söndag 21 februari 2016

Bättre styrketränings möjligheter-nu ska jag bli STARK

Sen ca 3 år nu har jag gått på vuxensimskola med Vetlanda simsällskap. De har en kombinerad vuxengrupp med motionsim. Deltagarantalet har varierat från bara JAG till 8st..... MEN de lärde mig crawla!!!  De flesta igruppen har varit triathleter eller triathleter "to be" och de har varit väldigt bra på att anpassa lektionerna utifrån individuella förutsättningar. En kille tex kunde crawla men ville ha ett simprogram inför Ironman, vilket han fick och han fick även en "egen" simbana eftersom jag knappt klarade EN LÄNGD då :)

Sen i höstas har jag kört mitt eget Ironman program..... Ofta har jag nu fått egen bana eftersom det nu finns flera nya i gruppen som håller på att lära sig crawl och ryggsim. Väldigt..... Lyxigt även om jag naturligtvis är beredd på att dela bana men andra!!!

I höstas pratade jag med en tränare om att jag har svårt att få rutin på styrketräningen, då sa han att deras tävlingsgrupp har styrketräning mellan kl 16.30-17.45-17,50  innan deras söndagssimpass. Det är inte styrka med vikter, mer än sin egen kropp i tex TRX. Utan mer rörelse och strech, i cirkelform. Ofta har de olika stationer typ: balansera på boll, tåhävningar, plankor av olika slag, jägarstol, olika ärm/axel övningar med band, olikaTRX övningar, benböj, utfallshopp, axelöppnaren osv!! Han förslog att jag skulle vara med innan vårt pass.

Vårt pass började 17.00 så ja jag kunde ju bara vara med i ca 30 min (och sen var jag alltid 5min sen till simpassen, för jag behövde ju byta om och duscha). Men ja jag var nöjd ändå och tyckte ändå att jag kände viss skillnad, nu när det var mer regelbundet. Nu sen efter julen har jag inte riktigt kunnat vara med och de gånger jag har kunnat vara med har de haft tävlingar, så jag har bara simmat. Men nu var det äntligen dags igen!!! Då har de infört att de alltid inleder med "rullövningar", övningar där man rullar olika kroppsdelar på några rullar :) jaha... Ok......10- 20 min av sådana "mjuka övningar", då hinner jag ju inte vara med på så mycket av de "mest givande" ( enligt min mening) övningarna!! Snyft..... Men i samma stund som jag tänkt tanken kom tränaren och sa att detta var  Bra för mig med och att jag skulle köra hela passet med tävlingsgruppen! Passen leds av en kille som går på idrottsgymnasium så det kändes genomtänkt och bra även för mig som triathlet!!!

Jag var inte säker på om han menade bara i dag för att några tävlande var frånvarande eller om han menade varaktigt!! Men det var ett bra pass och jag kände att det tog där det skulle!!!! Det roliga är att simgruppen nu tar mig som en av dem.... Fast jag då är gammal nog att kunna var de flestas mamma hehehheheheheh......

Jag kom till poolen när min"egentliga" simgrupp simmade ner....!! Men inga problem jag fick en bana helt själv.... Och kunde genomföra mitt planerade pass, 4x400m med ökande fart, med mycket bra "tävlingslikmiljö" , då medley gruppen bredvid mig simmade just medley..... ALLA FYRA plaskande simsätten.... ;)

Efter mitt pass körde tävlingsgruppen en övning där de fick simma fastbundna i ett gummiband..... Även jag erbjöds att delta..... Skit va jobbigt hahahahahah!!! Vi testade både crawl och bröstsim!!!
Efter passet pratade jag med tränaren som undrade vad jag tyckte om styrkepasset och när jag sa att det kändes bra sa han att jag var välkommen att fortsätta göra hela passet med tävlingsgruppen! De tyckte det var bra att jag var där för då kör inte ungdomarna med "tränaren" !! Så win-win för båda parter då med andra ord!!!!

Och det var inga problem, jag kunde få minst en del av en egen bana OM jag inte ville träna med "tävlingsgruppen........ Öööööhh tack men njääää...... DET känns inte riktigt som jag är på samma nivå som dem i vattnet........!!!!

 Men jippi tänkte jag.... Nu kommer jag få åtminstone minst ett riktigt bra styrkepass per vecka!!!! Nu ska jag bli starkare....... Få bättre balans och träna upp de områden som är svaga...... O ja jag känner det i magen redan..... För det var rätt mycket coreövningar i dag!!!!!  OCH för första gången med pepp från "gymnasiekillen" lyckades jag stå på knä på balansbollen UTAN att fuska och hålla i mig DET NI!!!!!

Sen sa tränare att större delen av tävlingsgruppen kommer vara i väg nästa söndag..... Men han föreslog att jag ändå kommer som vanligt och kör ett "LÅNGPASS" i poolen, dels med min egen vuxensimgrupp och sen ett pass med de få tävlingssimmare som inte tävlar denna gången...... O då skulle de inte köra så mycket fart utan mycket fokus på teknikövningar......... DET låter ju oxå toppen!!!!

Ja det känns som jag har hittat min alldeles egen guldgruva här......!!!!! Nämnde jag att det kostar 250kr per termin att simma i vuxensimgruppen + 250kr per år i medlemsavgift!!!! Ska man simma i Växjö får man betala 1200-1500kr för typ 10ggr (vilket inte är en termin)... !!!! Och där är det ju minst 5-10 st på varje bana...... Vilket kanske i och för sig ger bra träning inför tävlingssammanhang.....men ja...... Jagtänker att Vetlanda SS känns bättre utifrån mina förutsättningar!!!!

Nu återstår att se om jag kan röra mig i morgon........!!!! Det var rätt tuffa 75 min....... !!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar