måndag 11 maj 2015

Chokladbollens dag!!!!

I dag är det chokladbollensdag....... Nom nom nom......SÅ Emil o jag bakade ju så klart.....


                            Sen spenderade vi kvällen med att mumsa och spela PS4 Monopol....
                                                                            IGEN.......!!!

När man pratar om chokladbollar tänker jag ALLTID på sommaren när jag var 18år och jobbade som kokerska på kollo i Hästveda. Ett kollo jag själv varit på MÅNGA ÅR i min barndom......
En period var där ett sött tvillingpar som hette Elsa och Erik. Elsa och Erik var mörkhyade. Föreståndaren gav alla oss ledare en låååååång föreläsning om att DET inte heter negerbollar utan CHOKLADBOLLAR.......!!!  Så på lördagen vid lunchen gick jag ut till barnen och frågade vem som ville hjälpa till och baka chokladbollar till kvällens disco......
Elsa räckte upp handen och säger högt och nästan lite argt.....-" MALIN, DET HETER NEGERBOLL, säger du chokladboll BARA för att det inte finns några goda saker som fått namn efter er vita???? 
Innan jag hann samla mig och svara säger Erik, -"Maaalin,  JAG vill baka NEGERBOLLAR"!!! 

                         Ja alltså....det ger ju ett annat perspektiv..på ordens betydelse!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar