söndag 21 februari 2016

Åka skidor........ Lite Historisk reflektion...!!!

Jag har cyklat 30 mil på en MTB runt en jäkla sjö........(visserligen med släta "lansväghjul" men ändå ........EN TUNG MTB)!!!! Det tog 19 timmar och 43 minuter....... !!!!  Här måste jag berätta att jag fick stöd av två fantastiska okända grabbar...... Som fångade upp mig när jag höll på att somna och som peppade och var fantastiskt vindskydd i ca 23 mil...... Den ena killen hade ett tidsmål och lämnade oss "lite långsammare", i Jönköping.....men vi kämpade på!!! I backarna var jag starkare.... och försökte "betala igen" för vindskyddet....:) I Hjo grät jag av förfrysning.... Men fortsatte......

Jag har simmat i en älv 1 och 3km. Både motströms och nedströms..... Fy vad skitigt vattnet var.... Jag hade lärt mig crawla MEN  blev chockad/äcklad av allt skit...... Det var ju inte som min fina pool..... Min tid för 3km blev 1timme och 12 minuter...... Det kändes inte jätte dåligt, med tanke på att jag fick simma bröstsim OCH stannade och drack varm sportdryck...... ;)

Jag har sprungit 3 mil.... På en kuperad liten Sthlms ö.... 5+ timmar..... Men jag var ju inte sist i mål i alla fall..... He he he!!! Jag lyckades dessutom transportera mig runt i Sthlm HELT själv... trots att jag var lätt utmattad och har blivit en "lantlolla"!!

Åka skidor..... Ja 3mil.... Gick ju..... Men HERREGUD 9 mil, jag var INTE införstådd med att Dalarna var så sjukt KUPERAT, det kändes som ALLT BARA VAR uppför och nedför..... nästan lika illa båda, för en som typ aldrigt åkt längdskidor innan och som nu bara hade ca 13 mil i benen...... (Och HEMSK teknik ;) Och som vid tillfället inte heller var i så bra fysisk form generellt... Dels på grund av förkort träningstid och dels på grund av lång sjukdomsperiod!!! Det var ju dömt att misslyckas redan innan start..... MEN jag är en "fajter" (eller bara KORKAD HA HA HA)........ Och jag lyckades intala mig själv att det ju FAKTISKT fanns en liten chans att jag skulle fixa det.... Även om jag ju räknade med att få köra med pannlampa den sista milen...... Annars hade det ju inte varit lönt att starta....!!! Min underbara make gjorde ett fantastiskt valla jobb...... MEN ja i snöslush, där det ligger brutna stavar till höger och vänster spelar  det ju inte så stor roll...... , spår.... VAD ÄR DET????

Det var märkligt..... En skoter körde förbi mig i båda riktningarna massor av gånger..... Och ofta satt det människor där bak......!!! Men jag kämpade på ALLT vad jag kunde...... O då menar jag 150procent.....!!!  2km INNAN Oxberg...... Usch då stannade skotern bredvid mig och mannen beordrade mig att hoppa på, "VAAAA  nej ABSOLUT INTE"!! Men ja funktionärerna i Oxberg ville ju bara hem.... OCH väntade BARA på MIG!!! Suck.... Jo jag visste ju mina odds men ALDRIG hade jag tänkt tanken att ge upp.... !!!! Så trots att jag visste, gjorde det SÅÅÅÅÅ HIMLA ONT I BRÖSTET......!!! Bay bay klassikern....!!!

Bara orden längdskidåkning och Vasalopp.... Har gett mig rysningar längs hela ryggraden.... Usch JAG SKULLE ALDRIG NÅGONSIN ställa mig på jäkla smala träbrädor, brasved - en riktigt kall dag skulle de nog fungera som brasved!!!

Men nu i vinter när snön kom och det inte var tillräckligt plogat för att ta en lång löprunda plockade jag fram "fulskidorna" och körde lite..... OCH här blev jag förvånad....... DET var kul!!! På riktigt KUL!!!  Kanske har jag bara kommit över besvikelsen, eller så var det, "Bara skönt att kunna köra" utan tvingande tankar om att "JAG MÅSTE KLARA KLASSIKERN"!!!!

Ok att köpa en startplats skulle jag ju INTE ens drömma om.....!!!! MEN i dag på Facebook såg jag en annons för att kunna vinna en startplats via i "Team Sportias team"!!! Plötsligt tänkte jag att jag NÅGON GÅNG måste ta REVANCH på de jäkla backarna och KUNDE G-V (Gustav Vasa), så måste jag ju kunna det.... Med dagens moderna utrustning, min nu väldigt mycket bättre kondis och inte minst min fantastiska serviceman.........!!!!



Ja vad säger man.... He he he JO ALLTSÅ...... jag har nog en form av bokstavskombination..... MEN ja att fantisera och drömma kan ju inte skada...... OCH ja som sagt, JAG vinner ju ALDRIG NÅGOT....... så att delta i tävlingen är ju mest en rolig grej......, kanske ett sätt att mentalt förbereda mig på den framtida revanschen........!!!!!! (Tias tittade på mig som jag var ett UFO, när jag berättade om tävlingen, och gjorde en form av skrockande läte, kan ha varit ett kvävt skratt, samtidigt som han skakade på huvudet :) ha ha ha!!!! Hmmmm jag kanske måste leta upp ett spår och dra några km....  Just in case......!!!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar