fredag 1 maj 2015

Löpanalys

Jag vaknade och kände att jag fortfarande har ont av min hällsporre........... Så jag inledde dagen med strechningar innan jag fick lyxfrukost som Emil lagat!!! Det regnade och snöade och vi hade inga direkta planer så efter frukost blev det ordentligt soffhäng, film och en liten tupplur.... !!!!

Jag hade BESLUTSÅNGEST DELUX......denna veckan och förra har jag bytt mina löparpass mot löpträning med LöpPT Gustav...... Efter båda har jag fått mer känningar av min häl som dock släppt rätt fort när jag gjort stretchövningar, både mina gamla och de som Gustav rekommenderat. Men nu hade jag fortfarande ont samtidigt som jag kände stort sug efter lite löpning....!!!!
            Så valet var: springa och riskera mer ont eller vila och oroa sig för löputvecklingen????

Tillslut valde jag att gå ut och springa lite...... Och lyckades övertala Emil att vara "hare" trots dåligt väder....!!!!!!! Vi gjorde löpskolning enligt löp PT Gustavs program för uppvärmning och sen bar det i väg..... Trots att jag hade gjort löpskolnings uppvärmningen hade jag svårt att få upp flåset....

Efter ca 3km började "haren" gnälla och tyckte att vi nog sprang lite FÖR LÅNGT (fast han cyklade)!!! Suck...... Jag skickade hem honom själv för då kändes det som om jag äntligen började få fart i benen.....

När jag kom hem, kände jag mig jätte nöjd även om det inte var rekord......

Men här (på den översta tabellen - TEMPO), ser man jätte tydligt ETT av mina problemområden...... Nämligen att det tar väldigt lååååång tid innan jag är tillräckligt uppvärmd och kan börja springa med bra fart..... Här typ 3,6km..!!! Sen när jag väl är uppvärmd kan jag få till rätt ok fart...... Men då är ju snittet redan dåligt......... 😔snyft......!!!! 

Ett annat problem är att jag springer med för låg kadens..... Enligt PT Gustav (och all löpliteratur), bör man springa med en kadens på 180steg/min (90/ben)!! Nu försökte jag VERKLIGEN FOKUSERA på FOT UPP OCH NER.... -hög kadens!!! Men ja.......160/min.....visar ju på lite utvecklingspotential, även om det är bättre än de 145-150/min som jag brukar ligga på.........
Men när jag fokuserar på "fot upp och ner -högre kadens" minimerar jag risken för att springa enligt min gamla stil.....  À la modellen " fot väldigt mycket fram så jag visar mina fina fotsulor" !!!!! 


Här ser ni mitt hopp om "FÖRBÄTTRING"
Så ja nu är ju förbättringsområdena identifierade.... Och PT Gustav har gett mig mycket övningar.... Så då är ju den STOOOOORA frågan -"HUR MYCKET BÄTTRE HINNER JAG BLI TILL 27/6 2015????? 

O sen en typisk sak...... På tisdag ska jag till Sthlm på utbildning.... Kommer förstöra hela veckans träning.... OCH 
Hade ju varit SÅÅÅÅÅÅ ROLIGT ATT GÅ PÅ...... MEGA SNYYYYFT!!!!! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar