll"!! (Ha ha ha ha ja ni får ursäkta språket)!!

Bortsett från att det var skitjobbigt i all blåst fick jag jätte ont i magen...... bara geler kommer inte att fungera... jag måste testa dem lite till och se om det fungerar med tex superpannkakorna. Men trots att jag hade jätte ont i magen var jag tvungen att frångå planerigen de sista 5 milen hem, för att överleva storbyarna..... jag tog en gel ca va 1,5 mil, vilket inte gjorde min mage gladare......      

MEN MEN MEN....... när jag kom hem stod maken där o väntade och sa lite retsamt att jag nu skulle springa ett par mil..... och DET HADE JAG KLARAT..... visst det var apjobbigt att cykla  men benen kändes jätte starka när jag kom hem.!!! Helt otroligt.... men  ALL TRÄNING har gett effekt!! Det enda som stoppade mig från att springa en runda var min mage..... den krävde en toa omedelbart.... och helst nära till denna HELA KVÄLLEN!!! MEN KÄNSLAN - himmel vilken KRAFT!!!! och det ger mig ju mental kraft att fortsätta starkt!! så sammanfattningsvis kan man säga att jag har lite kvar att jobba på men att jag ändå är PÅ G- Ironman Kalmar here I come......!! målet där är ju att jag ska fixa 3 mil på en timme.....allt för att gynna min långsamma löpning hahahahahah!!!                            

Denna veckan är det egentligen lugn vecka....och det ska jag nog försöka med..... men på söndag är min första triathlontävling för år!! o så spännande! I morgon är det utesimnng med VÖSS och
338.... det blir ju bra att testa sjön lite innan själva tävlingen!!
några i familjen har redan haft sin badpremiär...... ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar