söndag 17 maj 2015

Glädje och svåra val........!!!

Denna veckan är sk HÅRDVECKA och det har känts.....!!!!

Träningsveckan började i tisdags med sim och VÄLDIGT lyckade intervaller......(som jag berättade om sist jag skrev)
Sen i onsdags var det löpträning med Löp PT Gustav..... Vi körde lite teknik..... O sen kom vi in på intervaller... och han tyckte att jag gör för lite av den varan.....så resten av timmen fick jag jobba hårt..... O jag verkligen MAXADE... För när jag hade gjort 4 av 5.... Fick jag lägga mig ner på marken för att INTE SPY!!! (Gustav lät mig snällt vila lite mer än den bestämda minuten, INNAN jag körde intervall 5)!!! När passet var klart orkade jag KNAPPT cykla från Strandbjörksparken till jobbet i dockanhuset!!!!

Torsdag-ledig dag.... Men INTE från träningen... Nej röda dagar är ju perfekt för långpass!!! I programmet stod 6 timmar och sen jogg 30min.... Men eftersom programmet är för full Ironman kunde man korta ner det om man har kortare tävlingar, samt rekommenderades under förra helgens föreläsningar att långpass bör vara 3-4 timmar. Så jag cyklade 4timmar och 38 minuter och kom då 105,79km. Syftet med passet var att träna på HÖGFART och ENERGIINTAG!!!! Jag testade pannkakor..... Magen blir ju HELT förstörd om jag bara intar geléer o torra bullar i ca 10-11timmar!!!
Pannkakor kombinerat med geléer är nog vinnaren.....!!  Dessutom lyckades jag hålla BRA HÖG FART...... (24.99km/h) fram till Älghult...... Men när jag kom till Lenhovda, 17km och FLERA SKITJOBBIGA BACKAR senare..... Var snittet 23.65km/h och det var helt omöjligt att öka..... För plötsligt var det nog någon där uppe tyckte att jag jobbade "FÖR DÅLIGT"..... och vred på det där jäkla MOTVINDSRELÄET...!!!! Så den sista timmen fick passet HELT ANNAT FOKUS......... HÅRD MENTAL TRÄNING....o här var det stor fördel att jag varit i Motala och testat banan!!! Målet för passet att ligga på snitt nära 25km/t var ju inte aktuellt....... Längre.....MEN jag kände mig ändå nöjd och jag tänker att sådana här "hundpass" gör mig stark..... BÅDE fysiskt och MENTALT!!!! 

När jag kom hem skulle jag ut o springa.... Men jag hade fortfarande ont i foten sen löpträningen..... Så jag sprang bara 5 minuter på vägen utanför vårt hus.........dock i bra fart.......  ;)
7.45min/km!!!! 

På fredagen var det jobb....... Som tog mycket längre tid än planerat....... Men jag kände mig inte helt kry..... Till lunchen tog jag en timmes tupplur........!!! När jag hade jobbat klart..... hade jag ont i HELA kroppen....... Och började känna av ont i halsen............JAG HAR INTE TID ATT VARA SJUK........ så jag intog flera muggar med varmt vatten med citron, echinaforche och Multivitamin MIVITOTAL och sov vidare........... Totalt sov jag 4,5timmar!!!!  På kvällen grillade vi varpå jag sen gick  och la mig o sov HELA NATTEN!!! Det skulle ju vara en MARDRÖM att bli sjuk nu !!!!!!
Tack o lov vaknade jag i lördags i betydligt bättre skick.......men lite snabba cykelintervaller i 70 min fick utgå från programmet..... Och lördagens simning var redan utbytt mot PT löptimmen..... Ja man hinner ju inte ALLT.....

OCH det är ju inte bara träningspass jag fick välja bort....... Nej tyvärr var denna helgen fylld av saker som jag av olika anledningar valde bort....... Vi åkte INTE till Skåne och firade mina fina syskonbarn Linnea och Simon som fyllde år, jag gick inte på min vän Sophies 40års kalas, vi åkte inte på grillmys i Prinsnäs och jag orkade INTE spela monopol med Emil.......!!!! Det är jobbigt att behöva välja bort saker som gör andra besvikna....men ALLT har sitt pris......... Och OM jag ska ro detta i land måste jag tyvärr prioritera hårt..... Även om DET är JÄTTE TUFFT!!!!!!! 

På lördagskvällen var vi bjudna till min kompis Denisa på hennes 30års fest..... Med tema Bal...... BAL (=lång klänning)..... Hmmmmm jag ÄGER INGEN lång klänning som passar temat Bal...... Att köpa eller hyra är ju HELT uteslutet....... Med min ekonomi som utmärglats av just ...... VM -"kostnader"......... Nä jag hade mer eller mindre bestämt mig för att ta en kort, men fin klänning......!!!! När Johanna "räddaren i nöden" smsar ett foto (ca 1,5 t innan festen), 
på en mycket fin klänning....... Hennes balklänning ( från gymnasiet)....... Som är VÄLDIGT SKRYNKLIG.....!! Men jag  kastar mig i bilen för att åka och prova den......... !!! När jag kommer dit har hennes underbara svärmor ställt sig och börjat stryka den...... Trots att det inte ens är säkert att jag går i den........MEN JO DEN PASSAR.........



Familjen Haglycke matchar varandra i blått........ He he he!!!



Ja det var jo lite roligt ändå att gå på fest så finklädd...... Det är ju lite ovanligt....

Men likt Askungen avbröt vi ju festandet lite tidigt för jag hade ju trots allt långpass i dag med och behöver ju min återhämtningssömn..... Speciellt om jag nu hade något skit i kroppen....... 


I dag var det regn och kraftig blåst samt kom det hagel lite till och från.... Jag kände mig totalt omotiverad..... För någon form av utomhusvistelse..... O nej jag äger inget LÖPBAND snyyyyfft....!!!
Dessutom fastnade jag fram för tv o Mike Dundee.....!!! 

Men ja till slut tog jag mig samman.... Och gick ut och började värma upp utifrån PT Gustavs direktiv... Och sen bar det i väg.... Med planen på 105minuter......det kändes bra men när jag efter ca 3 km hörde Runkeeper tanten trodde jag INTE mina öron...... Hon sa att jag hade smittfarlig på 7,07 min/km och den dåvarande farten var 6,30min/km........ 
Alltså här brukar jag ju ligga på typ 8min/km!!!! 

En bra känsla spred sig i kroppen o all ovilja var borta..... Ok det hjälpte till att jag lyckades missa både regn o hagel......nät jag kom hem fick jag springa en extra sväng i Marhult för jag hade ju inte varit ute i 105min....... Men när jag kom hem och hade stoppat Runkeeper märkte jag att det ändå blev lite för lite..... Men ja schemat säger ju att man kan korta passen om man INTE gör HEL IRONMAN!!!!!! ;)

Alltså...... Jag kunde VERKLIGEN INTE TRO MINA ÖGON.......men när jag väl insåg vad jag såg BÖRJADE JAG LIPA........ JO PÅ RIKTIGT ALLTSÅ!!!!!!!! 


Observera tiderna och NÄR de gjordes......!!!
(De första tiderna är för cykel)!

Inte var jag HELT SLUT heller...... Nej för jag orkade ju lätt med... 15 minuter av VM -"jag tog mig i mål seger dansen"!!! (INGEN VACKER SYN, men Carl Brümmer sa ju att vi skulle visualisera våra målbilder så jag tänkte att det var lika bra att praktisera DEN med)!!!!
Sen sa Tias att jag måste gå o duscha om jag skulle vara klar tills middagen var färdig grillad......
Så då fortsatte dansen/stretchen i duschen!!!!! 

Jag kan inte ens beskriva känslan...... Men tårar stora som krokodiler kom det!!
Jo ALLTSÅ jag vet att 7,28 km är en tid som många INTE ens gör när de joggar LÅNGSAMT.... MEN för MIG är det ju en GIGANTISK FÖRBÄTTRING......
Vilket tiderna ovan tydligt visar.....
Och med sådana tider ökas ju mina chanser för MÅLGÅNG.... BETYDLIGT!!!! 

Nu ska jag belöna min trötta kropp med en stor dos MIVITOTAL, lite voltarenkräm på en öm häl och tidigt sängläge!!!!
Tack o hej leverpastej (för att citera Bert)!!!!! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar