söndag 12 juni 2016

Helsingborgstriathlon - wow vilken dag!!!

Ja oavsett vad alla andra tycker måste jag få säga: -"FY FASIKEN; SÅ JÄKLA SKITTRÅKIGT DET ÄR ATT KOMMA SIST"!!! Känslan när speakern säger.....-" O nu kommer den sista löparen in mot mål"!! SNYYYYYYYYYFFT!!!!!

Jag har hållt på och träna för långdistans Triathlon sen september 2014...... innan dess hade jag stgvis tränat för tjejklssikern och sverige klassiker. MEN sen fram till 2012var jag en tjock soffpotatis som inte rörde mig mer än absolut nödvändigt. Alltså JAG fattar att allt tar tid.....!!! MEN hallo..... 4 år ÅR!!!       NÄR ska det vända????

OK men OM vi nu bortser från det eländet.... ÄR jag ändå super nöjd med dagen!! Arrangemanget var fanatstiskt. De har inte haft loppet på 10 år sa de på racebriefingen MEN det kändes ju som de var proffs. Goodiebag, tydligt PM, sport dryck delades inte ut under cyklingen men man fick energidricka att blanda i sina egna flaskor innan start, bra banor som var publikvänliga, massor av funktionärer, vatten-bars-godis-geler-energidryck vid löpningen. Sprint/motion/staffet/ungdomar/AG startade med kort mellanrum så det var massor av folk på banan nästan hela tiden även om det inte var trång, mat/glass i målgången, finischer T-shirt, ordentlig prisutdelning när ALLA hade kommit i mål..... (läs jag då)!!

Det enda som egentligen blev tokigt, var att det danska tidtagarföretaget hade glömt banden man sätter fast tidschipen med, så de fick åka "hem" med båten o hämta dem.... hahahhahahah
Vi fick reda på att starten skulle skjutas fram tills de kom o alla fått på sig sina chip i lugn o ro. Det var bra för mig för jag hade glömt min fetvadd till öronen och hann då jogga till min plats o hämta det OCH simma lite som uppvärmning!!
Ja man är ju kanske inte så vacker i full simutstyrsel..... ja om man nu inte går i gång på "grodmän"


Vi var i Helsingborg redan klockan 7. Loppet skulle börja klockan 9. Vi kunde fixa mina grejer i lugn och ro och checka in dem i godtid så jag hann gå på toa trots långa köer. Starten gick bättre än väntat. AG/elit och ungdom startade först sen staffet och motion och sist sprintgruppen. jag hade folk överallt runt mig men kände ingen panik utan kunde köra på i mitt eget FLOW!! (det är ju bra träning till IM). Det var första gången jag startat från stranden. jag blev förvånad över att folk valde att springa så lång, det borde ju vara snabbare att börja simma??!!??

Man simmade först en rakstäcka, sen två varv runt en triangel. När jag var inne på varv 2 fick jag plötsligt något STORT KLADDIGT mitt i ansiktet.... ALLTSÅ fy fasiken..... en jäkla manet. jag slet bord den men glömde att liksom "trampa"vatten... vilket resulterade i en GIGANTISK kallsup..... där halva havet försvann ner i min mage  ÖÖÖRRKK!! när jag hostat lite.... kunde jag fortsätta som inet hänt.... o jag kände mig väldigt glad och STARK!! det var lite vågor och en hel del trängsel när några simmade BRÖSTSIM runt bojarna!! DET borde varit förbjudet!! Men ändå lyckade jag simma på 35.22, vilket betyder 2 min och 21 sekunder/100m!! Rekordtid oh jag känner mig trygg inför IM simningen!! Jag tränar ju upp min distansförmåga för fullt nu och då är det ju skönt att jag kan hålla ok fart!

Uppgången gick bra, men det kändes som T1 tog lång tid. Fast enligt tidtagningen tog det "bara", 3min och 23 sekunder.



Cyklingen inleddes med en tuff backe.... DET var oväntat!! Men när jag väl var uppe fick jag upp farten. Ännu ett plus var att Helsingborgspoliser gjorde en fantastisk insats med att "stoppa" trafiken när vi kom så vi inte behövde stanna! under cyklingen försökte jag fokusera på hög kadens/trampa lätt och Michael Sjöbergs (en IM"kompis") tips om att jag sitter för "högt" och måste gå ner i "bocken" mer!! Jag är inte mentalt redo för tempopinnar och ekonomsikt inte redo för Tempohoj..... men att gå ner i Bocken kan jag ju göra!!




Trots att jag tyckte att jag gjorde en stark cykling, insåg jag att det inte var många kvar efter vid ingången till T2. Cyklingen var bra, eller ialla fall bättre än i Växjö för jag hade en totaltid på 1t, 37 min och 55 s, vilket ger en snittfart på 24,51km/h, (motsvarande tid i Växjö var ju 23,23km/h).

T2 gick snabbare..... men ja då har man ju ingen våtdräkt som ska av..... hehheh, den tog 1.55min.

O SÅ mitt svåraste moment....LÖPNINGEN..... !! Men alltså enligt min klocka höll en mycket bättre fart än Växjö... jag tittade regelbundet och tyckte att jag ofta låg mellan 6.40-7.50min/km men behövde ändå ta lite gångpauser för att orka!! Jag trodde på allvar att jag skulle hamna på 7.50-8.05min/km.......... MEN snyft.... nej jag gick väl lite för mycket för totaltiden blev 1.21.57 (8.18min/km). I Växjö var tiden 1.32.41 (9.16min/km). Dock hade jag i dag en nödvändig kisspaus och sprang  där efter även typ 15 meter fel innan jag insåg att jag var på fel håll!!! så ja drar man bort det hade jag kanske varit närmare min gissningstid!! MEN ja jag är ju lite glad över att jag lyckades göra bättre tid än i Växjö vilket var mitt primära mål för dagen. Banorna var rätt lika och kan absolut jämföras... båda var lika platta!! fast mentalt gillar jag kortare varvbanor bättre!! det är lättare att motavera sig med tex"NU är det bara 1 varv kvar).

När jag vände för sista gången låg en tjej bra bit efter mig.... men då kom det en löpare som redan gått i mål som började springa jämte henne och pepade och "drog upp" hennes fart. Ok jag hörde ju oxå pepet men även hur de kom kom i kapp mig!! "Pepparen" försökte få oss att springa tillsammans men jag bara kände att jag inte fixade hennes "nya" fart, så jag kom efter henne med ca 100-150 m!! Det kändes nästan som lite fusk....!! Fast ja att komma sist eller näst sist är väl liksom skitsamma!!
Citat speakern: - "Nu kommer den sista löparen, nu hejar vi in henne, nä vänta det kommer en till löpare som är sist"!! o va jag INTE kände mig så jätte glad...... men ja JAG gav ju publiken lite aktion genom att de sista typ 100m ruscha ALLT vad jag kunde!! Enligt min mäte var min maxfart 3.10min/km då hahhahaha!! o JAG fick en ordentlig applåd!



HELT slut..... men jag kände mig ändå nöjd och jag visste att jag lyckats med mitt eget mål att få bättre tid än i Växjö!! Min totaltid var 3tim, 40min och 32s, (I Växjö 4tim, 2 min och några sekunder). Så ja löpningen var ju fortfarande inte helt tipp topp MEN totaltiden var ju ändå en bra förbättring!! När jag kom i Mål fick jag medalj, finisher tröja, goda korv"snittar" och toastar med olika fyllning. De hade haft glass med men den var slut.... snyft!! Fast...en funktionär råkade ta mitt privata chipband från VM!! tur vi fick två, då!! Mattias sa att jag skulle stanna lvar för De skulle ha prisutdelning!! På de tävlingar jag har gjort innan har detta momentet varit klart redan när jag går i mål.... men nej... här VÄNTADE de på EFTERSLÄNTRARNA!! hahhhaha TOPPEN!!

Gissa om jag blev förvånad när speakern sa 3e plats i gruppen 35-39 - Malin Haglycke som kom in på sista plats men som kämpade starkt ända in i mål"!! hahhahah det tog några sekunder för min trötta hjärna att fatta att det då bara kunde vara 3 i min åldersgrupp hahhahahahahhahhaha!!! Men ändå!! Jag vann pris som inte var på utlottning!!! HURRA HURRA HURRA!!!

JAg fick ett preent kort på ICE112.com, som gör ID armband! Det var ju en bra vinst tycker jag!!



Så ja jag känner mig besviken över att mina resultat inte kommer i önskad omfattning... SÅ KLART!! Men ändå är jag rätt nöjd oh glad....... - lite blandade känslor med andra ord!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar