onsdag 17 februari 2016

Den EVIGA frågan - TRÄNAR JAG RÄTT???

Jag har ju ett program som jag följer.... Och jag har ju börjat se små framgångar....... Många små framgångar borde ju till slut innebära en stor förbättring ........ HOPPAS JAG!!!

Men ändå snurran frågan ständigt i mitt huvud....... TRÄNAR JAG RÄTT!!!
De senaste veckorna har jag försökt analysera detta, för det är ju nu jag har tid att eventuellt förändra något som kanske inte är tillräckligt........!! Men ......MEN MEN HUR VET MAN det i så fall....- om något inte är tillräckligt???!!!!

För att få hjälp med att analysera detta har jag försökt att titta och fråga hur andra tränar/läsa bloggar/träningssidor typ Jogg.se eller Garmin.com.... MEN Suck ALLA människor verkar vara inne på skidåkning just nu.....öööööörrrkkkk!!!! Jag känner fortfarande inre rysningar bara av tanken på Mora/Sälen och Vasalopps veckan!!! En annan sak jag noterat är att folk inte gärna berättar om sina träningsstrukturer..... OK triathlon är en tävlingsform...... Men hehehehehhe JAG är ju kanske INTE så stort HOT!!!

Så VAD är det jag gör.......??
Jag tränar utifrån ett program för Ironman Kalmar, av Cleas Björling, svensk rekordhållare på Ironman!! Ja nu är det ju alltså inte ett individuellt program skapat för mig och mina förutsättningar.... Nej DET har jag ju inte råd med....... !!! Nej detta är ett gratisprogram som fanns i tidningen Outdoor!!! På nätet finns ju massor av gratis träningsprogram för alla möjliga tävlingar och sporter......!!! Jag googlade detta till sammans med min gratis men JÄTTE bra privata PT Linda... och vi valde i slutändan mellan Coltingsoch Björlingsprogram. Vi båda valde Björling ochmitt val grundade sig i att jag tyckte detta programmet var logiskt och "lätt" att följa!!!

Jag körde detta programmet inför VM i Motala med.... MEN ja jag var ju sjuk i stort sett 10 veckor av programmet så jag tror att jag missade stora viktiga delar....!!! Bättre förutsättningar nu...!!!

Programmet består av 3 delar, första grundelen med uppbyggnad av kondition, andra delen med mycket intervaller för att bygga upp farten och sista delen för att stärka uthålligheten!! Varje vecka är det träning 5 dagar och 2 återhämtningsdagar. Principen är 2ggr simning, ett rent löppass och två cykelpass som nu gått över till att bli Brickpass, dvs cykel+löpning. I denna andra delen är det fokus på intervaller i egentligen alla tre grenarna. I brickpassen är det oftast bara intervaller i den ena delen!

Jag simmar med grupp på söndagar och "själv" en dag i veckan. Löpning och cykel görs på "hemma plan" och cykeln är monterad i en Trainer i källaren!!!
Men jag har länge känt att det saknas något.... STYRKETRÄNING!!!! I min hjärna har jag ägnat mig åt detta sen i höstas...... Men då var det egentligen Sporadiska varannan vecka övningar!!! Mitt nyårs löfte var att införa detta i mitt liv mer regelbundet!!!! Och DET Har jag gjort.... Jag började träna styrka i grupp och då som typ "cirkelträning", på söndagar med min simgrupp.... Men det kändes fortfarande inte som tillräckligt..... Så min plan var att börja träna ett pass a 40-60min hemma per vecka, MEN detta har "haltat"" lite..... Jag har haft svårt att hitta en rutin som säkerställer att jag VERKLIGEN gör passet!! Jag har testat lite olika alternativ.... Typ på morgonen.... Men NEJ jag går upp 5.20.... Jag är då så sjukt trött att det nog inte är tekniskt möjligt då!!! Men NU har jag äntligen hittat en modell som kan fungera/bli riktigt bra!!! DVS jag tar bara en snabb dusch efter simningen mitt i veckan, åker hem, hämtar Tias på jobbet och sen kör jag styrkepasset hemma!!

För att vara säker på att jag gör "rätt" grundar jag passet på Umarasports styrketräningsprogram! Det programmet består av 5 övningar: Enbensknäböj, Enbenshöftlyft, Enbensmarklyft, pistol squat och plankan i olika varianter. Men detta beräknas bara ta ca 20min så jag kompletterar med diverse olika övningar: tex  jämfota hopp 50x3, situp/situp på sidan 3x10, burpeeis (hur stavas det?)  3x5-10, 3-5 strech övningar (enligt Löparens anatomibok), 3-5 yoga övningar, mina hällsporrerehab övningar bland annat tåhävningar 10x3-4 i trappa, utfallssteg 2x10, vanliga benböj med lätt vikt, axelöppnaren, sen avslutar jag ofta med "jägarstol" 2x så länge som möjligt!! Detta kändes bra men himmel...... Dessa passen ger mig fortfarande träningsvärk light!!! :)





MEN ändå........         ÄR DETTA "RÄTT" och kommer DET RÄCKA för att ta mig igen IRONMAN på bättre sätt än VM förra året???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar